عون: لبنان بحران را پشت سر گذاشت

عون: لبنان بحران را پشت سر گذاشت
جمعه 10 آذر 1396 - 16:23

«میشل عون» رئیس جمهوری لبنان در دیدار با «پائولو جانتیولونی» نخست وزیر ایتالیا گفت که کشورش بحران پس از اعلام استعفای «سعد الحریری» نخست وزیر را پشت سرگذاشته است.

العالم - لبنان

عون امروز (جمعه) در سومین روز از سفرش به رم با جانتیلونی دیدار و درباره روابط دوجانبه و مسائل لبنان و منطقه با وی گفت و گو کرد.

عون گفت که بحران اخیر در لبنان در مسیر حل و فصل نهایی قرار دارد. وی همچنین بر اهمیت وحدت ملی، ثبات امنیتی و مالی در لبنان تاکید کرد.

رئیس جمهوری لبنان پیش از عزیمت به رم با رهبران گروه های سیاسی در لبنان با هدف فراهم آوردن شرایط برای آغاز به کار دوباره دولت گفت و گو کرد که گفته می شود این دیدارها مثبت و سازنده بوده است.

پیش بینی می شود در سایه توافق های اخیر در لبنان هفته آینده نخستین نشست کابینه لبنان پس از بحران اخیر استعفای سعد الحریری برگزار شود.

وی حدود یک ماه پیش در حالی که در عربستان سعودی بود از سمتش استعفا کرد که بسیاری آن را زیر فشار سعودی ها دانستند.

الحریری هفته پیش پس از بازگشت به لبنان اعلام کرد که تقدیم استعفایش را به حالت تعلیق در می آورد.

میشل عون دو روز پیش گفت که سعد الحریری قطعا در سمت نخست وزیر باقی خواهد ماند. همزمان الحریری نیز گفت که اگر شرایط مثبت کنونی ادامه یابد وی از تقدیم استعفایش به طور کامل صرفنظر می کند.

تاکید بر گسترش روابط لبنان و ایتالیا

عون در دیدار با نخست وزیر ایتالیا از این کشور به دلیل کمک هایش به لبنان در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و نظامی تشکر کرد.

وی همچنین از توجه دولت ایتالیا به تقویت نیروهایش در قالب نیروهای ویژه سازمان ملل در جنوب لبنان (یونیفل) و نیز تصویب طرح های جدید برای سرمایه گذاری در لبنان قدردانی کرد.

در این دیدار جانتیلونی نیز از تلاش ایتالیا برای برگزاری کنفرانس ویژه برای حمایت از نیروهای مسلح لبنان در آینده خبر داد.

نخست وزیر ایتالیا همچنین حمایت کشورش از ماموریت نیروهای یونیفل به موجب قطعنامه 1701 را اعلام کرد.

قطعنامه 1701 پس از جنگ سال 2006 بین لبنان و رژیم صهیونیستی در شورای امنیت به تصویب رسید که هدف از آن جلوگیری از برخورد نظامی بین دو طرف است که نیروهای یونیفل نقش مهمی در این هدف دارند.
ایتالیا پس از فرانسه دومین متحد اروپایی لبنان است.

ضرورت بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان

رئیس جمهوری لبنان در دیدار با نخست وزیر ایتالیا بار دیگر بر موضع کشورش در ضرورت بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان تاکید کرد.
حدود یک و نیم میلیون پناهجو به صورت رسمی و غیررسمی در لبنان حضور دارند.

عون با اشاره به مشکلاتی که حضور پناهجویان بر لبنان داشته، خواهان همکاری جامعه جهانی با کشورش برای بازگشت آنها به کشورشان و برداشتن موانع در این مسیر شد.

دو طرف در این دیدار تاکید کردند که حل سیاسی بحران سوریه شرایط مناسبی را برای بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان فراهم می کند.
رئیس جمهوری لبنان دیروز نیز با همتای ایتالیایی اش دیدار کرد.
میشل عون عصر امروز جمعه پس از پایان سفر سه روزه اش به ایتالیا به بیروت بازخواهد گشت.

پربیننده ترین خبرها