مشاورسابق نتانياهو: عربستان تنها به دنبال توافق با اسرائيل ضد ايران است و توجهی به موضوع فلسطين ندارد

 مشاورسابق نتانياهو: عربستان تنها به دنبال توافق با اسرائيل ضد ايران است و توجهی به موضوع فلسطين ندارد
يکشنبه 5 آذر 1396 - 03:00

یاکوو ناگلYaacov Nagel مشاور پیشین امنیت ملی  بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: عربستان فقط به دنبال رابطه و توافق با اسرائیل ضد ایران است و موضوع فلسطینی ها برای آن اهمیتی ندارد.

به گزارش پایگاه اینترنتی نشریه تلگراف،ناگل گفت:عربستان سعودی علاقه زیادی به ایجاد روابط دیپلماتیک با اسرائیل دارد و آماده است که هرگونه توافق صلحی را برای منازعه اسرائیلی-فلسطینی امضاء کند  و فرقی نمی کند که این توافق تا چه حد برای فلسطینی ها نامطلوب باشد.
ناگل که اوایل سال جاری از مقامش کناره گیری کرد، گفت: ریاض علاقه زیادی به همکاری نزدیک با اسرائیل ضد ایران  دارد و فرقی برایش نمی کند که چه توافق صلحی برای موضوع فلسطین و اسرائیل حاصل شود.
وی افزود: عربستان فقط می خواهد بگوید که یک توافق بین اسرائیل و فلسطینی ها بدست آید و آنها توجهی به محتوای آن توافق ندارند.آنها به این موضوع نیاز دارند که بگویند که یک توافق وجود دارد تا بتوانند به طرف  مراحل بعدی حرکت کنند.
اظهارات ناگل در حالی بیان می شود که در هفته های اخیر نشانه های زیادی از گرم شدن روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی مشاهده می شود و  این در حالی است که شاهد افزایش تنش ها بین ریاض و تهران هستیم.
نخستین هواپیمای  حامل کمک های امدادی در فرودگاه شهر صنعاء پایتخت یمن در روز شنبه و پس از آنکه عربستان سعودی با کم کردن محاصره یمن پس از گذشته سه هفته موافقت کرد، بر زمین نشست.سازمان ملل هشدار داده بود که این محاصره می تواند به  قحطی گسترده در یمن منجر شود.
بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس و مقامات سیاسی دیگر کشورها از عربستان سعودی خواسته بودند که تحریم ها را کاهش دهد تا اجازه ارسال محموله های امدادی بیشتر به کشور جنگ زده یمن داده شود.
رهبران سعودی همیشه به خاطر ترس از واکنش های تند جامعه عربستان و همچنین جهان عرب از هرگونه توافق صلح رسمی با اسرائیل خودداری کرده اند.در جهان عرب همچنان به طور گسترده به اسرائیل به عنوان یک دشمن نگریسته می شود.
از نظر ناگل ،مشاور پیشین نتانیاهو،عربستان تحت هدایت محمد بن سلمان ولیعهد جدید به دنبال هرنوع توافق صلح بین اسرائیل و فلسطینی ها است. بنابراین این موضوع می تواند به منزله پوششی برای عادی سازی روابط با اسرائیل باشد.
وی معتقد است که عربستان سعودی تلاش خواهد کرد تا با فشار آوردن بر فلسطینی ها آنها را مجبور به توافق بر سر هرگونه توافق صلح با اسرائیلی ها کند حتی اگر این توافق به مذاق آنها خوش نیاید. دونالد ترامپ هم قرار است که در اوایل سال آینده  پیشنهادات صلح خود را ارائه کند.
گزارش های تایید نشده برخی از رسانه ها از این موضوع حکایت داردکه محمد بن سلمان پیش از این اعمال فشارهای خود را بر محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی برای موافقت وی  با یک طرح صلح با میانجیگری آمریکا آغاز کرده است.
ناگل در این رابطه گفت:من نمی دانم که عربستان سعودی از اهرم لازم برای فشار آوردن بر فلسطینی ها  برای حصول توافق برخوردار باشد. من امیدوارم که اینگونه باشد اما من مطمئن نیستم.
 مقامات تشکیلات خودگردان فلسطینی گفته اند که آنها در برابر هرگونه فشار از طرف ریاض برای مجبور کردن آنها به موافقت با هرگونه توافق نامناسب با وجود اینکه عربستان یکی از حامیان مالی اصلی تشکیلات خودگردان فلسطینی است ،مقاومت خواهند کرد.
عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل می تواند به منزله یکی از بزرگترین تغییرات در سیاست های مرتبط با خاورمیانه(غرب آسیا) در چندین دهه اخیر باشد.این موضوع سبب خواهد شد که عربستان سعودی و اسرائیل در برابر دشمن مشترک خود یعنی ایران متحد شوند.
این اتحاد می تواند خوشحالی کاخ سفید را به همراه داشته باشد زیرا این موضوع به معنای تشکیل جبهه مشترک دو متحد آمریکا در برابر ایران است. به نظر می رسد که ترامپ پس از دیدار ماه فوریه خود از ریاض به این نتیجه رسیده است که مقامات عربستان نگاه بسیار مثبتی به اسرائیل دارند.
یکی از وزرای اسرائیلی علنا و برای نخستین بار در این هفته این موضوع را تایید کرد که مقامات اسرائیلی و سعودی با هم دیدار کرده اند اما اعلام کرد که خبر این دیدارها به درخواست سعودی ها محرمانه باقیمانده است.
مشاور پیشین نتایناهو در پاسخ به این سوال آیا در زمان تصدی مقامش با مقامات عالی رتبه سعودی دیدارهایی داشته است یا نه،گفت: من نه می گویم بله و نه می گویم نه.
عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان بارها و به طور علنی بر روی این موضوع پافشاری کرده است که هیچ نوع تغییری در موضع ریاض وجود ندارد. او گفت : عربستان سعودی تنها در حالتی روابط خود را با اسرائیل برقرار خواهد کرد که اسرائیلی ها از تمامی قلمروهایی که در سال هزار و نهصد و شصت و هفت به اشغال خود درآورده اند ،عقب نشینی کنند و اجازه تشکیل یک دولت فلسطینی به پایتختی شرق بیت المقدس(قدس اشغالی) را بدهند.تا زمانی که این موضوع روی ندهد ما هیچ روابطی با اسرائیل نخواهیم داشت.
به نظر نمی رسد که دولت ائتلافی دست راستی نتانیاهو با این مفاد موافقت کند.این به منزله مانعی بر سر راه روابط عربستان و اسرائیل است.منبع : خبرگزاری صدا و سیما

پربیننده ترین خبرها