آمادگی کره شمالی برای مذاکرات هسته‌ای بدون پیش شرط

آمادگی کره شمالی برای مذاکرات هسته‌ای بدون پیش شرط
شنبه 11 آذر 1396 - 08:46

کره شمالی آماده است درباره حل بحران هسته‌ای این کشور بدون به رسمیت شناخته شدن قدرت هسته‌ای پیونگ یانگ به عنوان پیش شرط مذاکره کند.

العالم - آسیا

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک گروهی از قانونگذاران روسیه در بحبوحه آزمایش‌های موشکی کره شمالی که جدیدترین آن‌ها روز سه شنبه انجام شد، سفری را به این کشور انجام داده اند. این قانونگذاران روس پس از سفر به کره شمالی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفتند کره شمالی آماده مذاکرات درباره حل بحران هسته‌ای این کشور بدون به رسمیت شناخته شدن قدرت هسته‌ای پیونگ یانگ به عنوان پیش شرطی برای مذاکرات است. کره شمالی همچنین معتقد است روسیه بر خلاف آمریکا می‌تواند نقش مهمی در حل بحران در شبه جزیره کره ایفا کند.

کره شمالی اعلام کرد تهدید‌های آمریکا باعث تحریک پیونگ یانگ به انجام دادن یک آزمایش موشکی جدید شد تا توانمندی‌های نظامی خود را به نمایش بگذارد و نشان دهد قادر به تامین امنیت خود است.

هیئتی از دومای دولتی روسیه (مجلس نمایندگان) از ۲۷ نوامبر تا یکم دسامبر سفری را به کره شمالی انجام داد و نشست‌هایی را با مقامات و قانونگذاران این کشور ازجمله «سین هونگ چول» معاون وزیر امور خارجه کره شمالی و «ری سو یونگ» معاون رئیس کمیته مرکزی حزب کارگران حاکم این کشور برگزار کرد.

این هیئت روسی موضع روسیه را درمورد آزمایش موشکی بالستیک اخیر کره شمالی اعلام و این آزمایش موشکی را محکوم کرد، اما درعین حال ابراز امیدواری کرد طرفین درگیر در این بحران آرامش خودشان را حفظ و از بدترین سناریو برای شبه جزیره کره اجتناب کنند.

کره شمالی سه شنبه شب یک فروند موشک بالستیک قاره پیما جدید آزمایش کرد. این موشک مسافتی ۹۵۰ کیلومتری را طی کرد و به ارتفاع چهار هزار و ۴۷۵ کیلومتری رسید. حرکت این موشک در آسمان ۵۳ دقیقه طول کشید و سپس در منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن فرود آمد. کره شمالی پس از این آزمایش موشکی در بیانیه‌ای اعلام کرد موشک شلیک شده، «هواسونگ ۱۵» نام دارد و قادر است به اهدافی در خاک آمریکا برسد.

کره شمالی روز چهارشنبه اعلام کرد پس از آزمایش موفقیت آمیز یک فروند موشک بالستیک قاره پیما جدید که سراسر خاک آمریکا را در تیر رس خود قرار می‌دهد، به هدف خود درخصوص تبدیل شدن به یک کشور هسته‌ای دست پیدا کرد.

روسیه روز پنجشنبه آمریکا را به تلاش برای تحریک کیم جونگ اون رهبر کره شمالی برسر برنامه موشکی این کشور متهم کرد تا «از کوره در برود» و واشنگتن از آن به عنوان بهانه‌ای برای از بین بردن کره شمالی استفاده کند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته درخواست آمریکا را برای قطع روابط با کره شمالی برسر برنامه هسته‌ای و موشکی این کشور با صراحت رد کرد و افزود سیاست آمریکا درقبال کره شمالی بسیار اشتباه است.

نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه از کشور‌های دیگر خواست درخواست کرده بود همه روابط ازجمله روابط تجاری خودشان را با کره شمالی قطع و کارگران کره شمالی را اخراج کنند.

روسیه فرآورده‌های نفتی به کره شمالی می‌فروشد و هزاران کارگر کره شمالی در روسیه کار می‌کنند و درآمد خودشان را برای مقامات در پیونگ یانگ ارسال می‌کنند.

لاوروف گفت: درخواست نیکی هیلی از جهان برای منزوی کردن کره شمالی، اشتباه است.
«آیا آن‌ها واقعا آماده مذاکرات هستند؟»

قانونگذاران روسیه پس از سفر به کره شمالی گفتند پیونگ یانگ آماده مذاکرات برای حل این بحران است. درعین حال کره شمالی معتقد است روسیه می‌تواند نقشی قابل توجه در این زمینه ایفا کند. پیونگ یانگ همچنین معتقد است مسکو می‌تواند تضمین کننده راه حلی سیاسی باشد.

کازبک تایسایف Kazbek Taisayev که مسئول هماهنگی گروه پارلمانی روسیه با پارلمان کره شمالی است گفت: «آن‌ها آماده مذاکره و برگزاری مذاکرات هستند. اما کاملا روشن است که آن‌ها به همه غیر از روسیه، بی اعتماد هستند. برداشت من این است که تنها روسیه است که می‌تواند به عنوان ضامن چنین مذاکراتی ایفای نقش کند. این مسئله قابل درک است زیرا شما می‌توانید ببینید که رفتار‌های طرف آمریکایی به چه شکل است. آمریکا در جنگ مرگبار کره که از سال ۱۹۵۰ تا سال ۱۹۵۳ ادامه داشت، عملا به ازای هر شهروند کره شمالی یک بمب در این کشور انداخت. کره شمالی پس از این جنگ با تحریم‌هایی دائمی روبرو شد که همچنان ادامه دارد. آن‌ها مذاکره با آمریکا را عملا غیر ممکن می‌دانند.»

وی افزود آمریکا به این نتیجه رسیده که حل این بحران بدون روسیه غیر ممکن است. مقامات کره شمالی همچنین آماده گفتگو در چارچوب نقشه راهی هستند که روسیه برای حل بحران در شبه جزیره کره ارائه کرده است.

تایسایف تصریح کرد: «ما درباره این مسائل گفتگو کرده ایم. همه این‌ها موضوعی برای گفتگو است و ما ابتکار روسیه را نیز بررسی کرده ایم. برخی از جنبه‌های آن مورد قبول قرار گرفته و برخی از جنبه‌های آن نیز مورد قبول واقع نشده است. اما از همه مهم‌تر این است که گفتگویی درباره این مسائل وجود دارد. آن‌ها آماده برگزار گفتگو هستند و متوجه شده اند روسیه نقش بزرگی ایفا می‌کند.»

الکسی چپا Alexei Chepa معاون رئیس کمیته امور خارجی دومای دولتی روسیه گفت: کره شمالی تاکنون از پذیرفتن طرح ارائه شده برای حل مسئله هسته‌ای این کشور خودداری کرده و حتی پیشنهاد «توقف متقابل» روسیه و چین را نیز نپذیرفته است. 

براساس طرح «توقف متقابل»، کره شمالی باید آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی خود را کنار بگذارد و در ازای آن آمریکا و کره جنوبی نیز باید تمرین‌های نظامی مشترک خودشان را متوقف کنند.
الکسی چپا افزود درحال حاضر هیچ نشانه‌ای از سوی آمریکا و کره شمالی وجود ندارد که از آمادگی آن‌ها برای مذاکرات حکایت داشته باشد.

وی تصریح کرد: «طی ۷۵ روز وقفه‌ای که در آزمایش‌های موشکی کره شمالی بوجود آمده بود، آمریکا هیچ اقدامی برای متقاعد کردن کره شمالی به حضور بر سر میز مذاکرات انجام نداد. نه تنها چنین چیزی اتفاق نیفتاده است بلکه ما همچنان تهدید‌هایی را می‌شنویم که آمریکا علیه کره شمالی مطرح می‌کند. ما همچنان می‌شنویم که آمریکا تهدید می‌کند تحریم‌هایی را علیه کره شمالی اعمال خواهد کرد. مقامات کره شمالی‌ها می‌گویند این کشور از تحریم‌ها واهمه‌ای ندارند و می‌تواند ۱۰۰ سال دیگر با این تحریم‌ها زندگی کند.»

«وضع هسته‌ای»
ویتالی پاشین Vitaly Pashin یکی دیگر از اعضای این هیئت از قانونگذاران روسیه گفت: کره شمالی به مسئله به رسمیت شناخته شدن قدرت هسته‌ای این کشور به عنوان پیش شرطی برای مذاکرات اشاره نکرده است.

روزنامه دولتی رودونگ سینمون کره شمالی اکتبر امسال به مسئله همزیستی مسالمت آمیز با آمریکا در صورتی که واشنگتن قدرت هسته‌ای پیونگ یانگ را به رسمیت بشناسد، اشاره کرد.
پاشین افزود کره شمالی‌ها به رسمیت شناخته شدن قدرت هسته‌ای خود را به عنوان یک پیش شرط اعلام می‌کنند، اما این بدین معنی نیست که پیونگ یانگ تنها در صورت به رسمیت شناخته شدن قدرت هسته‌ای خود حاضر به برگزاری مذاکرات است. آن‌ها به طور کلی آماده مذاکره هستند و حاضرند به عنوان بخشی از این مذاکرات گزینه‌های احتمالی مختلف ازجمله به رسمیت شناخته شدن قدرت هسته‌ای کره شمالی را بررسی کنند.


«تضمین‌های امنیتی»
کره شمالی معتقد است توانسته است توانمندی‌های نظامی خود برای جهان به نمایش بگذارد.
چپا گفت: نمایندگان کره شمالی معتقدند با ساخت موشک بالستیک قاره پیما «هواسونگ ۱۵» توانسته اند به موازنه با آمریکا دست یابند و به این ترتیب امنیت کشورشان را تضمین خواهند کرد. آن‌ها معتقدند آزمایش موشکی اخیر کره شمالی توانست توانایی‌های این کشور را به جهان نشان دهد. از دیدگاه آن‌ها، این مسئله تضمین کننده امنیت کره شمالی است.

پیونگ یانگ تاکید دارد تهدید‌های مداوم واشنگتن باعث شد تا کره شمالی یک آزمایش موشکی جدید انجام دهد. این مسئله در مذاکرات قانونگذاران روسیه با مقامات کره شمالی نیز مطرح شد.

قانونگذاران روسیه در این سفر موضع مسکو را درقبال این بحران تشریح کردند.
چپا تصریح کرد: «ما موضع خودمان را تشریح و اعلام کردیم امنیت منطقه‌ای تنها به معنی تامین امنیت کره شمالی نیست بلکه امنیت روسیه و چین را نیز تامین خواهد کرد.»

پاشین گفت: نمایندگان کره شمالی گفتند کلاهک‌های آن‌ها می‌تواند هر نقطه از خاک آمریکا را هدف قرار دهد. آن‌ها می‌گویند کره شمالی موشک بالستیک قاره پیما دارد و آماده استفاده از آن است.

وی افزود مقامات کره شمالی معتقدند تحریم‌های گسترده علیه این کشور تنها باعث قوی‌تر شدن آن شده است.
 

خبرگزاری صداوسیما

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها