لاریجانی: مشکل اقتصاد ما دخالت‌های گسترده دولت است

لاریجانی: مشکل اقتصاد ما دخالت‌های گسترده دولت است
چهارشنبه 8 آذر 1396 - 09:21

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از یکصد سال از دوره مدرس می‌گذرد و همچنان مشکل اصلی کشور ما اقتصاد است و مشکل اقتصاد ما دخالت‌های گسترده دولت است،‌ که مرحوم مدرس می‌گوید نه تاجر خوبی است و نه ملاک خوب.

العالم- ایران/ سیاسی 

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز چهارشنبه (8 آذرماه 96) در صحن علنی پارلمان در نطق پیش از دستور طی سخنانی اظهار داشت: به خاطر داشته باشیم صلاح‌الدین ایوبی هنگامی که قدس را برای دومین بار فتح کرد نسبت به مسیحیان بسیار مهربان‌تر و دل‌رحم‌تر بود تا مسیحیانی که در غلبه مجدد بر قدس با مسلمانان رفتار کردند.

وی افزود: این نمونه‌ها نشان می‌دهد حرکتی که پیامبر در تفکر مسلمانان ایجاد کرد و پیشرفت‌هایی که مسلمانان در صدر اسلام پیدا کردند دیگران به مقابله گسترده با آنان برخاستند و البته هر زمانی به نحوی و در دهه‌های اخیر در ایجاد جریان‌های تروریستی ظهور کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر همین اساس اضافه کرد: همین رفتار تحقیرآمیز و ماجراجویانه غرب باعث نفرت و انزجار ملت‌های مسلمان از آمریکا شده است.

لاریجانی در ادامه خاطرنشان کرد: برژینسکی که زمانی مشاور امنیت ملی آمریکا بود می‌گوید در کشورهای مسلمان خاورمیانه انزجار حاد در مقابل دخالت‌های بی‌مورد آمریکا در خاورمیانه و پشتیبانی آنها از اسرائیل وجود دارد و آمریکا را دلیل اصلی محرومیتی که احساس می‌کنند، می‌داند.

وی ادامه داد: مرحوم مدرس، که ما در آستانه روز مجلس باید از شخصیت او یاد کنیم با توجه به شرایط غرب و سایر کشورها و وضعیت داخلی ایران تئوری توازن عدمی را در سیاست پیشنهاد کرد و فرمود «من از هر کسی که بر ضد‌مان باشد، می‌ترسم و از هر دولتی که بخواهد ذره‌ای دخالت در امور ما داشته باشد نیز می‌ترسم و باید توازن عدمی را نسبت به همه مراعات کرد نه توازن وجودی را».

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از نطق خود عنوان کرد که ترس مدرس جنبه فردی نداشت. سخن او برای حفظ منافع ملی کشور بود وگرنه مدرس در شجاعت بی‌نظیر بود و شما بارها در تاریخ ایران رفتار غیورانه او را شنیده یا خوانده‌اید.

لاریجانی همچنین تصریح کرد: مستوفی که از جریان سوسیالیست‌ها بود ماموریت یافت با مدرس درباره سردار سپه صحبت کند و قدری او را نرم کند. او به مدرس می‌گوید که آیا تصور نمی‌کنید که برای متنبه شدن سردار سپه این اندازه اقدام کافی باشد که او در پاسخ گفت خیر باید لامحاله دستش از ریاست وزرا کوتاه شود.

وی بر همین اساس اضافه کرد: گفتند در این 6-7 ماه ریاست وزرایی او خوب بوده است و به قشون سامان داده است همچنین مالیات‌ها را نظم و رصد داده است که مدرس گفت سگ هر قدر خوب باشد همین که پای بچه صاحبخانه را گرفت دیگر به درد نمی‌خورد و باید از خانه بیرونش کرد.

«مدرس در مبارزه با استعمار و استبداد در تاریخ ایران به خصوص تاریخ مجالس ایران نقش بی‌بدیلی داشت؛ او بود که در مقابل تهدید روس‌ها نسبت به ورود به تهران یک تنه ایستاد و شرایط را تغییر داد؛ او بود که در مقابل جمهوری رضاخانی ایستاد و نگذاشت به هدفش برسد.»

لاریجانی در همین رابطه گفت: مدرس در همان زمان مسئله ایران را توسعه اقتصادی می‌دانست و می‌گفت عقیده من این است که دولت و مجلس باید همت‌شان را بر این بگذارند که اقتصادیات کشور سامان یابد و تجربه نشان داده که دولت نه ملّاک خوبی است و نه تاجر خوبی و نه مدیر حمل و نقل خوب. هر چه به این کارها دست بزند موجبات خسارت و ضرر دولت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: بیش از یکصد سال از دوره مدرس می‌گذرد و همچنان مشکل اصلی کشور ما اقتصاد است و مشکل اقتصاد ما دخالت‌های گسترده دولت است،‌ که مرحوم مدرس می‌گوید نه تاجر خوبی است و نه ملاک خوب. این امر نشان می‌دهد که با همه منابع زیرزمینی نفت و گاز و همه گونه ارتباطات ایران با غرب تفکر توسعه‌ای در ایران حرکتی رو به جلو نداشته است. این در حالی است که از دیرباز ایرانیان باستان مردمانی با ذهن اقتصادی بودند. 

لاریجانی افزود: سقراط حکیم می‌گوید اولین ملتی که احتیاج به مواد زراعی و خوراکی نداشت ایرانیان بودند و ایرانیان با اخلاق‌ترین ملل دنیا هستند و ایرانی بی‌باک، فداکار و باتربیت است اما چرا این پتانسیل فرهنگی در جا زد و بعد از یکصدسال همچنان مشکل ما در بعد اقتصادی همان است.

وی افزود: یکی از دلایل آن این است که از تجدد رویه آن را ایرانیان دریافتند و شگرد باطن آن را درست فهم نکردند. رضا خان به جای تکنولوژی غرب کلاه فرنگی و مبارزه با روحانیت و دین را  دریافت کرد و به جای تکیه بر توانمندی داخلی نگاه به واردات را اولویت داد. بانک‌ها به جای اینکه وسیله توسعه کشور و رونق تولید شوند موضوعی خود بنیان شدند که گاه مانع تولید کشور شده‌اند.

لاریجانی در ادامه نطق خود تصریح کرد: من نمی‌خواهم سخن برتولت برشت را بپذیرم که گفت «دزدها دو قسم هستند، یکی دزدان حرفه‌ای  که برای دزدی، بانک تاسیس می‌کنند و دیگری دزدان ناوارد که به بانک‌ها دستبرد می‌زنند و پول سرقت می‌کنند» قطعا در این سخن اغراق است اما بانک‌ها در کشورهای توسعه یافته در خدمت تولید و توسعه کشورها هستند نه اینکه خود اصلی شوند و بقیه مسائل کشور فرع آن قرار گیرد.

وی همچنین یادآور شد: نمایندگان محترم!‌با مجموع شرایط کشور امروز چیزی واجب‌تر از این نیست که محور تلاش‌های ما بر دو ستون استوار باشد. یکی ایجاد وفاق در کشور و ترک مراق همانگونه که پیامبر (ص) فرمود باپرواترین مردم کسانی هستند که مراق و جدال گری را رها کنند اگرچه حق با آنها باشد.

لاریجانی در همین رابطه اضافه کرد: ملک‌الشعرای بهار نیز در مورد مدرس می‌گوید مدرس مجتهد مسلم و فقیه اصولی بزرگ بود، به تاریخ و منطق و کلام آشنا بوده و در سخن و خطابه هم‌پا نداشت و چون عوام‌فریب نبود و پاکدامنی و ثبات عقیده در او بی‌اندازه قوی بود هیچ گاه در صدد دفاع از حمله‌ها و تهمت‌هایی که به او زده می‌شد برنمی‌آمد. همچنین هتاک و بی‌نزاکت نبود. حقایق در افکارش بیشتر متمرکز بود تا ظاهرسازی و مردم فریبی.

«امروز با حجم مشکلات کشور در ابعاد مختلف نیازمند هم‌گرایی و هم‌افزایی هستیم و حل مسائل کشور در گرو این راهبرد است. همچنین تمرکز بر مشکلات اقتصادی مردم دیگر اولویت‌های کشور است.»

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه مجلس و دولت وظیفه مهمتر از حل مشکلات و چالش‌های اساسی کشور ندارند،‌ گفت: امسال بحث‌های مهمی در مجلس مطرح شد. کمیسیون‌ها و مرکز پژوهش‌ها درگیر ارائه طرح برای این مشکلات شده‌اند که یک نمونه آن مشکل سازمان تامین اجتماعی بود که ابعاد آن مشخص و پیشنهاد برای حل مشکلات آن نیز ارائه شد که امیدواریم با سرعت بیشتری در کمیسیون مربوطه بررسی شود.

وی مسئله بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را موضوعی خواند که باعث نگرانی عده زیادی از مردم شده است و در ادامه عنوان کرد: مجلس با وقت گذاری زیاد و پیگیری مستمر مشکلات مردم را دنبال کرد و بانک مرکزی را در مسیر حل قرار داد.

لاریجانی همچنین تاکید کرد که بانک مرکزی باید با سرعت بیشتر در حل مشکلات سپرده‌گذاران اقدام کند در غیر این صورت رفتار مجلس نسبت به وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تغییر خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به آستانه بودجه سال 97 تصریح کرد: این فرصت مهمی است که به جای روند متعارف در بودجه در سال‌های اخیر که منجر به نشر اوراق مشارکت به صورت غیرموجه شده است بودجه‌ای هدفمند را سامان دهیم. از کمیسیون بودجه و کمیسیون‌های تخصصی مخصوصا کمیسیون تلفیق می‌خواهم گام‌های اساسی در اصلاح ساختار بودجه و جایگزینی آنها با منابع راکد کند و مسیر برای پیشبرد صادرات در کشور و رونق تولید سازمان‌ یافته‌تر شود.

لاریجانی اسلامی ضمن تبریک هفته بسیج به فرزندان راستین انقلاب گفت: بدون تردید استواری ملت و کشور ما در این شرایط پرمسئله منطقه مرهون این شجره طیبه است که امام (ره) در سال 58 آن را تاسیس کرد.

وی همچنین با اشاره به پایان سیطره خبیثه داعش، خاطرنشان کرد: از سپاه قدس و فرمانده شجاع و مجاهد آن سردار سلمانی نیز سپاسگذاریم که در مبارزه با تروریسم در منطقه گامی بی‌همتا برداشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی نطق خود اظهار داشت: با مجلس مصر و ملت مسلمان مصر در حادثه تاثر برانگیز تروریستی اظهار همدردی می‌کنیم؛ فاجعه‌ای بود که شباهت به جنایت صهیونیست‌ها در مسجد الخلیل داشت.

فارس 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها