عريقات: آمريكا ديگر برای ميانجيگری روند صلح، صلاحيت ندارد

عريقات: آمريكا ديگر برای ميانجيگری روند صلح، صلاحيت ندارد
چهارشنبه 15 آذر 1396 - 23:48

مذاکره کننده ارشد فلسطینی تصریح کرد آمریکا  برای میانجیگری روند صلح، دیگر صلاحیت ندارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم صائب عریقات مذاکره کننده ارشد فلسطینی چهارشنبه شب به دنبال تصمیم ترامپ در باره قدس گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با اقدام امروز خود دروهله نخست قوانین بین المللی و توافق نامه های امضاء شده را نقض کرد.

عریقات در گفت و گو با شبکه سی.ان.ان افزود: در سال هزار و نهصد و نودو پنج توافق نامه ای با دولت اسرائیل امضاء شد که براساس آن مقرر شد هیچیک از دو طرف اقدامی درباره مسائلی صورت ندهد که به وضعیت دائمی اورشلیم (قدس اشغالی) مربوط می شود. اما امشب شاهد بودیم که رئیس جمهور ایالات متحده اعلام می کند که اورشلیم (قدس اشغالی) پایتخت اسرائیل است و او با این کار، واقعیتهای تاریخی و اقتصادی و سیاسی را درباره مسلمانان و مسیحیان تغییر می دهد که به اورشلیم (قدس اشغالی) تعلق دارند.

وی گفت : با این کار، کشور او (آمریکا) برای ایفای نقش درخصوص فرایند صلح دیگر هیچ صلاحیتی ندارد. پادشاه عربستان سعودی و پادشاه اردن و رئیس جمهور مصر و پادشاه مغرب و محمود عباس رئیس تشکیلات فلسطینی و دیگر مقامات کشورهای عربی با او تماسهایی گرفته اند و به او گفته اند که او با این کارش همه عناصر میانه رو را در منطقه تضعیف می کند و سبب تقویت افراطیون در منطقه می شود یعنی همان افرادی که به راه حل ایجاد دو کشور اعتقادی ندارند و به مردم فلسطینی اعتقاد ندارند.

این مقام فلسطینی خاطرنشان کرد: فکر می کنم رئیس محمود عباس خواستار تشکیل جلسه فوق العاده شورای مرکزی فلسطین می شود تا این وضع خطرناک و پیامدهای آن بررسی شود و تصمیم مناسب برای این وضع اتخاذ شود. به نظرمن، با این وضع، تنها گزینه ای که برای فلسطینی ها باقی می ماند مبارزه برای رسیدن به حقوق برابر از رود اردن تا مدیترانه است. یهودیت، مسیحیت و اسلام دینهای بزرگ خداوند هستند.

عریقات تاکید کرد: یهودیان و مسیحیان و مسلمانان باید با سهمی برابر در این سرزمینها زندگی کنند. او (ترامپ) دموکراسی اسرائیل را می ستاید اما خود او به خوبی می داند که اسرائیل، هر روز نظام آپارتایدی را علیه پنج میلیون فلسطینی در کرانه باختری و غزه اعمال می کند.

پربیننده ترین خبرها