با حضور دکتر روحانی صورت گرفت؛

افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار

افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار
يکشنبه 12 آذر 1396 - 10:36

رئیس جمهوری در ادامه نخستین سفر استانی دولت دوازدهم به سیستان و بلوچستان صبح یکشنبه فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار را افتتاح کرد.

العالم- ایران/ سیاسی 

در مراسم افتتاح و بهره برداری از فاز نخست بندر شهیدبهشتی چابهار 60 مهمان خارجی از 17 کشور حضور داشتند.

حسن روحانی رئیس جمهوری در این مراسم گفت: به میمنت ایام میلاد با سعادت پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) و امام صادق(ع) و همچنین هفته پر افتخار وحدت، امروز بسیار خوشحالیم که می توانیم نخستین فاز بندر بین المللی شهید بهشتی چابهار را افتتاح کنیم.

رئیس جمهوری در سفر یک روزه به چابهار در نشست شورای اداری سیستان و بلوچستان که با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزیران و مدیران کل استانی و فرمانداران در منطقه آزاد چابهار برگزار می شود، نیز شرکت می کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه عملیات اجرایی فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی از مرداد 1386 آغاز شده بود و تا سال 1392 تقریبا 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشت،خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید با حساسیت بالا طرح توسعه بندر شهید بهشتی را به مرحله افتتاح رساند به طوری که 14 درصد پیشرفت فیزیکی این بندر مربوط به پارسال است.

بهروز آقایی افزود: افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری، بیکاری در شهرستان چابهار و جنوب این استان را به حداقل می رساند.

وی گفت: چابهار یکی از بهترین نقاط ایران و جهان برای سرمایه گذاری است و موقعیت مناسبی در ترانشیپ (حمل ونقل دریایی کالا)، ترانزیت، واردات و صادرات کالا در کشور دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار بیش از 203 هکتار زمین جدید از دریا با استفاده از لایروبی استحصال شده است، گفت: دایک گذاری بیش از پنج کیلومتر، 60 هکتار بتن ریزی و تایل گذاری و تحکیم بستر، هزار و 650 متر موج شکن، ساخت هزار و 700 متر اسکله و 35 هکتار از محوطه کانتینری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار تایل گذاری و عملیاتی شده است.

آقایی اظهار داشت: این بندر پس از بهره برداری از قابلیت هرگونه عملیات بندری در حوزه های ترمینال کانتینری برخوردار خواهد بود و علاوه بر ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری هشت و نیم میلیون تن با آماده شدن پسکرانه آن تا 15 میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: هم اینک در چابهار به اندازه کل ظرفیت بنادر شمال کشور ظرفیت تخلیه و بارگیری ایجاد شده است تا بتوانیم اشتغال، آبادانی و توسعه را برای این منطقه به ارمغان بیاوریم.

به گزارش ایرنا شهرستان چابهار براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر در قالب 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.

چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری و هیات همراه در نخستین سفر استانی خود در دولت دوازدهم روز شنبه وارد منطقه سیستان در شمال سیستان و بلوچستان شدند و بعد از دیدار با مردم منطقه سیستان و شرکت در نشست های مختلف و افتتاح طرح ها در زاهدان، شب گذشته وارد چابهار شدند.
در این سفر وزیران از جمله نیرو، کشور، جهاد کشاورزی و ارتباطات در کنار رئیس سازمان میراث فرهنگی، رئیس بهزیستی و معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده دکتر روحانی را همراهی می کنند.

ایرنا 

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها