به بهانه رساندن کمک‌های بشردوستانه

یونیفیل را به مرزهای سوریه می‌برند

یونیفیل را به مرزهای سوریه می‌برند
سه شنبه 29 فروردين 1391 - 04:12

تلاش‌هايي خارج از چشم رسانه‌ها در حال صورت گرفتن است تا با وارد کردن نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل در لبنان موسوم به يونيفيل به بحران سوريه به بهانه کمک‌هاي انسان‌دوستانه به مردم سوريه، بحران اين کشور را بين‌المللي کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم به نقل روزنامه الاخبار لبنان، منابع آگاه در نیویورک به این روزنامه گفته‌اند که رهبری این تلاش‌ها را فرانسه بر عهده دارد و در حال حاضر هم به فرماندهی این نیروها در ناقوره ابلاغ شده تا یکی از دو فرودگاه ریاق یا قلیعات را که مناسب می‌دانند جهت پشتیبانی لوجستیکی از این طرح آماده کنند.

این دیپلمات آگاه در ادامه تاکید کرده که کشورهای عربی همراه با فرانسه که در تدارک این طرح نقش دارند خواستار تضمین‌هایی در این مورد شده‌اندکه یکی از این دو فرودگاه به عنوان فرودگاه اصلی کمک‌رسانی به آوارگان سوری در لبنان و در داخل خاک این کشور تحت نظارت سازمان ملل تبدیل شود. عربستان سعودی هم در این همین رابطه تاکید کرده که باید یک مسیر امن برای کمک‌رسانی وجود داشته باشد و همه کمک‌های عربی و غربی تحت نظر سازمان ملل و نیروهای یونیفیل در سوریه توزیع شود.

هر چند که این طرح هنوز در مرحله رایزنی قرار دارد اما بر اساس قطعنامه 1701 شورای امنیت در مورد ماموریت کلاه‌آبی‌ها در جنوب رود لیتانی، چنین مساله و حجمی از وظایف گنجانده نشده است.

به نظر می‌رسد فرانسه که پس از دستگیری برخی از افسران و نظامیان اطلاعاتی خود در سوریه قول شرف داده بود تا در مقابل آزادی‌ها آنها دیگر دخالت‌های مخرب نداشته باشد، رویه خود را ترک نکرده و در تلاش است تا با سیاسی کردن ماموریت نیروهای یونیفیل و دستکاری قطعنامه 1701 ماموریت تازه‌ای برای این نیروها تعیین کند. به گفته مقامات فرانسوی، این نیروها شش سال پس از جنگ 33روزه باید در چارچوب و ساختار جدیدی تعریف شوند و صرف نظامی بودن آنها نمی‌تواند تاکیدی بر کارآمدی آنها باشد.

به نوشته روزنامه الاخبار در تاریخ 21 ماه مارس 2012 هنگامی که گزارش هجدهم دبیرکل سازمان ملل در نشست پشت‌ درهای بسته شورای امنیت ارائه می‌شد، نمایندگان فرانسه و آمریکا خواستار گنجاندن دو ماموریت تازه برای این نیروها شدند، نخست ترسیم مرزهای مشترک سوریه و لبنان و دوم هم اظهار نگرانی از قدرت روزافزون نظامی و تسلیحاتی حزب‌الله لبنان.

آنچه از این گزارش برمی‌آید تلاش کشورهای غربی و اعراب متحد آنها جهت گسترش دامنه بحران سوریه به لبنان است، همان مساله‌ای که رئیس جمهور لبنان دو روز پیش از آن به شدت انتقاد کرد. 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها