دیدگاه سفیر آمریکا در روسیه در مورد علت تیرگی روابط دو کشور

دیدگاه سفیر آمریکا در روسیه در مورد علت تیرگی روابط دو کشور
دوشنبه 13 آذر 1396 - 09:46

به عقیده سفیر آمریکا در روسیه، ابتدا بحران اوکراین و سپس «دخالت مسکو» در انتخابات آمریکا، باعث تیرگی روابط دو کشور و اعمال تحریم‌های ضدروسی شده است.

العالم- آمریکا 

 نقل از خبرگزاری «تاس»، "جان هانتسمن" سفیر آمریکا در روسیه معتقد است که یکی از دلایل اصلی تیرگی روابط بین دو کشور، «دخالت مسکو» در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 در ایالات متحده است. به گفته وی، علاوه بر این اوضاع اوکراین نیز از دیگر عوامل موثر در تیرگی روابط واشنگتن و مسکو بوده است.

هانتسمن در مصاحبه با روزنامه «ویدمستی» روسیه که صبح امروز (دوشنبه) منتشر شد، گفت: «به نظر من، یکی از مهمترین دلایل تیرگی روابط، دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 بود که نقش زیادی در این خصوص بازی کرده است. من فکر می‌کنم در روسیه ارزیابی درستی از این مسئله ندارند که این مسئله تا چه اندازه به روی انتخابات و همچنین به روی مردم علاقه مند به آن تاثیر گذاشته است. در عرصه سیاست آمریکا سیستم انتخاب ریاست جمهوری، یک مسئله مقدس است و برای ما مهم است که ایمان داشته باشیم که این سیستم بطور صددرصد قابل اعتماد و امن باشد. بنابراین هر تلاشی برای خدشه وارد کردن به این سیستم بعنوان یک تهدید جدی تلقی می شود».

به گفته این دیپلمات آمریکایی، پیش از این قضیه نیز علت سردی روابط بین واشنگتن و مسکو، اوضاع در شرق اوکراین بود که دخالت در انتخابات، بی اعتمادی به روسیه را بیش از پیش تشدید کرد.

سفیر آمریکا با یادآوری اینکه این دو مسئله باعث شده تا اعتماد بین دو کشور «به صفر» برسد، افزود: «متاسفانه هر زمان هم که ما این مسئله را مطرح می کنیم، دوستان روس ما فقط می گویند: چنین مداخله‌ای اثبات نشده است و گفتگو در این باره را به یک دور باطل می‌کشانند».

هانتسمن افزود: «اکنون نیز حل و فصل بحران در اوکراین، اهمیت زیادی در بهبود روابط دو جانبه بین آمریکا و روسیه خواهد داشت. حداقل اینکه در واشنگتن این دیدگاه وجود دارد، هرچند شاید در مسکو به آن اعتقاد زیادی نداشه باشند». وی تاکید کرد که این موضوع دقیقا کلید خارج شدن از رژیم تحریم‌های آمریکا علیه روسیه است. 

جان هانتسمن همچنین در پاسخ به سئوال دیگری گفت که خروج نیروهای نظامی آمریکایی از سوریه تنها در صورتی تحقق پیدا خواهد کرد که جنگ با تروریست‌ها در خاک این کشور با موفقیت به پایان رسیده باشد. وی افزود، نمی‌تواند تاریخ دقیقی برای خروج نظامیان کشورش از سوریه نام ببرد، البته مسلما "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا تا زمانی که کار یکسره نشده باشد، چنین دستوری را صادر نخواهد کرد.

تسنیم 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها