ارتباط مستقیم چاقی در میانسالی با بروز آلزایمر

ارتباط مستقیم چاقی در میانسالی با بروز آلزایمر
يکشنبه 12 آذر 1396 - 13:38

نتایج تازه‌ترین بررسی‌ها نشان داده است، علاوه بر اینکه عامل افزایش سن، احتمال بروز آلزایمر را تا یک‌سوم در افراد میانسال تقویت می‌کند، اضافه‌وزن نیز نقش پررنگی در بروز آلزایمر در افراد میانسال دارد.

العالم - گوناگون

نتایج تازه‌ترین بررسی‌ها نشان داده است، علاوه بر اینکه عامل افزایش سن، احتمال بروز آلزایمر را تا یک‌سوم در افراد میانسال تقویت می‌کند، اضافه‌وزن و چاقی نیز نقش پررنگی در بروز آلزایمر در افراد میانسال دارند. 

محققان باور دارند، چاقی در سنین میانسالی موجب محدود شدن خون‌رسانی به مغز می‌شود و همین موضوع از عوامل بروز آلزایمر در سنین میانسالی است. 

بر اساس یک مطالعه جهانی از بیش از یک میلیون و 300 هزار مرد و زن میانسال که در رده سنی 50 تا 60 سال قرار داشتند، میانسالان چاق یا دچار اضافه‌وزن ممکن است نسبت به میانسالان لاغر اندام، دو دهه زودتر به تعدادی از بیماری‌ها مبتلا شوند. 

به گفته پژوهشگران، کاهش وزن و متعادل نگه داشتن آن، می‌تواند عامل بازدارنده ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها باشد؛ اگر افراد حداقل 10 سال قبل اینکه وارد دهه پنجم زندگی خود شوند، به وزن متعادل دست یابند می‌توانند احتمال بروز آلزایمر را تا حدّ زیادی کاهش دهند. 

کارشناسان بهداشتی ضمن استقبال از نتایج این مطالعه، توصیه می‌کنند، افراد میانسال با انجام توصیه‌های متخصصان می‌توانند تنش‌های این دوره از زندگی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. 

بر اساس آمار و ارقام موجود، در حال حاضر حدود 50 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به آلزایمر هستند که این رقم تا 13 سال دیگر به 75 میلیون و تا سال 2050 به بیش از 131 میلیون و 500 هزار نفر افزایش خواهد یافت. 

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها