نامه عاشقانه به یک جنایتکار جنگی؛ انتقاد از مصاحبه نیویورک‌‌تایمز با بن سلمان

نامه عاشقانه به یک جنایتکار جنگی؛ انتقاد از مصاحبه نیویورک‌‌تایمز با بن سلمان
شنبه 4 آذر 1396 - 15:36

مصاحبه خبرنگار نیویورک‌تایمز با ولیعهد عربستان سعودی با موج گسترده انتقادات تحلیلگران غربی و کاربران فضای مجازی رو به رو شده و از آن به عنوان «نامه عاشقانه به یک جنایتکار جنگی» یاد شده است.

العالم ـ عربستان سعودی

تلاش «توماس فریدمن»، خبرنگار مشهور نیویورک‌تایمز برای ترسیم چهره‌ای متعادل از «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان و برنامه‌های وی با واکنش منفی خبرنگاران رسانه‌های مختلف خارجی رو به رو شده است. 

«فریدمن» در مصاحبه‌ای روز جمعه با «بن سلمان» از برنامه‌های وی به عنوان «بهار عربی» عربستان سعودی یاد و تلاش کرده بود این ایده را القا کند که برنامه‌های وی در عربستان با حمایت داخلی رو به رو است. 

بن سلمان، از زمان ورود به قدرت، جنگی را در یمن راه انداخته که به نابودی زیرساخت‌های این کشور فقیر عربی منجر شده و گسترش فقر و بیماری در این کشور را به همراه داشته است. 

وی همچنین با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط سیاسی خود را با این کشور امیر نشین قطع کرده و آن را هدف تحریم تجاری و اقتصادی قرار داده است.

او در روزهای گذشته، به نام مبارزه با فساد شمار زیادی از شاهزادگان، تجار و مقام‌های داخلی و فعلی عربستان سعودی را دستگیر کرده است. شمار زیادی از تحلیلگران معتقدند این اقدام بن سلمان گامی برای تحکیم پایه‌های قدرت قبل از تحویل گرفتن تاج و تخت پادشاهی از پدرش، ملک سلمان است. 

در گزارش نیویورک‌تایمز اشاره‌ای به گسترش انتقادات از «جنایت‌های جنگی» عربستان سعودی در یمن نشده و برنامه‌های بن سلمان در سرکوبگری‌های داخلی و دستگیری مخالفان با نگاهی یکجانبه مورد بررسی قرار گرفته است.

یک کاربر در توئیتر به نام «ماکس آبرامز» که خود را استاد روابط بین‌الملل معرفی کرده در واکنش به مصاحبه توماس فریدمن با بن سلمان، با تنظیم مصاحبه‌ فرضی زیر، مصاحبه منتشر شده با بن سلمان را به چالش کشیده است:

????توماس فریدمن: چه موضوعی را می‌توانم مطرح کنم؟

????محمد بن سلمان: اینکه من چقدر مترقی هستم. 

????فریدمن: صادرات ایدئولوژی وهابیت را بپرسم؟

????بن سلمان: نه

????فریدمن: با خاک یکسان کردن یمن با بمب را بپرسم؟

????بن سلمان: نه

????فریدمن: تأمین مالی تروریسم- اصلا اهمیتی ندارد.

کاربری دیگر بخشی از گزارش «توماس فریدمن» درباره حمایت تمامی سعودی‌ها از جنبش فسادستیزی بن سلمان را  به باد استهزا گرفته است.

وبگاه «امریکن کانزروتیو» این مصاحبه را «نامه عاشقانه فریدمن به یک جنایتکار جنگی» توصیف کرده  و نوشته است: «مایلم این گزارش را جدیدترین نمونه تحلیل سطحی و وحشتناک فریدمن از سایر نقاط دنیا قلمداد کنم، اما با کمال تأسف تمایل او برای پذیرش ادعاهای خودشیفته بن سلمان تا اندازه زیادی نماینده واکنش‌هایی است که غربی‌ها به ولیعهد عربستان دارند.»

«گلن گرینوالد»، روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی که تلاش‌های او در سال 2013 به افشای جاسوسی‌های گسترده آمریکا منجر شد هم در توئیتر نوشت:  «این شرح حال‌نویسی تام فریدمن از دیکتاتور عربستان سعودی که در حال کشتن اصلاح‌گران واقعی و تحمیل قحطی و تخریب‌گری به یمن است، بدون اغراق، تهوع‌آور است. اگر نیویورک‌تایمز یک صفحه کامل تبلیغ در نیویورک‌تایمز می‌نوشت، کمتر از این گزارش، چاپلوسانه و شرم‌آور می‌شد.»

برخی از تحلیلگران هم، البته از دیدگاه فریدمن یا اصلاحات بن سلمان حمایت کردند. به عنوان مثال، جک هاوسون، خبرنگار فرانس‌24 نوشت: «یادداشت فریدمن درباره عربستان سعودی باعث ایجاد موج گسترده‌ای از تنفر شده است. اما علی‌رغم یکجانبه بودن آن، هنوز هم می‌توان گفت که بن سلمان،  به نوعی ترقی‌خواه است. نکته تأسف بار این است که او از جنگ آشکار با ایران حمایت می‌کند.» 

«بلیک هاونشل»، سردبیر مجله پولیتکو هم از فریدمن و بن سلمان حمایت کرده و نوشته است: «متوجه شدم که مردم مصاحبه تام فریدمن با بن سلمان را دوست نداشته‌اند. اما کنجکاوم بدانم که بن سلمان در عربستان باید چه کار دیگری انجام بدهد؟»

«مهدی حسن»، ستون‌نویس وبگاه اینترسپت و مجری شبکه خبری الجزیره، در پاسخ به سوال «هاونشل» که بن سلمان باید چه کاری انجام دهد نوشته است: 

1) به بمباران یمن و محاصره آن پایان دهد

2) اقدامات تحریک‌آمیز برای جنگ با ایران را متوقف کند

3) صادرات تفکری را که به توجیه حملات تروریستی در سراسر دنیا کمک کرده، متوقف کند

4) سرکوبگری‌ها و بازداشت مخالفان سعودی را متوقف کند

5) رائف بدوی (فعال حقوق بشری سعودی) را آزاد کند

6) انتخابات آزاد و منصفانه برگزار کند.

بسیاری از دیگر تحلیلگران و خبرنگاران غربی هم به مصاحبه خبرنگار نیویورک‌تایمز با ولیعهد عربستان سعودی واکنش نشان داده و از آن انتقاد کرده‌اند. 

تسنیم

پربیننده ترین خبرها