رضا ضراب اردوغان را به پولشویی متهم کرد

رضا ضراب اردوغان را به پولشویی متهم کرد
جمعه 10 آذر 1396 - 09:10

رضا ضراب، تاجر طلای ایرانی-ترکیه‌ای، رجب طیب اردوغان را به پولشویی و دست داشتن در دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران متهم کرد.

العالم ـ ترکیه

ضراب – که در مقام شاهد در دادگاه رسیدگی به یکی از پرونده‌های نقض تحریم آمریکا علیه ایران حضور دارد- در جریان سومین روز جلسه استماع شهادت گفته که اردوغان، نخست وزیر وقت ترکیه، شخصا اجازه یک تراکنش مالی را برای دور زدن تحریم‌های آمریکا صادر کرده است.

این در حالی است که رجب طیب اردوغان روز پنجشنبه در جلسه با مقامات حزب حاکم عدالت و توسعه گفت که ترکیه تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران را نقض نکرده و در این باره "کار درست را انجام داده است."

به گزارش یورو نیوز، رضا ضراب همچنین برای نخستین بار از «زیرات بانک» و «وکفی‌ بانک» به‌عنوان دو موسسه پولی درگیر برای دور زدن تحریم‌های ایران نام برده است. پیش از این، وی و «هالک بانک» متهمان اصلی این پرونده به شمار می‌رفتند.

اردوغان در زمان فعالیت‌های رضا ضراب در ترکیه، نخست وزیر این کشور بود.

موضوع دور زدن تحریم های آمریکا در ترکیه، ۹ متهم دارد اما دادستانی فدرال تاکنون تنها توانسته دو متهم یعنی رضا ضراب ۳۴ ساله و مهمت هاکان آتیلای ۴۷ ساله را بازداشت کند. دادگاه فدرال منهتن در این پرونده به فعالیت‌های متهمان در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ رسیدگی می‌کند.

اتهام به بانک‌های ترکیه در همراهی با ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و بازداشت رضا ضراب در ماه‌های گذشته، روابط نه چندان گرم آنکارا و واشنگتن را بیش از پیش بحرانی کرده است.

پربیننده ترین خبرها