دولت و ارتش پاکستان با معترضان مذاکره می‌کنند

دولت و ارتش پاکستان با معترضان مذاکره می‌کنند
يکشنبه 5 آذر 1396 - 19:22

با تداوم ناآرامی‌ها در پایتخت و چند شهر مهم در پاکستان، رسانه ها از تصمیم ارتش و دولت این کشور برای مذاکره با معترضان خبر می دهند.

العالم - آسیا

به نقل از «ایندیَن اِکسپرس»، با تداوم ناآرامی‌ها در پایتخت و چند شهر مهم پاکستان، ارتش و برخی از مقامات برجسته دولت این کشور اعلام کردند که قصد دارند تا با به دست گرفتن ابتکار عمل، راه مذاکره با معترضان را در پیش گیرند.

در همین رابطه اعلام شده است که ارتش پاکستان قرار است با عدم توسل به زور در پراکنده کردن مردم در پایتخت این کشور به رایزنی با اعتراض کنندگان بپردازد.

دولت نیز پس از برگزاری نشستی اعلام کرد ممنوعیت پخش تصاویر مرتبط در تلویزیون اسلام آباد پایتخت این کشور را لغو کرده است.

این در حالیست که ساعاتی پیش نیز سران ارتش و دولت پاکستان به ریاست «شاهد خاقان عباسی» نخست وزیر این کشور نشستی را برای آرام کردن تنش ها در این کشور و رسیدگی به اوضاع  معترضانِ حزب «لبیک یا رسول الله» برگزار کردند.

در این اجلاس «قمر جاوید باجوه» رئیس ستاد مشترک، «نوید مختار» رئیس سازمان اطلاعات (آی اس ای)، «احسن اقبال» وزیر کشور و «شهباز شریف» سر وزیر ایالت «پنجاب» پاکستان حضور داشتند.

 بر اساس این گزارش اسلام آباد در تلاش است با پذیرفتن برخی خواسته‌های اعتصاب کنندگان کنترل اوضاع را به دست بگیرد.

در حالی که اعتصاب کنندگان با اعتراض به لایحه‌ای که علیه اعتقاد به «ختم نبوت» در پارلمان پاکستان مطرح شده بود به خیابان‌های پاکستان آمده و خواستار استعفای وزیر قانون این کشور بودند، دولت حزب نواز شریف، ۲ روز پس از آغاز عملیات سرکوب آنان و پس از به دست نیاوردن هیچ موفقیتی در این راستا مجبور به برگزاری جلسه‌ای برای پذیرش احتمالی مطالبات آنان شد.

این در حالی است که کشته و زخمی شدن بیش از ۱۸۵ نفر توسط پلیس فدرال پاکستان سبب خشم بسیاری از مردم شده و سران حزب لبیک یا رسول الله (ص) اعلام کردند دیگر به استعفای وزیر قانون پاکستان قانع نخواهند بود و تمام وزیران حزب حاکم باید استعفا کنند.

در همین راستا دولت اسلام آباد تصمیم گرفته امروز جلسه‌ای برگزار کرده و تمام راه حل های ممکن از جمله استعفای «زاهد حامد» وزیر قانون پاکستان را بررسی کرد.

شایان ذکر است، متعاقب درگیری های شدید میان تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی پاکستان در اسلام آباد، ژنرال «قمر جاوید باجوه» فرمانده ارتش این کشور روز گذشته در تماس تلفنی با «شاهد خاقان عباسی» نخست وزیر پاکستان، تظاهرات کنندگان و دولت اسلام آباد را به حفظ آرامش و پرهیز از خشونت دعوت کرده بود.

گفتنی است، ژنرال «آصف غفور» سخنگوی ارتش پاکستان نیز  دو روز پیش (3 آبان ماه) اعلام کرد که دولت اسلام آباد هر تصمیمی در خصوص این اعتصاب بگیرد ارتش به آن احترام خواهد گذاشت و لذا حل این مشکل بر عهده دولت است.

وی در این خصوص گفته بود: ما متوجه مشکلی که سبب شده پایتخت پاکستان شاهد اعتصاب ۳ هفته ای حزب «لبیک یا رسول الله» باشد هستیم و به دلیل مشکلات متعددی که از بسته شدن معابر، خیابان‌ها و مغازه‌ها به وجود آمده، امیدواریم که این مسئله زودتر حل و فصل شود.

سخنگوی ارتش پاکستان تصریح کرد: ارتش و دولت پاکستان برای ایجاد امنیت پایدار در کشور دوشادوش هم ایستاده‌اند و در اموری که به دولت پاکستان مربوط می‌شود، ما تابع نظرات آنها هستیم.

سخنان وی در حالی مطرح می شود که «خورشید شاه» رهبر اپوزیسیون در پارلمان پاکستان اعلام کرده بود دولت باید برای حل مشکل اعتصاب از ارتش کمک بگیرد.

گفتنی است که صبح روز گذشته نیروهای امنیتی پاکستان برای مقابله با معترضان حزب «لبیک یا رسول الله» که از ۲۰ روز گذشته اقدام به تحصن و برگزاری تظاهرات در اسلام آباد کرده بودند از گاز اشک آور استفاده کرد و تظاهرات کنندگان در پاسخ به این اقدام به سوی نیروهای امنیتی سنگ پرتاب کردند که منجر به درگیری های شدید شد.

در جریان این درگیری ها که در  شهر فیض آباد واقع در اسلام آباد پایتخت پاکستان به وقوع  پیوسته است، تعداد زیادی از نظامیان و شهروندان زخمی شده اند.

پلیس برای جلوگیری از درگیری بیشتر اقدام به بازداشت تظاهر ات کنندگان کرده است و تا کنون بیش از ۲۰۰ نفر بازداشت شده اند.

لازم به ذکر است که اعتصاب حزب لبیک یا رسول الله پس از آن شروع شد که لایحه‌ای مبنی بر اصلاح قانون «ختم نبوت» در پارلمان پاکستان تصویب شد.

در پاکستان گروه‌هایی که خاتمیت نبی مکرم اسلام (ص) را قبول ندارند، مجاز به هیچگونه فعالیتی نیستند و مردم این کشور با اقتدار از این قانون حمایت می‌کنند.

در حال حاضر دولت اسلام آباد مدعی است این لایحه رد شده است، ولی اعتصاب کنندگان مصرانه به دنبال استعفای وزیر قانون پاکستان هستند.

مهر

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها