در دانشگاه کمبریج با حضور سفیر ایران در لندن برگزار شد

تقدیر از هوشنگ مرادی کرمانی به پاس پنجاه سال داستان‌نویسی

تقدیر از هوشنگ مرادی کرمانی به پاس پنجاه سال داستان‌نویسی
جمعه 10 آذر 1396 - 17:55

در مراسمی در دانشگاه کمبریج انگلستان به پاس پنجاه سال تلاش مستمر در داستان نویسی و نقش ممتاز در توسعه زبان و ادبیات فارسی از استاد هوشنگ مرادی کرمانی تقدیر شد.

العالم- ایران/ فرهنگی 

حمید بعیدی‌نژاد در کانال تلگرامی خود نوشت: امروز اولین کنفرانس آموزش زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه کمبریج آغاز شد و بنده این افتخار را داشتم که تقدیرنامه این کنفرانس به پاس پنجاه سال تلاش مستمر در داستان نویسی و نقش ممتاز در توسعه زبان و ادبیات فارسی را به استاد هوشنگ مرادی کرمانی تقدیم کنم.

استاد مرادی کرمانی هر چند در ایران بیشتر با کتاب قصه‌های مجید که با کارگردانی استاد کیومرث پوراحمد به سریال داستانی تبدیل شد شناخته می‌شوند، اما بی‌شک جایگاه و ارزش ادبی و هنری آثار ایشان فراتر از این کتاب ارزشمند است. تصویرسازی‌های بسیار زیبا و همچنین بازسازی و احیای زبان و فرهنگ فولکلور توسط ایشان کم‌نظیر بلکه بی‌نظیر است. کافی‌ است به اثر داستانی اخیر ایشان "شما غریبه نیستید" نگاه کنیم که اثری فوق‌العاده در این جهت است.

ایشان در بیانی شاعرانه و هنرمندانه در سخنرانی خود در همین کنفرانس دانشگاه کمبریج پس از ذکر داستان‌های کوتاهی از قصه‌های پرندگان روستای کودکی خود گفتند: "ما در روستای‌مان با پرنده‌ها حرف می‌زنیم. با درخت‌ها، با جانوران، با کوه‌های بلند و سنگی، با ستاره‌ها، با تکه‌های ابر که در آسمان بلند و آبی شناورند، حرف می‌زنیم." و بعد با زبانی شعرگونه ادامه دادند:"ما ایرانیان در سرزمین قصه‌ها و تصویرهای ناب و تلخ و شیرین و رنگین، خیال‌های شاعرانه و تفسیرهای شعرگونه زندگی می‌کنیم. پشت و پناه زندگی و کار و بار هر پرنده، هر حیوان و هر درخت، قصه و شعر و خیالی پنهان کرده‌ایم."

ایشان دلسوزانه نگران بود که در عصر حاکمیت ماشین و سلطه شبکه‌های مجازی، طبیعت تنها بماند و روایت‌گری نباشد تا داستان‌های زیبای طبیعت را برای مردم روایت کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها