ترامپ تا ساعاتی دیگر قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام می کند!

ترامپ تا ساعاتی دیگر قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام می کند!
چهارشنبه 15 آذر 1396 - 10:07

مقام‌های ارشد آمریکا به رسانه‌های آن کشور گفته‌اند دونالد ترامپ تا ساعاتی دیگر بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به‌رسمیت خواهد شناخت.

العالم ـ آمریکا

رسانه های آمریکا به نقل از مقام‌های ارشد دولتی گفته‌اند دونالد ترامپ تا ساعاتی دیگر به‌طور رسمی اعلام خواهد کرد که واشنگتن بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به‌رسمیت شناخته و مقدمات انتقال سفارت‌خانه خود به این شهر را آغاز می‌کند.

به گفته مقام‌های آمریکایی، تصمیم رئیس‌جمهوری آن کشور در این مورد قرار است امروز (چهارشنبه ۱۵ آذر) اعلام شود.

در همین خصوص خبرها حاکی از اعلام آماده باش بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به نیروهای امنیتی در فلسطین اشغالی حکایت دارد.

گفته می شود که ترامپ طی سخنرانی خود، اعلام خواهد کرد که سفارت‌خانه آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس انتقال پیدا خواهد کرد.

مقام‌های دولتی آمریکا می‌گویند رئیس‌جمهوری آن کشور در عین حال دستورالعملی را امضا خواهد کرد که به او این اجازه را می‌دهد تا تغییر ساختمان سفارت‌خانه را برای مدتی به تعویق بیاندازد؛ چراکه دیپلمات‌های آمریکایی هنوز مقدمات کار را آماده نکرده‌اند.

طی روزهای گذشته واکنش‌ها به اعلام نهایی تصمیم آقای ترامپ افزایش یافته‌است.

بسیار از کشورهای اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، اردن، مصر، اتحادیه عرب، تشکیلات خودگردان و گروه‌های مختلف فلسطینی هشدار داده‌اند که این اقدام ممکن است منطقه را بحرانی کرده و به بروز خشونت‌های تازه منجر شود. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، نیز روز سه‌شنبه اظهار داشت با این کار، ترکیه ممکن است با اسرائیل قطع رابطه کند.

از سوی دیگر کاخ سفید می‌گوید موضع رئیس جمهوری ایالات متحده «روشن است» و انتقال نهایی سفارت «تنها مسئله زمان است».

تصمیم ترامپ برای معرفی اعلام بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، برخلاف سیاستی است که دولت‌های پیشین آمریکا به آن پایبند بودند. 

بیشتر کشورهای جهان حاکمیت ارضی رژیم صهیونیستی بر سراسر بیت‌المقدس را به‌رسمیت نمی‌شناسند. این رژیم از آغاز تأسیس خود در سال ۱۹۴۸ بخش غربی بیت المقدس را در اختیار داشته و بخش شرقی بیت‌المقدس که تا سال ۱۹۶۷ در کنترل اردن بود، در جنگ همان سال به اشغال اسرائیل درآمد. این شهر دربرگیرنده برخی از مهم‌ترین اماکن مقدس و مذهبی مسلمانان و مسیحیان جهان است.

پربیننده ترین خبرها