جواد لاریجانی: با مذاکرات حقوق بشری با اروپا مخالف نیستیم

جواد لاریجانی: با مذاکرات حقوق بشری با اروپا مخالف نیستیم
يکشنبه 5 آذر 1396 - 13:47

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: موضع گیری اروپایی‌ها درباره بحث حقوق بشر دفاع از حقوق بشر نیست، چون اگر چنین بود باید یک تناسبی وجود می‌داشت.

العالم- ایران/ سیاسی

یانوش لوان دوفسکی رئیس کمیته روابط با ایران در پارلمان اروپا و هیئت همراه با دکتر محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

محمدجواد لاریجانی در حاشیه این دیدار در رابطه با موضوعات مطرح شده در این جلسه گفت: این افراد از پارلمان اروپا و گروه های دوستی با ایران بودند که طرفدار بسط روابط با ایران هستند، البته معنایش این نیست که مواضع اروپا نسبت به ایران مواضع مورد قبول ما است.

دبیر ستاد حقوق بشر ایران گفت: جمعی از نظرات این مهمانان نسبت به ایران مثبت است و در این جلسه مسائلی را با آنها مطرح کردیم که اولین مسئله این است که باید مطمئن شویم اروپایی‌ها تعهداتشان را به خوبی انجام می دهند؛ مثلاً ما در مورد برجام از این نحوه عملی که اروپاییان نسبت به تعهدات خود دارند راضی نیستیم.

مشاور رئیس قوه قضاییه در امور بین الملل گفت: در هر صورت سه کشور اروپایی برجام را امضا کرده اند و اتحادیه اروپا هم تایید کرده است حالا وقتی که می خواهد روابط خاص اقتصادی اتفاق بیفتد می گویند که آمریکا نمی گذارد. اگر بنا بود که کشورهای اروپایی و به خصوص این سه کشور تعهداتشان منوط به تعهدات آمریکا باشد پس چرا گفتیم ۱+۵ بلکه می گفتیم ۰+۳ لذا اروپایی‌ها باید پای تعهداتشان بایستند.

وی گفت: هیئت اروپایی در این جلسه توضیح داد که به این اطلاق نیست و گفتند ما در حال تلاش هستیم که گشایش هایی در شرکت ها و بانک هایی که چندان در آمریکا سرمایه ندارند انجام دهیم تا به راحتی کارشان را انجام دهند.

لاریجانی گفت: البته این بدان معنا نیست که آن تحریم ها برداشته شده است، چون ما نگفتیم تحریم های شرکت های کوچک برداشته می شود یعنی بنا بوده است که همه تحریم ها برداشته شوند فلذا توصیه بنده این بود که اروپا تعهدات خود را به خوبی انجام دهد.

دبیر ستاد حقوق بشر ایران گفت: نکته بعد در زمینه های حقوق بشری بود، آن ها مطرح کردند که ما یک مشکل و تفاوت فرهنگی داریم که باید به آن توجه شود و ما هم اشاره کردیم که این تفاوت فرهنگی وجود دارد اما مشکلی نیست و مشکل موضع نامناسب سیاسی است.

مشاور رییس قوه قضاییه در امور بین الملل افزود: مثلاً در ایران فرض کنید که فردی متهم به قتل می‌شود یا متهم به اعدام می‌شود یا متهم به جاسوسی می‌شود و سه سال در زندان است غوغایی به پا می‌گردد، همین الان اتحادیه اروپا بخشی از مسئولان ما را به خاطر این که در امر حقوق بشر می گویند تخلف داشته اند، تحریم کرده‌اند البته مسئولان قضایی و قضات ما برایشان تحریم‌های اروپایی خیلی مهم نیست.

وی گفت: این در حالیست که هر روزی که می گذرد صدها کودک یمنی و زن و مرد و پیر و جوان در یمن علاوه بر این که کشته می شوند به عنوان یک زندانی بزرگ از غذا و دارو هم محروم هستند.

لاریجانی افزود: در یمن هزاران نفر کشته می‌شوند و در بحرین هم به همین صورت است، اما اروپایی‌ها خیلی که فشار داشته باشند یک اعلامیه می‌دهند که ما نگران هستیم عربستان سعودی و برخی کشورها این کارها را می‌کنند و اسلحه می‌فروشند و پول‌ها هم رد و بدل می شود؛ اما هیچ خبری از لیست تحریم نداریم.

دبیر ستاد حقوق بشر ایران گفت: پس معلوم می‌شود که موضع گیری اروپایی‌ها درباره بحث حقوق بشر دفاع از حقوق بشر نیست، چون اگر چنین بود باید یک تناسبی وجود می داشت.

مشاور رییس قوه قضاییه در امور بین‌الملل گفت: بین کسی که هر روز دارد هزاران نفر را می‌کشد و مردم دارند از گرسنگی می‌میرند با کسی که دو نفر را به عنوان جاسوس گرفته است باید تفاوت باشد؛ چه طور این میزان اعلامیه علیه یکی هست و این میزان اعلامیه علیه دیگری نیست؟

وی گفت: پس مسئله فرهنگی بحث بعدی است این جا اصلاً بحث فرهنگی مطرح نیست.

لاریجانی گفت: البته ما توضیح دادیم که یک تجربه بزرگی را آغاز کرده‌ایم و بعد از انقلاب یک نظام مدنی سیاسی که ماهیت دموکراتیک هم دارد و بر اساس عقلانیت اسلامی بوده و با عقلانیت لیبرال و سکولار تفاوت دارد را بنا گذاشته‌ایم و با همه کاستی‌ها و مشکلاتی که داشته‌ایم این تجربه، ایران را به پیشرفته ترین کشور منطقه در علم و تکنولوژی و توانمندی و از همه مهم تر نظام مدنی تبدیل کرده است و لذا غرب باید به این تجربه با احترام نگاه کند.

دبیر ستاد حقوق بشر ایران در رابطه با تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران گفت: در این دیدار آنها راجع به اصل مذاکرات حقوق بشری با اروپاییان و چشم انداز آن سوال کردند البته ما با مذاکرات مخالف نیستیم بلکه ما با وقت تلف کردن مخالف هستیم.

وی خاطرنشان کرد: چشم انداز مذاکره اگر این باشد که موضع گیری اروپا در امر حقوق بشر راجع به ایران از حالت سیاسی خارج شود چشم انداز خوبی است پس باید برای آن قرینه‌ای باشد اگر ما مطمئن نشویم که این مذاکرات یک چنین جهتی دارد و می‌خواهد به دور از سیاسی بازی و دغل بازی‌های سیاسی برای همکاری‌های حقوق بشری باشد ما با این گفتگوها مخالفتی نداریم.

مشاور رییس قوه قضاییه در امور بین المل گفت: تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران چه آن قسمتی که مربوط به امور تجاری است من شخصاً با آن مخالف هستم، البته دولت باید روی آن نظر بدهد چون کشورهای اروپایی روابط تجاری خود را منتظر اتحادیه اروپا نمی‌گذارند و اگر جایی نفعی برایشان داشته باشد خودشان اقدام می‌کنند مثلاً فرانسه منتظر نمی‌ماند، انگلیس منتظر نمی‌ماند و بر اساس معیارهای خودشان با ما کار می‌کنند معمولاً در کشورهای آفریقایی و کشورهای خاصی که یک بودجه اتحادیه اروپا برای طرح‌های توسعه‌ای می‌گذارد این دفاتر تشکیل می شود، البته در خود اتحادیه اروپا این دفاتر وجود دارد که مربوط به کارهای داخل اروپا است.

وی گفت: اما در مورد موضوع حقوق بشر من قویاً مخالف هستم، در مورد حقوق بشر اگر این‌ها یک مواضع معتدل داشتند و مواضع همراه و مناسبی داشتند می‌گفتم که این دفتر، دفتر خوبی است ولی ما در ۴۰ سال گذشته جز دشمنی، یک جانبه گری، تبعیض و عدم پایبندی به اصول از اروپایی ها چیزی ندیدیم بنابراین این دفتر پایگاهی برای ادامه همین شیطنت است مگر این که مواضع خود را تغییر دهند.

لاریجانی درباره مذاکره ایران با اروپا در خصوص موضوع حقوق بشر و بیان مواضع ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اروپا اخیراً دو دور مذاکره داشته است که در چارچوب مذاکرات جامع بوده است البته یک کارگروه حقوق بشری هم داریم که یک دور آن در بروکسل انجام شده است و یک دور آن اخیراً در تهران انجام شده است البته این دو دور، مقدماتی بوده است.

دبیر ستاد حقوق بشر ایران گفت: در این جلسات نظرات جمهوری اسلامی توسط آقای غریب‌آبادی مسئول بخش حقوق بشری که از طرف ستاد حقوق بشر تعیین شده، این مذاکرات انجام شده است.

مشاور رییس قوه قضاییه در امور بین الملل گفت: ما در حال جمع بندی هستیم که این مذاکرات در آینده چه دستاوردهایی می تواند داشته باشد مواضع خود را شفاف و بدون هیچ گونه ابهام و کاملاً روشن با طرف اروپایی و هر طرف دیگری در میان گذاشته و در میان می‌گذاریم.

ایسنا 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها