اولین پیامک دنیا را این مرد ارسال کرد

اولین پیامک دنیا را این مرد ارسال کرد
سه شنبه 14 آذر 1396 - 10:11

جالب است بدانید که اولین پیامک دنیا 25 سال پیش و با محتوای مختصر «کریسمس مبارک» ارسال شد.

العالم گوناگون

«نیل پاپ‌ ورث» مهندسی که این پیامک را ارسال کرد، می‌گوید که این پیامک به‌طور کامل ارسال شده و شکل مخفف آن یعنی «Xmas» در کار نبوده است.

اولین پیامک دنیا (اس‌ام‌اس) البته از طریق تلفن همراه هم ارسال نشده است. در آن زمان دستگاه‌ها تنها قابلت دریافت پیام داشتند و قادر به ارسال پیامک نبودند بنابراین پاپ‌ ورث پیام تبریک کریسمس را در اصل از طریق کامپیوتر ارسال کرد. او در اینباره می‌گوید: «راستش را بخواهید، هیچ وقت فکر نمی‌کردم اختراع من قرار است در آینده به یک سرویس بسیار مهم در سراسر دنیا تبدیل شود.

با اینکه دستگاه‌های موبایل با قابلیت ارسال پیامک از سال 1993 به بازار آمدند، اما اوج گرفتن این سرویس پس از همگانی شدن تلفن‌های همراه در قرن 21 اتفاق افتاد.

در سال 2007، مردم بریتانیا سالانه 66 میلیارد پیامک را رد و بدل می کردند و این رقم در سال 2012 به 151 میلیارد رسید. البته محبوبیت پیامک در ایالات متحده کمی پایین‌تر از بریتانیا بود چراکه در آن زمان هزینه ارسال پیامک و تماس در آمریکا بالاتر از هزینه آن در بریتانیا بود. البته محبوبیت سرویس ارسال پیام از طریق کامپیوتر به کامپیوتر در آمریکا هم یکی از دلایل اصلی محبوبیت نسبتا پایین پیامک در این کشور بود.

سرویس ارسال پیامک فرهنگ ارتباطات در سراسر دنیا را تغییر داد. تماس صوتی از طریق موبایل در اصل دریافت کننده را ملزم می‌کند که فعالیت فعلی خود را متوقف کرده و همان لحظه به تماس گیرنده پاسخ دهد. اما با ظهور پیامک، شخص دریافت کننده می‌توانند زمان دلخواه برای پاسخ به پیامک شخص فرستنده را انتخاب کند.

علاوه بر این سرویس پیامک امروزه باعث به‌وجود آمدن ارتباطات متنی به شکل‌های مختلف در سراسر دنیا شده و امروزه می‌بینیم تقریبا تمامی شبکه‌های اجتماعی دنیا امکان ارسال پیام متنی را به کاربر می‌دهند. برای مثال پلتفرم توییتر در سال 2006 که تاسیس شد، امکان انتشار پست‌های با بیش از 140 کاراکتر متنی را به کاربر نمی‌داد. این محدودیت کاراکتر در اصل از همان محدودیت 140 کاراکتری سرویس پیامک برگرفته شده بود.

از لحاظ کمیت، سال 2012 را بایستی نقطه اوج سرویس پیامک در سراسر دنیا دانست. از سال 2012 به بعد و با ظهور اپلیکیشن‌های ارتباطی بر پایه اینترنت از جمله واتس‌اپ، وایبر و آی‌مسیج، محبوبیت پیامک‌ها نیز کم کم با کاهش همراه شد. در سال 2015، روزانه 50 میلیارد پیام متنی از طریق اپلیکیشن واتس‌اپ ارسال می‌شد در حالی که تعداد پیام‌های رد و بدل شده روزانه از طریق سرویس پیامک در این تاریخ به 20 میلیارد کاهش پیدا کرده بود.

 آی‌تی‌ایران

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها