نشست مشترک نمایندگان پارلمان‎های ایران و روسیه

نشست مشترک نمایندگان پارلمان‎های ایران و روسیه
چهارشنبه 15 آذر 1396 - 12:18

رئیس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نشستی مشترک با رئیس و اعضای کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه، در باره همکاری های دو کشور در عرصه های اقتصادی و امنیت منطقه ای، گفت وگو کردند.

العالم- ایران/ سیاسی 

این نشست مشترک در محل ساختمان دومای روسیه و تحت ریاست لئونید اسلوتسکی رئیس کمیسیون امور بین المللی این مجلس، برگزار شد.
دفتر مطبوعاتی دومای روسیه در پایگاه اینترنتی خود در باره این دیدار نوشت: نمایندگان پارلمان روسیه و ایران در خصوص موضوعات همکاری های دوجانبه، روند حل و فصل مسائل سوریه و پرونده هسته ای ایران گفت وگو کردند. 
اسلوتسکی در این نشست خواستار گسترش همکاری ها با ایران و کشورهای منطقه اوراسیا شد که مواضع سازنده ای در قبال ایران و روسیه دارند.
اوراسیا در جغرافیای سیاسی، شامل محدوده ای است که برخی جمهوری های شوروی سابق و نیز کشورهای آسیایی همچون ایران را در برمی گیرد. 
علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست مشترک پارلمانی با روسیه خاطرنشان کرد: روسیه در سیاست خارجی خود موضع سازنده و ثمربخشی اتخاذ کرده و تسلیم فشارهای خارجی نمی شود.
کاظم جلالی عضـو کمیسیـون امنیت ملـی و سیــاست خــارجـی مجلس نیز در این نشست گفت: همکاری های ایران و روسیه در عرصه سیاسی، در سطح بسیار بالایی قرار دارد، اما وضع همکاری های دو کشور در حوزه اقتصادی چنین نیست و خواستار گسترش همکاری های ایران و روسیه در عرصه های نفت و گاز، نیرو (احداث نیروگاه های برق)، صنایع داروسازی، کشاورزی و بانکی شد.
وی با بیان اینکه باید طرح های بزرگ بین دو کشور به اجرا در آید، اظهار کرد: رشد اقتصاد ایران در سال گذشته هشت درصد بود و زمینه برای سرمایه گذاری های خارجی در اقتصاد کشورمان فراهم شده است. 
گنادی اسکلیار عضو کمیسیون انرژی دومای روسیه نیز در نشست مشترک پارلمانی ایران و روسیه گفت: روسیه و ایران در آستانه جهش جدی در روابط اقتصادی و بازرگانی قرار گرفته اند.
وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح های مشترک زیرساختی نیاز به همراهی و حمایت پارلمان های ایران و روسیه دارد.
اسلوتسکی رئیس کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه نیز در این نشست گفت: تفاهم نامه همکاری پارلمانی ایران و روسیه در حال تنظیم است که در جریان سفر هیات دومای روسیه به ایران در سال 2018 به امضا می رسد و پایه و اساس همکاری های پارلمانی دو کشور را تشکیل می دهد. 
این مقام روس همچنین به طرف ایرانی پیشنهاد کرد که در کنار توجه به طرح های اقتصادی ایران و روسیه، قوانین دو کشور نیز هماهنگ شوند.
ایران و روسیه روابط پارلمانی گسترده ای دارند و در سفر اخیر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به مسکو که برای شرکت در کنفرانس بین المللی مبارزه با مواد مخدر انجام گرفت، این موضوع مورد تاکید قرار گرفت.
رئیس مجلس شورای اسلامی در چارچوب برنامه سفر خود با ویاچسلاو والودین رئیس دومای روسیه دیدار و در خصوص همکاری های دو کشور در عرصه های دوجانبه و منطقه ای گفت وگو کرد. 
رئیس دوما در این دیدار با تاکید بر ضرورت توسعه همکاری های اقتصادی ایران و روسیه، مشارکت پارلمان های دو کشور را مهم خواند.
والودین گفت: ایران و روسیه باید روابط اقتصادی خود را موثرتر و کارسازتر کنند و در چارچوب روابط پارلمانی، باید تمام تلاش های ممکن برای دستیابی به این هدف صورت گیرد.
«الیاس اوماخانوف» نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) نیز روز دوشنبه در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین «سیدعلی قاضی عسکر» نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت با تاکید بر اهمیت گسترش همکاری های ایران و روسیه گفت: تهران شریک راهبردی و مهم مسکو بوده و مصمم به گسترش همکاری ها هستیم.
این مقام پارلمانی روس خاطرنشان کرد: تماس ها بین ایران و روسیه نه فقط در عرصه های مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، بلکه در چارچوب سازمان های بین المللی گسترش می یابد. 

ایرنا 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها