پوتین به سلطه عربستان بر بازار نفت پایان داد/ روسیه تصمیمات اوپک را هدایت می کند

پوتین به سلطه عربستان بر بازار نفت پایان داد/ روسیه تصمیمات اوپک را هدایت می کند
شنبه 4 آذر 1396 - 14:19

با توجه به همکاری روسیه و تأثیرگذاری تصمیمات این کشور در سازمان اوپک هم‌اکنون پوتین مؤثرترین نقش‌آفرین بازار نفت در جهان است.

العالم ـ اروپا

به گزارش راشاتودی، از آنجایی‌که همکاری روسیه با سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، به شکل‌گیری توافق کاهش عرضه نفت در اواخر سال 2016 منجر شد هم‌اکنون ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور، مؤثرترین فرد بر بازار جهانی نفت است.

به گفته یک منبع آگاه و ارشد اوپک هم‌اکنون پوتین تقریباً تمام تصمیمات اوپک را هدایت می‌کند.

وی ادامه داد: اگرچه روسیه عضو اوپک نیست؛ اما به نظر می‌رسد تاج پادشاهی عربستان بر بازار نفت را دزدیده و به سلطه این کشور پایان داده است.

تا پیش از این عربستان این قدرت را داشت که تنها با چند کلمه روند قیمتی نفت را تغییر دهد.

هلیما کرافت، یکی از مقامات مؤسسه RBC کپیتال مارکتز نیویورک، گفت: هم‌اکنون پوتین پادشاه بازار انرژی جهان است.

سخنان رئیس‌جمهور روسیه درباره تقویت احتمال تمدید توافق اوپک برای کاهش عرضه نفت پیش از سفر ملک سلمان به مسکو باعث شد تا قیمت نفت روندی افزایشی را در پیش گیرد.

پوتین گفته بود که احتمالاً طرح کاهش عرضه نفت تا پایان سال 2018 تمدید شود.

قرار است 14 کشور عضو اوپک و دیگر کشورهای تولیدکننده نفت نظیر روسیه و مکزیک هفته آینده در وین اتریش نشستی را برگزار کنند.

با نزدیک شدن زمان برگزاری این نشست، قیمت نفت نیز روندی افزایشی را در پیش گرفته است.

اریک لیرون معاون اول شرکت نفتی روسنفت روسیه گفت: هم‌اکنون 3 سناریو در پیش است. نخست اینکه توافق اوپک پایان سال 2017 به پایان برسد، یا اینکه تا پایان ماه مارس سال 2018 ادامه یابد و سوم اینکه تا پایان سال 2018 تمدید شود.

به گزارش فارس به نقل از راشا تودی، ادوارد چاو یکی از کارشناسان ارشد موسسه مطالعات بین‌المللی و استراتژیک واشنگتن گفت: با توجه به شرایط کنونی قیمت نفت و واقعیت‌های ژئوپلتیکی موجود در جهان احتمالاً‌ توافق اوپک تمدید خواهد شد.

وی ادامه داد: تمدید این توافق به نفع همه طرف‌های حاضر است. عربستان به دیگر کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت برای تأثیرگذاری بر بازار و نقش‌آفرینی بهتر در زمینه‌های ژئوپلتیکی و اقتصادی در خاورمیانه نیاز دارد و روسیه نیز به تمدید توافق کاهش عرصه به عنوان یک قدم خوب نگاه می‌کند.

اواخر سال 2016 عمده کشورهای تولیدکننده نفت جهان توافق کردند تا مجموع عرضه نفت به بازار جهانی را 1.8 میلیون بشکه روزانه کاهش دهند.

پربیننده ترین خبرها