بیانیه پایانی وزرای خارجه چند کشور عربی علیه ایران و توانمندی موشکی یمن

بیانیه پایانی وزرای خارجه چند کشور عربی علیه ایران و توانمندی موشکی یمن
يکشنبه 28 آبان 1396 - 15:51

وزرای خارجه کشورهای عربی که با دعوت عربستان جلسه فوق‌العاده برگزار می‌کنند، در بیانیه پایانی علاوه بر موضع‌گیری علیه ایران، علیه توانمندی دفاعی موشکی یمن نیز موضع گرفته‌اند.

العالم _ عربستان سعودی

نشست فوق‌العاده وزرای خارجه چند کشور عربی که به دعوت عربستان عصر امروز در قاهره برگزار می‌شود، علیه ایران موضع گرفته و تهران را با اتهامات تکراری خطاب قرار داده است.

این نشست تحت عنوان «بررسی نقض‌ قانون‌های ایران در حق کشورهای عربی و «تلاش ایران برای از بین بردن امنیت و صلح عربی» برگزار می‌شود و احتمالا جبران باسیل وزیر خارجه لبنان در آن غایب باشد.

با این حال، محتوای بیانیه پایانی درز کرده و منابع مطلع می‌گویند، بیانیه پایانی آنچه آن را «دخالت ایران در امور عربی»‌ می‌خواند، محکوم کرده است. 

بنا بر گزارش وبسایت «اخبار الخلیج»، بیانیه پایانی همچنین توانمندی موشکی ارتش یمن را که در واکنش به حملات هوایی عربستان، اخیرا ریاض را هدف گرفت، محکوم می‌کنند. 

در این بیانیه ادعا شده است که موشک ارتش یمن «ساخت ایران» بوده است. 

همچنین شبکه خبری اسکای نیوز گزارش داد که «بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه عرب امروز یکشنبه، اقدام شبه‌نظامیان الحوثی [در یمن] در شلیک موشک بالستیک ساخت ایران به عربستان سعودی را محکوم، و همبستگی کامل خود را با عربستان در همه اقداماتی که برای حفظ امنیت ملی‌اش به کار می‌گیرد، اعلام کردند». 

در این بیانیه در خصوص آنچه ادامه دخالت ایران در امور داخلی کشورهای منطقه خوانده شده، به ایران هشدار داده و تأکید کرده‌اند که لازم است تهران حمایتش از آنچه آن را «شبه نظامیان حوثی در یمن» و همچنین حمایتش از حزب‌الله در لبنان را متوقف کند.

در این بیانیه ایران به ایجاد ناامنی در بحرین متهم شده و از آن خواسته شده تا به «سیاست حسن همجواری» پایبند باشد.

در این جلسه همچنین یک هیأت عربی مکلف شد تا برای برگزاری جلسه‌ای فوق‌العاده در شورای امنیت جهت بررسی آنچه «تهدیدهای ایران برای کشورهای منطقه» خوانده شده، تماس و رایزنی کند. 

فارس

پربیننده ترین خبرها