نوبخت: تشخیص رهبر انقلاب در ابتدای مبارزه با تروریست‌ها واقع‌بینانه بود

نوبخت: تشخیص رهبر انقلاب در ابتدای مبارزه با تروریست‌ها واقع‌بینانه بود
سه شنبه 30 آبان 1396 - 14:39

سخنگوی دولت در مورد قرارداد توتال گفت: یکی از نکات قوّت این قرارداد این بود اگر طرف مقابل عدول‌ کرد پیش بینی‌های لازم را کرده‌ایم و‌ ما به هیچ وجه از حقوق ملّی خودمان کوتاه نخواهیم آمد.

العالم - ایران / سیاسی

محمّدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری خود ضمن تبریک پیروزی جبهه مقاومت در برابر تروریسم گفت: با وجود همه نامردی‌هایی که از سوی تروریست‌ها اعمال می‌شد با عنایت خداوند و‌ پشتیبانی ملّت‌ها مردم بزرگ سوریه و عراق جبهه تروریستی داعش را درهم ریخت و بار دیگر نشان داده شد که اگر ایستادگی از سوی مردم صورت گیرد پایان آن پیروزی است.

وی ادامه داد: شایسته است به پاس تشخیص درست و واقع‌بینانه‌ای که از سوی مقام معظّم رهبری در آغاز این مبارزه صورت گرفت تشکر کنیم، در حالی که تلاش می‌شد داعش را علیه د‌لت قانونی سوریه به نشانه اعتراض مدنی مردم بر علیه آن کشور تعریف کنند با بصیرت و‌ هوشمندی رهبر انقلاب و مسئولین عالی نظام تشخیص داده شد که این مبارزه برای حقوق شهروندی نیست و‌ لشکرکشی عده‌ای تروریزم بر علیه یک دولت قانونی است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه خیلی‌ها آن زمان تحت تأثیر تبلیغات به تروریست‌ها پیوستند و‌ به گمان خودشان ماجرای ماجرای عراق و سوریه هم مانند لیبی زود تمام می‌شود و‌قدرت را در دست می‌گیرند اظهار داشت: مشاهده شد که اینگونه نیست و باید از نیروهای وفادار و مقاوم و مسلح سوریه و‌ عراق قدردانی بشود. از نیروهای فهیم مدافع حرم و‌ همچمین مسشتارانی که به حشدالشعبی و‌ نیروهای مسلح عراق کمک‌رسانی کردند قدردانی می‌کنیم.

نوبخت ادامه داد: دولت سپاس‌گذار و قدردان نیروهای مسلح کشورمان بویژه برادر فهمیم، رشید سلیم و عزیزمان سردار قاسم سلیمانی است که یک فرد در حد قواره یک نظام نام ایفای نقش کرد و‌ خداوند حفظش کند و ما از همه عزیزانمان که برای دفاع از‌ اسلام ناب به پا خواستند قدردانی می‌کنیم و‌ خدا را شاکر هستیم که پایان این نبرد با شکست تروریست‌ها بود البته باید همیشه آمادگی داشته باشیم تا در فاز دیگری این نوع تفکرات سلفی را با درایت بخشکانیم و از همه نیروهای اطلاعاتی امنیتی و نظامی جمهوری اشلامی ایران که برای ثبات منطقه و‌جهان مسئولانه اقدام کردند بار دیگری تشکر می‌کنم.

وی پرونده خرید گندم از کشاورزان را بسته شده قلمداد کرد و افزود: بر همین اساس 8 میلیون و 722 هزار تن گندم از کشاورزان به بهای 11 هزار و 593 میلیارد تومان خریداری شد و صد درصد اعتبار به گندم‌کاران پرداخت شد

 

سخنگوی دولت در مورد قرارداد توتال گفت: توتال، فرایند نسبتاً طولانی را طی کرد و‌ در ایستگاه‌های مختلف مورد مداقّه و ارزیابی قرار گرفت. اتفاقاً یکی از نکات قوّت این قرارداد این بود اگر طرف مقابل عدول‌ کرد پیش بینی‌های لازم را کرده‌ایم و‌ ما به هیچ وجه از حقوق ملّی خودمان کوتاه نخواهیم آمد.

نوبخت با بیان اینکه در این عرصه با هر کسی که قرارداد ببندیم آمریکا فضای کدری بوجود می‌آورد اظهار داشت: همه دنیا هم می‌داند که آمریکایی‌ها متخلف هستند و حقانیت جمهوری اسلامی ثابت شده است.

وی افزود: هرچه در قرارداد توتال رخ دهد که رخ نداده متناسب با آن اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

نوبخت درخصوص‌حاشیه‌های بوجود آمده درباره مسکن مهر و‌ اینکه دولت به دنبال سیاسی کاری از این موضوع بود، گفت: وقتی که ساختمان‌های سرپل ذهاب را می‌دیدم ساختمان‌های مرتبط با مسکن مهر در مقایسه با ساختمان‌های دیگری که حتی روی‌خط گسل قرار داشته آسیب بیشتری دیده بود.

وی ادامه داد: اینکه از روی دلسوزی معایبی مطرح شود چه ایرادی دارد؟ میلیون‌ها نفر از مردم در این خانه زندگی می‌کنند و‌باید همه جوانب درنظر‌گرفته شود.

سخنگوی دولت اضافه کرد: البته که پیمانکار تمامی مسکن‌های مهر یک نفر نیست و‌ نمی‌توانیم بگوییم که همه مسکن‌های درست شده این وضع را داشته باشد و دلیل نمی‌شود که این اتفاق همه جا رخ دهد و‌ناامنی در همه مسکن‌ها ایجاد شود اما این موضع، موضع به حقی بود و‌ دولت باید توضیح بخواهد.

نوبخت خاطر نشان کرد: اینکه هرچه گفته شود بر ان برچسب سیاسی بخورد درست نیست اینها ریشه در دولت قبل و دولت‌های قبل دارد اما تعرض به دولت قبل حساب نمی‌شود ‌بلکه به پیمانکار برمی‌گردد نه دولت. لذا انتقاد از وضع مسکن مهر تخطئه درباره مسکن مهر نیست و موضع دولت شائبه سیاسی ندارد و وظیفه دولت است که مطالبه کند.

وی بیان داشت: این انتقاد که چرا مسکن مهر فلان شهر خوب ساخته نشده متوجه کار سیاسی و شائبه سیاسی نیست و از سوی‌دیگر‌ این انتقاد متوجه همه مسکن‌های مهر نیست و مربوط به کیفیت و‌ موارد فنی این مساکن است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: گزارش 100 روزه اقدامات دولت آماده شده و‌ روی‌ میز ‌بنده است و‌ تقدیم رییس جمهور می‌شود و ایشان نیز‌ به اطلاع مردم شریف ایران خواهند رساند.

نوبخت درخصوص احتمال تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران گفت: تاکنون بحث جدی نه در دولت و نه در شورای عالی امنیت ملی مطرح نشده و اگر اقدامی صورت گیرد اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

نوبخت در مورد برقراری بیمه طلایی بازنشستگان فرهنگی اظهار داشت: با وزیر آموزش و پرورش در این زمینه صحبت می‌کنم تا بستر قانونی برای این موضوع در بودجه 97 تهیه کنیم. بازنشستگان فرهنگی برای ما بسیار محترم هستند و هر نوع تسهیلات به آنها برای ما یک اصل و فرض است.

وی در مورد نظارت بر بودجه دستگاه‌های فرهنگی کشور خاطر نشان کرد: برخی نهادهای فرهنگی هستند که غیردولتی بوده اما در کنار دستگاه‌های فرهنگی دولتی، اعتبار و کمک می‌گیرند. ما نمی دانیم این پول‌ها چگونه خرج می‌شد و آیا اقدام این نهادها هم که البته اقدام خیری هم هست در راستای اقدامات دولت هست یا نه.

نوبخت ادامه داد: در مواردی حتی سیاست این نهادها با دولت مغایرت داشته است. ما هر سه ماه از این نهادها گزارش کار می‌گیریم و براساس عملکرد آنها بودجه به آنها می‌دهیم. البته ما بودجه را به دستگاه‌هایی می دهیم که ماموریت آنها در راستای دولت باشد. در واقع ما بودجه فرهنگی را کاهش نمی دهیم و ردیف آن را حفظ کرده اما به آن جهت‌دهی می دهیم.

سخنگوی دولت در مورد مواضع اتحادیه اروپا نسبت به ایران گفت: شاید زود باشد که بگوییم اتحادیه اروپا نسبت به ایران سیاست های خصمانه آمریکا ر ا دنبال می کند. تا الان اتحادیه اروپا مواضع ایران را تایید کرده است البته ما بر مواضع دفاعی خود تاکید داریم و تحت هیچ شرایطی درباره توان دفاعی خود توافقی نمی کنیم. مگر ما از فرانسه می‌پرسیم چرا آنها موشک دارند؟

وی همچنین درباره مواضع اخیر عربستان نسبت به ایران افزود: همه تحلیلگران می گویند عربستان نسبت به ایران در موضع ضعف است و ایران در منطقه دست بالا را دارد که یک نمونه آن پیروزی جبهه مقاومت بر تروریست‌ها است. اتحادیه عرب هم وقتی نسبت به مردم یمن که عرب هستند اینگونه بی عاطفه صحبت می کنند مشخص است که کم آورده‌اند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد رسیدگی به موضوع بازداشت روزنامه نگاران در جلسه سران قوا خاطر نشان کرد: وقتی تعداد جلسات بیشتر شود به موضوعات بیشتری از جمله مسائل حقوق شهروندی و تحکیم آزادی های مصرح قانونی در این جلسات رسیدگی خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تعطیلی روز 6 آذر در تقویم نیامده است و موضع دولت نسبت به این تعطیلی چیست؟ تصریح کرد: دولت خودش این لایحه را به مجلس فرستاد و آن را هم ابلاغ کرد و موضع دولت نسبت به تعطیلی 6 آذر صریح وشفاف است ولی باید بپرسم که چرا در تقویم نیامده است.

نوبخت درباره ارتباط آزادی نازنین زاغری با پرداخت بدهی‌های انگلیس به ایران اظهار کرد: موضوع نازنین زاغری یک بحث قضایی است که دستگاه قضا و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی در این زمینه وظایف خود را انجام می‌دهند و این موضوع به پرداخت بدهی‌های دولت انگلیس به ایران ارتباطی ندارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که آیا شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای درباره فیلتر تلگرام داشته است، گفت: در جلسات شورای عالی امنیت ملی که من هم مرتب حضور داشتم چنین مصوبه‌ای وجود نداشته است.

نوبخت در پاسخ به این سوال که دولت چه برنامه‌هایی در حوزه مسکن دارد، بیان داشت: ما طرح‌های مستقلی برای مسکن داریم. سازمان برنامه و بودجه موظف شده است مبالغی که دولت در این زمینه باید کمک کند را تامین کند. طرح‌های مختلفی برای سال 97 داریم که در مورد چگونگی اجرای آن اطلاع رسانی می‌کنیم. ما دنبال تقویت قدرت خرید مردم هستیم.

وی در مورد تخصیص بودجه به دستگاه‌های مختلف نیز اظهار کرد: ما بودجه برخی دستگاه ها را تا 110 درصد تامین کرده‌ایم اما هنوز این دستگاه‌ها مشکل دارند به خاطر همین من دیروز یک متمم 500 میلیارد تومانی دیگر را برای رفع مشکل‌ها امضا کرده‌ام.

سخنگوی دولت در مورد پرداخت یارانه مطبوعات نیز خاطر نشان کرد: ما سال گذشته صد درصد یارانه مطبوعات را پرداخت کردیم. امسال هم 26 هر ماه یارانه را به مطبوعات می‌دهیم. تلاش ما برای پرداخت صد در صد یارانه مطبوعات است.

خبرنگاری با اشاره به نامه نمایندگان مجلس به دولت برای پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی پرسید که برنامه دولت در این زمینه چیست که نوبخت در پاسخ گفت: بخشی از این بدهی‌ها ناشی از تکالیف قانونی است که به وجود آمده و سازمان تامین اجتماعی باید آن را پرداخت کند. نمایندگان محترم هم ان‌شاءالله با توجه به اینکه از وضعیت مالی دولت باخبر هستند از این پس کمتر از این قوانین که دولت را بدهکار سازمان تامین اجتماعی می‌کند، تصویب کنند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در قانون مشخص شده است و بی‌سابقه در برنامه ششم نیست، اظهار کرد: در برنامه ششم مصوب شد که به نوعی پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی انجام شود البته این بدهی‌ها فقط مربوط به دولت ما نیست و بدهی‌های انباشتی است که از گذشته باقی مانده است. حالا قرار شد دولت با یک برنامه شروع به پرداخت تعهدات کند. صدور اوراق برای پرداخت این مطالبات سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته شد و این اتفاق هم افتاد و پیشنهادش هم در راستای پرداخت پنج هزار میلیارد تومان از اسناد به سازمان تامین اجتماعی در دولت مطرح شد و آنچه در چارچوب قانون برنامه ششم توسعه است را انجام می‌دهیم.

نوبخت در خاتمه گفت: اینکه نمایندگان اعلام کنند هر چه بدهی در طول تاریخ پیش آمده است را دولت بپردازد غیرممکن است. خود نمایندگان هم نسبت به این موضوع مطلع هستند.

پربیننده ترین خبرها