جهانگیری در اجلاس همکاری های شانگهای تاکید کرد؛

آمادگی ایران برای ایفای نقش بیشتر در تحکیم صلح و امنیت منطقه ای و جهانی

آمادگی ایران برای ایفای نقش بیشتر در تحکیم صلح و امنیت منطقه ای و جهانی
شنبه 11 آذر 1396 - 12:16

معاون اول رییس جمهوری در شانزدهمین اجلاس شورای نخست وزیران سازمان همکاری های شانگهای بر آمادگی ایران برای ایفای نقش بیشتر در تحکیم صلح، ثبات و امنیت و توسعه منطقه ای و جهانی تاکید کرد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی 

شانزدهمین اجلاس شورای نخست وزیران سازمان همکاری های شانگهای روز جمعه در شهر سوچی روسیه و در مرکز همایش های هتل رادیسون بلو با حضور کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، ایران، مغولستان، پاکستان، هند، افغانستان ، بلاروس، هندوستان و پاکستان آغاز به کار کرد.
سازمان همکاری شانگهای که سازمانی میان‌دولتی است، برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی، در سال 2001 از سوی چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه‌گذاری شد و در سال های بعد، ایران، مغولستان، پاکستان، هند، افغانستان و بلاروس به عنوان اعضای ناظر به این سازمان ملحق شدند.
این سازمان در سال 2015 با عضویت هندوستان و پاکستان به عنوان عضو اصلی در سازمان همکاری شانگهای موافقت شد و این موضوع در اجلاس سران کشورهای عضو این سازمان که در سال 2017 در قزاقستان برگزار شد، به تصویب رسید.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری نیز که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران روز پنج شنبه (نهم آذرماه 96 ) عازم سوچی شد روز جمعه در سخنانی در این اجلاس یک روزه اظهار کرد: ما دست دوستی به سوی همه اعضای سازمان همکاری شانگهای دراز می‌کنیم و همکاری‌های نهادی را در سطح منطقه و جهان به سود همه کشورها، ملت‌ها و دولت‌های علاقمند به صلح، رفاه و امنیت می‌دانیم. 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه ویژه ژئوپولیتیکی و ظرفیت‌ها و منابع گسترده طبیعی و انسانی و اجتماعی ایران که میراث‌دار بخش مهمی از تمدن جهانی و اسلامی است، اشاره و تصریح کرد: ایران امروز مدافع سرزمین، صلح، ثبات، توسعه، تعامل و گفت‌وگوی میان فرهنگ‌ها، ملل و اقوام است. 
معاون اول رییس جمهوری‌ خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده است که در افق همزیستی و تلاش برای خلق جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری و در بستر حقوقی مناسب، به تقویت جایگاه سازمان همکاری شانگهای اقدام کند و برای گذار سازمان از تهدیدها و چالش‌های جدید در هر دو بعد اقتصادی و سیاسی ـ فرهنگی مجدانه تلاش کند.

الگوی موفق همکاری های تهران و مسکو در مبارزه با تروریسم 
پیش از آغاز و در حاشیه این اجلاس نیز جهانگیری با نخست وزیر روسیه، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد و دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و پاسیفیک و نخست وزیر بلاروس دیدارهای جداگانه داشت
وی در دیدار با دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه با بیان این که روابط ایران و روسیه در‌ همه زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، منطقه ای و‌ بین المللی از روند رو به رشدی برخوردار است، گفت: همکاری های تهران - مسکو در مبارزه با تروریسم به عنوان یک الگوی موفق در دنیا مطرح است.
وی در این دیدار با بیان این که اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه که هفته گذشته با حضور رییسان جمهوری سه کشور در شهر سوچی روسیه برگزار شد، اظهار امیدواری کرد نتایج مذاکرات این اجلاس برای مردم کشورهای منطقه و‌ بخصوص ملت های سه کشور مفید باشد.
معاون اول رییس جمهوری افزود: پس از برجام روابط بانکی دو‌ کشور بهبود یافته و امیدوارم بتوانیم مبادلات تجاری را از طریق ارز دو کشور انجام دهیم که البته راهکارهای آن از سوی دو کشور در دست بررسی است.
دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه نیز در این دیدار بر ضرورت گسترش مناسبات و ارتقاء سطح همکاریهای دو کشور تاکید کرد و از علاقه مندی شرکت های بزرگ نفتی این کشور‌ برای سرمایه گذاری در ایران خبر داد.
وی آینده همکاری های تهران- مسکو را درخشان پیش بینی کرد و با بیان این که کمیسیون ویژه ای برای توسعه همکاری های دو کشور به صورت جدی در روسیه فعال است، اظهار کرد: توسعه همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف نظیر تولید دارو می تواند سطح مناسبات اقتصادی فیمابین را ارتقاء دهد.
نخست وزیر روسیه تاکید کرد: از طرف روسیه مانعی برای پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای وجود ندارد.

حمایت ایران از اقدامات اسکاپ 
به گزارش ایرنا، در ادامه این دیدارها، جهانگیری با شمشاد اختر معاون دبیر کل سازمان ملل متحد و دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و پاسیفیک (اسکاپ) دیدار کرد.
معاون اول رییس جمهوری در این دیدار با بیان این که جمهوری اسلامی ایران برنامه های وسیعی برای توسعه کشور در نظر دارد، گفت: تهران علاقمند است از مشورت ها و تجربیات اسکاپ در جهت توسعه پایدار استفاده کند.
شمشاد اختر معاون دبیر کل سازمان ملل متحد و دبیر اجرایی اسکاپ نیز در این دیدار با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای ایجاد مرکز مدیریت اطلاعات بلایای طبیعی سازمان ملل متحد در تهران، گفت: تلاش خواهیم کرد این مرکز هر چه سریعتر افتتاح شود البته چند موضوع اداری و فنی وجود دارد که باید با همکاری یکدیگر در جهت رفع آن گام برداریم.

اراده تهران برای توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی با بلاروس
دیدار با آندری کابیاکوف نخست وزیر بلاروس سومین دیدار جهانگیری در حاشیه شانزدهمین اجلاس شورای نخست وزیران سازمان همکاری های شانگهای بود.
معاون اول رییس جمهوری در این دیدار به روابط خوب و صمیمانه ایران و بلاروس حتی در دوران تحریم ها و شرایط سخت اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران اراده ای جدی برای توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی با بلاروس دارد.
جهانگیری ادامه داد: متاسفانه با وجود توافق نامه برجام، آمریکایی ها تلاش می کنند که در روند اجرای برجام اخلال کنند و برخی بانک های بزرگ را تهدید می کنند تا از همکاری با ایران خودداری نمایند اما ایران هم اکنون با نظام بانکی بین المللی همکاری دارد و لازم است که روابط بانکی ایران با بلاروس نیز بیش از پیش احیاء شود.
آندری کابیاکوف نخست وزیر بلاروس نیز در این دیدار با یادآوری این که بلاروس نیز مدتی تحت تحریم های قدرت های بزرگ بوده است و دو کشور از درک متقابل خوبی در این خصوص برخوردار هستند، ابراز امیدواری کرد: سطح روابط دو کشور بخصوص در دوران پسابرجام بتواند به سطح بالاتری نسبت به گذشته ارتقا پیدا کند.

پربیننده ترین خبرها