سید حسن نصرالله:

اعلام عراق درباره پیروزی نهایی در برابر داعش دیگر بعید نیست / نقش سردار سلیمانی و سپاه پاسداران در این پیروزی ها پررنگ است / هیچ سلاحی به یمن، بحرین، کویت و عراق ارسال نکرده‌ایم

اعلام عراق درباره پیروزی نهایی در برابر داعش دیگر بعید نیست / نقش سردار سلیمانی و سپاه پاسداران در این پیروزی ها پررنگ است / هیچ سلاحی به یمن، بحرین، کویت و عراق ارسال نکرده‌ایم
دوشنبه 29 آبان 1396 - 19:37

دبیرکل حزب الله لبنان سخنرانی خود درباره مسایل داخلی و منطقه‎ای را آغاز کرد.

العالم - لبنان

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان دوشنبه شب درباره آخرین تحولات اخیر مربوط به لبنان و منطقه از جمله سوریه سخنرانی کرده است. 

نصرالله در ابتدای سخنانش جانباختن شهروندان ایرانی در زلزله اخیر در غرب ایران را به مردم و دولت ایران و رهبر معظم انقلاب تسلیت گفت.

وی کمک های مردمی پس از زلزله اخیر در ایران را نشانه محبت میان مردم و رابطه بین حکومت ایران و مردم دانست و گفت: ما به نمونه‌هایی از آن نیاز داریم.

شکست داعش در عراق

سیدحسن نصرالله در ادامه به تحولات عراق اشاره کرد و شکست داعش در شهر «راوه» این کشور را به معنی پایان این گروه تروریستی تکفیری دانست.

وی گفت: اعلام نهایی پایان داعش زمان زیادی طول نخواهد کشید. از نظر ما ماموریت در عراق انجام گرفته است و ما به انتظار اعلام رسمی این مساله از سوی عراق هستیم. این مساله ارتباطی به بیانیه روز گذشته نشست اتحادیه عرب ندارد.

دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد: تعداد زیادی از کارشناسان نظامی مان را به عراق فرستادیم و شهدا و مجروحان زیادی داشتیم.

آزادسازی شهر بوکمال پایان دولت داعش است 

سیدحسن نصرالله در ادامه به تحولات سوریه و آزادی شهر بوکمال اشاره کرد و گفت: ما در بوکمال سوریه نیز در برابر یک پیروزی به معنای کامل کلمه قرار داریم. آزادی بوکمال به معنای برقراری ارتباط بین سوریه و عراق به صورت طبیعی است همان اتفاقی که ایالات متحده مانع از انجامش می شد. 

وی افزود:آزادی بوکمال وحدت را در سوریه تقویت می کند و جلوی پروژه تقسیم را می گیرد. 

نصرالله با بیان اینکه با آزادسازی بوکمال دولت داعش سرنگون شد، تاکید کرد که این به معنای پایان گروه داعش نیست.

دبیرکل حزب الله گفت: آزادسازی شهر بوکمال را می توان به عنوان پایان دولت داعش در تاریخ ثبت کرد. 

وی افزود: همه رهبران و ملت های منطقه باید از خود بپرسند چه کسی داعش را به وجود آورد و چه کسی با داعش جنگید و بر آن پیروز شد. 

نصرالله در ادامه به نقش آمریکا در حمایت از داعش اشاره کرد و گفت: آمریکایی ها برای کمک به داعش در بوکمال هر کاری از دستشان برمی آمد انجام دادند. آمریکا برای داعش در بوکمال پوشش هوایی فراهم کرد و با جنگ اینترنتی در کار نیروهای مهاجم اختلال ایجاد کرد.

آمریکا در شرق فرات مانع از فعالیت نیروی هوایی سوریه و روسیه و بمباران داعش شد. همه اهتمام آمریکا این بود که داعش در بوکمال تا آخر دوام بیاورد. این نشان می دهد که آمریکا تا چه حد در حمایت از داعش دست دارد. آمریکا همه امکانات لازم برای عقب نشینی داعش از بوکمال به مناطق نیروهای سوریه دموکراتیک (کردی) را فراهم کرد. 

وی افزود: آمریکا سرکردگان داعش را از میدان معرکه در بوکمال خارج کرد. آمریکایی ها می خواستند داعش را ده ها سال نگه دارند اما محور مقاومت ظرف چند سال این گروه را شکست داد. امروز ما با خطر بازیافت داعش توسط آمریکا با اسامی و عناوین جدید هستیم تا ماموریت های قبلی را از سر بگیرد.

تشکر از قاسم سلیمانی و ایران

نصرالله در ادامه سخنانش از سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران تشکر کرد و گفت: سردار سلیمانی در نبرد بوکمال در خط مقدم جبهه حضور داشت و این جنگ را با همه جزئیات پیگیری می کرد. 

وی افزود: ایران در کنار عراق و سوریه و لبنان با داعش جنگید. از رهبری و ملت ایران به ویژه از سردار قاسم سلیمانی که نامش در تاریخ ثبت خواهد شد قدردانی می کنم. 

نصرالله تاکید کرد: ما با همان نیرو و انگیزه آماده نابودی ته مانده های داعش هستیم به ویژه اینکه می دانیم آمریکایی درصدد احیای آنها هستند.

به یمن سلاح نداده ایم/اتهام های وزیران خارجه عرب بی ارزش و سخیف است

سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه سخنانش به نشست دیروز وزیران خارجه اتحادیه عرب در قاهره پرداخت که در بیانیه پایانی آن حزب الله به عنوان گروه تروریستی خوانده و متهم به ارسال موشک به یمن شد.

وی اتهام وزیران خارجه عرب به حزب الله را جدید ندانست و گفت: ما در نشست های قبلی نیز شاهد این اتهام زنی ها بودیم و این جای تاسف دارد. در وضعیتی آزادی بوکمال از دست داعش را اعلام می کنیم وزیران عرب، حزب الله را تروریستی می نامند. 

نصرالله رویکرد اتهام زنی به حزب الله را رویکرد آمریکایی دانست که به گفته او می خواهد همه کسانی که در شکست داعش نقش داشتند مجازات شوند.

دبیرکل حزب الله اظهارنظرهای مقام های رژیم صهیونیستی درباره روابط با برخی کشورهای عربی به ویژه عربستان را برای شناخت روند امور کافی دانست.

وی گفت: وزیران عرب ما را متهم به حمایت از گروه های تروریستی در منطقه و ارسال موشک های بالستیک به آنها کرده اند. روی چه اساسی این حرف را می زنند؟ اتهام وزیران عرب به ما بی ارزش و سخیف است. ما هیچ سلاحی به یمن یا بحرین یا کویت یا هیچ کشور دیگر عربی نفرستاده ایم. 

نصرالله تصریح کرد: ما فقط برای مقاومت فلسطین سلاح فرستاده ایم و افتخار می کنیم که از مقاومت فلسطین در برابر اشغالگران حمایت کرده و به آنها موشک کورنت فرستاده ایم.

وی تاکید کرد که اسرائیل بزرگترین خطر علیه امنیت و ثبات منطقه است و سلاح مقاومت عامل اصلی تحقق امنیت و ثبات در لبنان است.
نصرالله در ادامه به حامیان بیانیه اخیر اتحادیه عرب به طعنه گفت که اگر می خواهید واقعا به لبنان کمک کنید مثل کاری که اخیرا کردید در این کشور دخالت نکنید و تروریست ها را به لبنان نفرستید. 

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: همه تجاوزگری های اسرائیل باعث نشد اتحادیه عرب تشکیل جلسه دهد اما اصابت یک موشک به ریاض باعث تشکیل جلسه وزیران خارجه عرب شد. 

وی بار دیگر صراحتا گفت که موشکی که از یمن به ریاض شلیک شد، همچنین موشک های قبلی و موشک های بعدی هیچکدام هیچ ارتباطی به حزب الله ندارد. 

نصرالله افزود: کسی که ریز تا درشت مایحتاج خود را از خارج وارد می کند نمی تواند درک کند که دیگران ممکن است خودشان سلاح و مهمات را بسازند. متهم کردن حزب الله به دست داشتن در شلیک موشک ها به ریاض درست نیست و هیچ دلیل و مدرکی ندارد.

دبیرکل حزب الله با بیان اینکه جنگنده های ائتلاف سعودی همه چیز را در یمن بمباران می کنند و ده ها هزار شهید و صدها هزار مجروح برجا گذاشته اند گفت: آیا یمنی ها عرب نیستند؟ پس چرا در بیانیه تان یک کلمه از جنایت هایی که عربستان در آنجا مرتکب می شود حرف نزدید؟ آیا شما دین و وجدان ندارید؟ 

وی افزود: اول از عربستان بخواهید کشتار دسته جمعی و کشتار کودکان در یمن را متوقف کند بعد از آن دنبال راه حل سیاسی باشید. کشورهای عربی و ملت های عربی در قضیه یمن لال شده اند. با اینکه همه می دانند که عربستان در همه نقشه هایش شکست خورده است.

نصرالله از گروه های فلسطینی به خاطر ابراز مخالفت با تروریستی نامیدن حزب الله تشکر کرد. وی همچنین از وزیر خارجه لبنان و از مقام های عراقی به خاطر موضع گیری شان در نشست اتحادیه عرب تشکر کرد. 

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه مصاحبه رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی با سایت «ایلاف» (وابسته به عربستان) را اقدامی بسیار خطرناک در جهت عادی سازی روابط با اسرائیل دانست.

وی در پایان به طور مختصر به تحولات داخلی لبنان هم اشاره کرد و گفت: اولویت همچنان در بازگشت «سعد الحریری» نخست وزیر به کشور است.

سعد الحریری که بیش از دو هفته پیش در ریاض به طور غیرمتعارفی استعفا کرده بود قرار است فردا به لبنان بازگردد.

دبیرکل حزب الله در پایان به هواداران این حزب گفت: حرف هایی که دیروز در نشست اتحادیه عرب شنیدید فراموش کنید چون اهمیتی ندارد. فقط به مسیرتان ادامه دهید.

پربیننده ترین خبرها