ظریف: امروز به سوی جهان پساغربی حرکت می‌کنیم

ظریف: امروز به سوی جهان پساغربی حرکت می‌کنیم
يکشنبه 12 آذر 1396 - 11:19

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: امروز غربی‌ها پذیرفته‌اند که دوران گذاری که در آن حضور داریم خاصیت ویژه‌ای دارد و آن این است که به سوی جهان پساغربی حرکت می‌کنیم.

العالم- ایران/ سیاسی 

محمدجواد ظریف صبح امروز (یکشنبه) در همایش طلوع حقیقت به مناسبت سالگرد نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی در محل حوزه هنری تهران، اظهار کرد: امروز زمانی را در روابط بین‌الملل می‌گذارنیم که شروعش بعد از رحلت حضرت امام(ره) صورت گرفت اما پیش‌بینی آن در زمان حضرت امام و نامه ایشان به گورباچف وجود دارد و ما از ابتدای دهه 90 شاهد دورانی هستیم که مقام معظم رهبری به آن دوران پیچ تاریخی گفته‌اند.

وی ادامه داد: بسیاری از متفکرین و نویسندگان روابط بین‌الملل به این دوران، دوران گذار می‌گویند و چند بار هم حضرت آقا از دوران گذار نام برده‌اند. غربی‌ها پذیرفته‌اند که این دوران گذار خاصیت ویژه‌ای دارد و آن این است که به سوی جهان پساغربی حرکت می‌کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین افزود: البته این به معنی اهمیت و موقعیت نداشتن غرب در جهان نیست بلکه برای اولین بار در تاریخ روابط بین‌الملل است که تحولات دوران‌ساز نه در غرب و نه توسط غرب شکل می‌گیرد و این مساله اهمیت راهبردی در شناخت روابط بین‌الملل دارد. درک این واقعیت یک فهم بسیار راهبردی و استراتژیک برای نگاه به آینده است.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه نکته قابل تامل در دوران گذار، متکثر شدن منابع قدرت است، یادآور شد: امروز منابع قدرت از منابع قدرت مادی فراتر رفته البته منابع قدرت مادی کماکان اهمیت دارد و لازم است داعش توسط مدافعین حرم و سرداران ما شکست داده شود اما از طرفی مهم است که ابعاد معنایی قدرت مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: فراموش نکنیم تصویرسازی، چهره‌سازی و چارچوب‌بندی گفتمان می‌تواند در شکل دادن به قدرت و تعیین مسیر تحولات بین‌الملل و جایگاه یک کشور در مجموعه روابط بین‌الملل مهم باشد به همین دلیل پیام‌سازی و چهره‌سازی از جمهوری اسلامی به شکل اسلام‌هراسی، شیعه‌هراسی و ایران‌هراسی بعد از فروپاشی شوروی به عنوان هدف جدی غربی‌ها دنبال شد.

ظریف در ادامه خاطرنشان کرد: از انتهای دهه 60 و ابتدای دهه 70 شمسی میزان ادبیات تولیدی غرب بر این مبنا زیاد شد که آن دشمن قدیمی (خطر قرمز) در حال جایگزین شدن با دشمن جدید (خطر سبز) است چرا که جهان غرب مثل پیامی که در دو نامه رهبری دیدیم همواره به دنبال یک دشمن‌ ساختن از دیگران است تا سیاست‌های غلط و خطاهای راهبردی خود را توجیه کند.

وزیر امور خارجه کشورمان با یادآوری این نکته که این دشمن غربی‌ها برای 40، 50 سال کمونیسم بود، عنوان کرد: از ابتدای دهه 90 غربی‌ها خطر سبز را مطرح کردند. فراموش نکنیم اسلام هراسی زودتر از داعش شروع شد. برای غربی‌ها این تفکر ضروری است که دشمن جدیدی جایگزین دشمن قبلی شود و بسیار قبل‌تر از اینکه مظاهر وحشی‌گری مثل حمله صدام یا ظهور طالبان در افغانستان و القاعده که به دروغ به نام اسلام مطرح کردند، به وجود بیاید این تفکر ظاهر شده بود چرا که نیاز به یک دشمن جدید وجود داشت.

وی در ادامه بیان کرد: در مهم‌ترین مراحل تاریخی ظهور و بروز دشمن‌انگاری اسلام و تبلیغ پدیده شرم‌آور قرون وسطایی داعش، حضرت آقا این نامه‌ها را فرستادند. از طرفی می‌بینیم گفتمانی که بسیار زیاد تلاش می‌شود مطرح شود استفاده از عنوان اسلامی در کنار تروریسم است بخصوص رییس‌جمهور جدید آمریکا که در توئیت مفتضح اخیر خود که صدای مسئولان انگلیسی را در آورد از عنوان تروریسم اسلامی استفاده می‌کند چرا که برای غالب‌سازی آن سیاست گفته شده به آن نیاز دارد.

ظریف ادامه داد: توجه به مبنای گفتمانی قدرت علاوه بر پایه‌های علمی، اقتصادی، سیاسی و ... پایه گفتمانی هم دارد و با ایجاد یک تصویر صحیح و برداشت درست و شناخت مخاطبان شکل می‌گیرد و باید به این واقعیت توجه کنیم که در واقع ما در موضع دفاع نیستیم و آنها این خطر را ایجاد کردند و در پشت آن پرده برساخته شده پنهان شدند و تصویر نابسامانی ایجاد می‌کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نامه رهبری به جوانان غربی، گفت: مقام معظم رهبری در این نامه‌ها مطرح کردند که چرا کسانی که در غرب به دنیا آمده‌اند، تحصیل کرده‌اند و انگلیسی و فرانسوی زبان مادری‌شان است در عراق و سوریه گردن انسان‌ها را می‌زنند و غرب چه پاسخی برای این تولیدات دارد. این سوال اساسی نه از موضع اتهام‌زنی، بلکه از موضع چاره‌جویی است. رهبری به جوانان می‌گویند من شما را مخاطب می‌کنم چون شما می‌توانید این درد را دوا کنید.

وی اظهار کرد: به عنوان یک مصلح در جامعه جهانی و یک مجموعه به هم پیوسته در دوران گذار ما همه در یک کشتی همسفریم، به این نامه هم عنوان درد مشترک دادند پس اگر نتوانیم با یک نگرش جدید که جوانان می‌توانند حامل آن باشند حرکتی به سوی آینده متفاوت داشته باشیم آن وقت با دنیای متفاوتی که برای همه خطرآفرین خواهد بود مواجه می‌شویم.

ظریف در پایان با بیان اینکه در اینجا توجه رهبری به قدرت گفتمانی و تصویرسازی مشخص می‌شود، گفت: این نیاز برای ما به عنوان کسانی که در پیروی از هدایت‌ها و رهبری ایشان این مسئولیت را به عهده داریم وجود دارد که به این آینده‌نگری و توجه ویژه در زمینه جوانان با دیده احترام نگاه کنیم و بتوانیم در این مسیر توفیق داشته باشیم.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها