کرباسیان: رئیس جمهور با افزایش قیمت نان مخالفت کرد

کرباسیان: رئیس جمهور با افزایش قیمت نان مخالفت کرد
چهارشنبه 8 آذر 1396 - 13:34

وزیر اقتصاد گفت: ممکن است کالایی مقداری گران شود اما چون ضریب زیادی در سبد هزینه خانوار دارد اثر زیادی بگذارد. مثل نان که افزایش قیمت آن زیاد نبود اما چون تأثیر آن در سبد خانوار بیشتر بود رئیس جمهور دستور داد که افزایش قیمت نداشته باشد.

العالم- ایران/ سیاسی 

مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نرخ تورم بر اساس یک روش علمی محاسبه می‌شود که نمی‌توانیم آن را تغییر بدهیم. 

وی ادامه داد: ممکن است مصرف کننده یک کالای خاص، ارزان یا گران بودن آن کالا را به کلّ اجناس تعمیم بدهد. در حالی که این صحیح نیست. باید نرخ تورم شهری و روستایی را حساب کرد و بعد یکسان سازی کرد. این ملاک تصمیم برای کلان اقتصاد کشور است.

کرباسیان افزود: یکی از ملاک‌ها این است که ضریب تأثیر اجناس در سبد هزینه خانوار را حساب می‌کنند. در بخشی از جامعه اقلام خوراکی، حمل و نقل، تفریح و پوشاک ضریب خاصی دارد.  به استناد قیمت‌هایی که محاسبه می‌شود در آن ضرایب تقسیم می‌شود و بر اساس آن نرخ تورم محاسبه می‌شود.

وی با بیان اینکه ممکن است کالایی مقداری گران شود اما چون ضریب زیادی در سبد هزینه خانوار دارد اثر زیادی بگذارد. مثل نان که افزایش قیمت آن زیاد نبود اما چون تأثیر آن در سبد خانوار بیشتر بود رئیس جمهور دستور داد که افزایش قیمت نداشته باشد.

کرباسیان تصریح کرد: نرخ تورم نرخ صحیحی است. تغییر 7 درصدی هم که شب گذشته رئیس جمهور گفت، نسبت به سال قبل این میزان تغییر داشته است.

فارس 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها