جایزه مصطفی(ص) به ایران و ترکیه رسید

جایزه مصطفی(ص) به ایران و ترکیه رسید
چهارشنبه 8 آذر 1396 - 09:00

رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی (ص) گفت: دومین دوره این جایزه به محمدامین شکرالهی از ایران با اثر مربوط به رپتور کد و ارول گلنبی از ترکیه با اثری در زمینه مدلسازی شبکه های اطلاعات و فناوری اعطا می شود.

العالم _ ایران / علمی

حسن ظهور در نشست خبری دومین دوره جایزه مصطفی(ص) اظهار داشت: دو دانشمند ایرانی و ترکیه ای بعد از داوری اثار رسیده به دبیرخانه جایزه، انتخاب شدند.

وی اظهار کرد: بعد از اعلام فراخوان در اردیبشهت ٩٥ به ٧٠٠ دانشمند جهان اسلام و ٢٠٠ نهاد علمی و دانشگاهی حهان اسلام، نامزدها اثار خود را در چهار زمینه علم و فناوری نانو، علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات، علم و فناوری زیستی و پزشکی و سایر علوم به دبیرخانه ارسال کردند.

وی با بیان این که آثار برگزیده این دوره در زمینه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات است گفت: یک برگزیده از بخش علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات و یک برنده هم از بخش سایر است که هر دو اثر به بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات مربوط می شود و بخش های دیگر برگزیده نداشت.

ظهور درباره شرایط شرکت کنندگان در جایزه مصطفی(ص) گفت: برای حوزه های علم و فناوری نانو، علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات، علم و فناوری زیستی و پزشکی افراد باید اقامت و تابعیت یکی از کشورهای اسلامی را داشته باشند؛ می توانند مقیم آن کشور نباشند اما باید در رفت و امد باشند و ارتباط موثری داشته باشند اما محدودیت سن، جنسیت و مذهب وجود ندارد، در بخش سایر نیز تابعیت با داشتن اقامت یکی از کشورهای اسلامی لزومی ندارد اما باید مسلمان باشد، همچنین محدودیت سن و جنس هم وجود ندارد.

رییس کارگروه علم جایزه مصطفی (ص) گفت: فراخوان این جایزه به 363 موسسه و سازمان بین المللی 51 کشور از 57 کشور اسلامی و هزار و 622 دانشمند در 28 کشور ارسال شد و تا 10دی ماه که آخرین مهلت ارسال بود، 241 اثر از 31 کشور دریافت شد .

وی با اشاره به این که افراد پیشنهاد شده برای دریافت جایزه باید سه مشخصه داشته باشند افزود: نخست این که دانشمند برجسته ای در زمینه علمی حوزه فعالیت خود باشد، دارای اثر علمی خاص و مشخص باشد و سوم این که اثرش نفوذ جهانی و یا حداقل منطقه ای داشته باشد.

وی ادامه داد: دراین راستا 57 اثر در گروه علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات به دبیرخانه ارسال شد که بعد از داوری دو اثر انتخاب و برای انتخاب نهایی به شورای سیاستگذاری ارسال شد که بعد از بررسی یک اثر برگزیده شد.
ظهور افزود: در بخش سایر علوم نیز 23 اثر به دبیرخانه ارسال که یک اثر برگزیده شد اما در زمینه علوم و فناوری زیستی و پزشکی و نانو اثری انتخاب نشد.

جایزه مصطفی (ص)، نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام است که هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود. جایزه مصطفی (ص) با شناسایی، معرفی و تقدیر شایسته از برترین‌های علم و فناوری در جهان اسلام، علم‌آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می‌کند.

بر اساس سند اجرایی جایزه پیامبر اعظم، سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری) رییس شورای سیاست‌گذاری و مهدی صفاری نیا (رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی) دبیر شورای سیاست‌گذاری این جایزه است.

ایرنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها