واکنش‌های منفی جهانی به اقدام ترامپ علیه بیت‌المقدس

واکنش‌های منفی جهانی به اقدام ترامپ علیه بیت‌المقدس
پنج‌شنبه 16 آذر 1396 - 09:56

اعلام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا طی روز چهارشنبه (15 آذر) در خصوص به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت این کشور به قدس بلافاصله با واکنش های منفی جهانی روبرو شد.

العالم ـ فلسطین اشغالی 

از زمان درز اخبار در رسانه ها در خصوص احتمال انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس طی چند روز گذشته، رهبران سیاسی جهان و سازمان و گروه های مختلف نسبت به احتمال صدور این فرمان از سوی ترامپ و به خطر افتادن روند سازش، وقوع درگیری و متشنج شدن اوضاع هشدار داده اند.

دبیر کل سازمان ملل متحد تا رهبران گروه حماس و سران و روسای جمهور کشورها، واکنش‌های منفی نسبت به این تصمیم رئیس جمهوری آمریکا نشان داده و آن را مانع روند سازش خواندند.

رهبر انقلاب: ادعای پایتختی قدس از سوی دشمنان از عجز و ناتوانی آن‌هاست

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در خجسته میلاد نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و حضرت امام جعفر صادق (علیه‌السلام) در دیدار سران سه قوه، جمعی از مسئولان نظام، سفیران کشورهای اسلامی و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی، فرمودند: اینکه آن‌ها [دشمنان] ادعا می‌کنند می‌خواهند قدس را پایتخت فلسطین اشغالی اعلام کنند، از عجز و ناتوانی آن‌هاست.

رهبر انقلاب در بخشی از بیانات شان، ادعای دشمنان اسلام درباره‌ی اعلام قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را ناشی از ناتوانی و عجز آن‌ها دانستند و افزودند: دنیای اسلام بلاشک در مقابل این توطئه می‌ایستد و صهیونیست‌ها با این کار ضربه‌ی بزرگ‌تری می‌خورند و فلسطین عزیز بدون تردید سرانجام آزاد خواهد شد.

تماس تلفنی روسای جمهور ایران و ترکیه/ قدس بخش لاینفک فلسطین است

رئیسان جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در تماسی تلفنی، قدس شریف را بخش لاینفک فلسطین دانستند و با نکوهش شدید تصمیم آمریکا، از همه کشورهای اسلامی و صلح دوست جهان خواستند متحد و یکصدا در برابر این حرکت بی ثبات کننده و غیرقانونی واشنگتن، بایستند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در این تماس تلفنی با اشاره به پیشنهاد «رجب طیب اردوغان» برای تشکیل نشست فوق العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول و دعوت از وی برای شرکت در این نشست، افزود: ما معتقدیم در شرایط کنونی همه کشورهای اسلامی باید متحد و یکصدا در برابر این تصمیم نادرست، غیرقانونی، تحریک آمیز و بسیار خطرناک آمریکا، اقدامی جدی انجام دهند.

روحانی با قدردانی از تماس تلفنی رییس جمهوری ترکیه، تصریح کرد: امروز یکی از اولویت های جهان اسلام، مساله فلسطین، قدس و مقابله با اقدامات نادرست رژیم صهیونیستی است؛ ما همه کشورهای اسلامی و صلح دوست جهان را دعوت می کنیم تا در برابر این اقدامات غیرقانونی، ایستادگی کنند.

محمود عباس: قدس پایتخت فلسطین می ماند

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به اقدام رئیس جمهور آمریکا در تعیین قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی گفت که این اقدام به معنای خروج آمریکا از گفت‌وگوهای صلح است.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین: «انتخاب قدس به عنوان پایتخت اسرائیل به معنای عدم حمایت از روند صلح است، این موضوع مغایر با اجماع بین المللی است، ماهیت قدس هرگز تغییر نمی کند »

عباس تصریح کرد: «قدس پایتخت فلسطین است و بزرگتر از آن است که تصمیم آمریکا هویت آن را تغییر بدهد»

وی تاکید کرد: «تصمیم ترامپ حقیقت قدس را تغییر نمی دهد و به اسرائیل موجودیت نمی بخشد، اقدام آمریکا نشان دهنده خروج واشنگتن از نقش  خود در  روند صلح است.»

ایران تصمیم ترامپ را محکوم کرد

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اقدام دولت آمریکا در انتقال سفارتخانه خود از تل اویو به بیت المقدس اشغالی و اعلام بیت المقدس بعنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس را به شدت محکوم می کند و آن را نقض آشکار قطعنامه های بین المللی می داند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اقدام دولت آمریکا در انتقال سفارتخانه خود از تل اویو به بیت المقدس اشغالی و اعلام بیت المقدس بعنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس را به شدت محکوم می کند و آن را نقض آشکار قطعنامه های بین المللی می داند.  

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد، شهر قدس که مسجد الاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده است، بخش لاینفک فلسطین است و یکی از مهمترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمار آمده و از جایگاه و اهمیت ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است. بر کسی پوشیده نیست که این رژیم برای تسلط کامل بر این شهر اقدامات متعددی از جمله اخراج ساکنان اصلی، غصب املاک و زمین های آنان، جایگزین سازی یهودیان با هدف تغییر ترکیب جمعیتی این شهر، ویران کردن آثار و اماکن مقدس اسلامی و همچنین تعرض و هتک حرمت مسجد الاقصی از طریق فراهم کردنِ امکانِ ورود یهودیان تندرو به این مکان اسلامی، ایجاد محدودیت برای مسلمانان جهت زیارت و شرکت در نماز جمعه و پایمال کردن حقوق شهروندی ساکنان فلسطینی را در دستور کار خود قرار داده است. 

روسیه اقدام ترامپ در قبال بیت المقدس را تحریک آمیز خواند

روسیه اقدام دونالد ترامپ رئیس‌ جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌ عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را اقدامی تحریک آمیز خواند.

لئونید اسلوتسکی رئیس کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه بامداد پنجشنبه گفت: اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل ممکن است بار دیگر اوضاع در مناطق مناقشه فلسطین و اسراییل را به شدت متشنج کند.
روزنامه روسی کامسامولسکایا پراودا در بخش اخبار آنلاین پایگاه اینترنتی خود به نقل از اسلوتسکی نوشت: اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل و انتقال سفارت آمریکا به این شهر ادامه زنجیره اقدامات تحریک آمیز در سیاست خارجی آمریکا است که هدفمندانه از جمله در قبال سوریه، ایران و کره شمالی صورت می گیرد. 

میشل عون: تصمیم ترامپ امنیت منطقه را تهدید می کند

رئیس جمهور لبنان اقدام ترامپ را خطرناک دانست و گفت: ترامپ موقعیت تاریخی قدس را نادیده گرفته است

رئیس جمهوری لبنان ضمن محکوم کردن اقدام ترامپ خاطرنشان کرد، کشورهای عربی باید برای بازگرداندن هویت اصلی قدس و جلوگیری از تغییر آن متحد شوند.

وی تاکید کرد: تصمیم ترامپ روند صلح، ثبات و امنیت در منطقه را تهدید می کند.

رئيس جمهوری سوريه : شهر قدس پايتخت كشور مستقل فلسطين خواهد بود

دفتر بشار اسد رئیس جمهور سوریه در بیانیه ای اعلام کرد شهر قدس پایتخت کشور فلسطین باقی خواهد ماند .

دفتر ریاست جمهوری سوریه تاکید کرد مسئله فلسطین در وجدان  ملت های عرب زنده و جاودان باقی خواهد ماند تا کشور مستقل فلسطین با مرکزیت شهر قدس تشکیل شود.

عربستان تصميم ترامپ درباره قدس را محكوم كرد

عربستان سعودی چهارشنبه شب تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی   غیر مسئولانه  خواند و آن را محکوم کرد.

منابع عربستانی گزارش کردند سعودی بر اهمیت حل مساله فلسطین بر اساس طرح صلح عربی تاکید می کند.

تظاهرات فلسطینیان ساکن غزه در حمايت از شهر قدس

صدها فلسطینی در اعتراض به تصمیم دونالد ترامپ رئیس آمریکا دربه رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت  فلسطین اشغالی چهارشنبه شب درغزه تظاهرات کردند .

تظاهرات فلسطینی ها در مخالفت با تصمیم دونالد ترامپ درباره شهر قدس با فراخوان جنبش حماس و در اردوگاه آوارگان جبالیا در شمال غزه برگزار شد و تظاهر کنندگان پرچم فلسطین و پارچه نوشته های در حمایت از شهر قدس در دست داشتند .

"جمعه خشم" علیه تصمیم دونالد ترامپ درباره قدس اشغالی

جنبش مقاومت اسلامی "حماس" تمامی احزاب و گروه های فلسطینی و جوانان انتفاضه را به شرکت در جمعه خشم علیه رژیم صهیونیستی و اعلام مخالفت با انتقال سفارت آمریکا به قدس و اعلام این شهر به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی فرا خواند.

این جنبش طی بیانیه ای مطبوعاتی بر لزوم حرکت مردم به سمت تمامی مناطق ارتباط با رژیم صهیونیستی پس از اقامه نماز جمعه فرا خواند تا بدین ترتیب صدای ملت فلسطین به گوش این رژیم برسد که هر گونه تعرض به قدس باعث انفجار اوضاع و آغاز درگیری های همه جانبه با اشغالگران صهیونیست خواهد شد.

تصمیم ترامپ، آمریکا را در وضعیت جنگ با ملت فلسطین قرار می دهد

جبهه آزادیبخش فلسطین، فرماندهی کل با انتشار بیانیه ای نسبت به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر انتقال سفارت این کشور به قدس اشغالی واکنش نشان داد.

در این بیانیه آمده است: تصمیم ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی و یهودی سازی آن، آمریکا را در وضعیت جنگ با ملت ما قرار می دهد.

تصمیم ترامب در اعلام قدس به عنوان پایتخت صهیونیست ها نیاز به اقدامات عملی علیه منافع آمریکا دارد.

 جبهه آزادی‌بخش فلسطین در این بیاینه، تصمیم ترامب را مبنی بر اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به معنی حذف سرزمین فلسطین از لحاظ جغرافیایی، سیاسی و نابودی تمامی حقوق ملی ملت فلسطین دانست.

هشدار تلفنی امیر قطر به ترامپ در باره قدس

تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در تماس تلفنی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره پیامدهای خطرناک تصمیم آمریکا برای انتقال سفارتش به قدس هشدار داد.
ترکیه انتقال سفارت آمریکا به قدس را شروع یک فاجعه خواند

ترکیه اعلام کرد که به رسمیت شناختن قدس بعنوان پایتخت اسرائیل فاجعه به بار می‌آورد.

«بکر بوزداغ» معاون نخست‌وزیر ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد اگر آمریکا رسماً قدس را بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت بشناسد، فاجعه‌بار خواهد بود و به درگیری‌های جدیدی در خاورمیانه منتهی می‌شود.

8 كشور خواستار نشست فوری شورای امنيت برای بررسی موضوع قدس شدند

شوراي امنيت سازمان ملل احتمالا روز جمعه به درخواست هشت کشور عضو اين شورا به منظور بررسي تصميم رييس جمهور آمريکا مبني بر به رسمت شناختن قدس اشغالي به عنوان پايتخت ر‍ژيم صهيونيستي تشکيل جلسه خواهد داد. 

دیپلمات ها اعلام کردند بعد از تصمیم یک جانبه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی هشت کشور از جمله چهار کشور اروپایی، دو کشور آمریکایی و دو کشور آفریقایی نشست فوری شواری امنیت سازمان ملل  متحد را خواستار شدند.

فرانسه، بوليوي، مصر، ايتاليا، سنگال، سوئد، انگليس و اروگوئه هشت کشوري هستند که از دبيرکل سازمان ملل خواسته اند به طور علني در اين باره در شوراي امنيت سخنراني کند.

عفو بين الملل: تصميم ترامپ تحريك برانگيز است

سازمان عفو بین الملل به رسمیت شناختن اورشلیم (قدس اشغالی) به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را اقدامی بی ملاحظه و در راستای تضعیف حقوق بشر فلسطینی ها خواند.

رائد جرار(Raed Jarrar)،  مدیر بخش خاورمیانه سازمان عفو بین الملل، در این باره گفت: این تصمیمی بی ملاحظه و تحریک برانگیز از سوی دولت ترامپ است که حقوق مردم فلسطین را تضعیف می  کند و احتمال دارد تنش ها را در سراسر منطقه ملتهب کند. 

ماکرون: فرانسه از تصمیم ترامپ حمایت نمی کند

رئیس جمهوری فرانسه گفت: تصمیم یکجانبه ترامپ باعث پشیمانی می شود و فرانسه از او حمایت نمی کند

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را تأسف بار خواند.

رئیس‌جمهوری فرانسه افزود، وضعیت قدس را اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها از طریق مذاکرات مشخص می‌کنند.

ترزا می: انگلیس مخالف تصمیم ترامپ است

نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه اعلام کرد کشورش با تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی موافق نیست چون این تصمیم به روند صلح با فلسطینی ها هیچ کمکی نخواهد کرد.

ترزا می با صدور بیانیه ای اعلام کرد ما با تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت آن کشور به قدس و به رسمیت شناختن آن به عنوان پایتخت اسرائیل قبل از توافق نهایی درباره وضع آن موافق نیستیم .

واکنش منفی وزیر خارجه ایتالیا به تصمیم ترامپ علیه بیت المقدس

الجلینو الفانو وزیرخارجه ایتالیااز تصمیم یکجانبه دونالد ترامپ مبنی بر برسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، ابراز نگرانی شدید کرد.

به گزارش شبکه خبری دولتی 'رای نیوز 24' ، در پی تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر برسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، وزیر خارجه ایتالیا ضمن ابراز نگرانی اعلام کرد: نمی توان از راه حل دو دولت عقب نشینی کرد. 
وی افزود: ما با نگرانی بسیار به تمامی رویدادها و تصمیماتی که به نظر در تضاد با دستور العمل هایی است که جامعه بی المللی از مدت ها پیش، بدون دیدن خط پایان اتخاذ کرده است، می نگریم. 
وی تصریح کرد که در دیدار دوجانبه با همتای آمریکایی خود موضع ایتالیا را در این خصوص بیان کرده است. 

چین: انتقال سفارت آمریکا به قدس منجر به تشدید تنش در منطقه می‌شود

چین اعلام کرد که به‌رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، به تشدید تنش در منطقه منجر می‌شود.

دولت چین از تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص قدس، ابراز نگرانی کرد، سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه در نشست خبری خود گفت که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه درباره موضوع قدس سخنرانی می‌کند.

هشدار اتحادیه اروپا درباره انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس

به گفته هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا وضعیت حقوقی بیت‌المقدس باید در مذاکرات میان اسرائیل و فلسطینی‌ها تعیین شود. رهبران فلسطین، مصر، عربستان و ترکیه نیز به شدت از قصد آمریکا برای انتقال سفارت انتقاد کرده‌اند.

فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اروپا به شدت به آمریکا در باره انتقال یک جانبه سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و شناسایی این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل هشدار داد. او که در بروکسل با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا سخن می‌گفت، تصریح کرد که  وضعیت حقوقی بیت‌المقدس باید در مذاکرات دو جانبه (اسرائیل- فلسطینی‌ها) روشن شود.

موگرینی خواهان آن شد که از هر اقدامی که روند مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها را دشوارتر کند مطلقاَ باید امتناع شود. او بر این نکته تاکید کرد که بیت‌المقدس باید هم پایتخت اسرائیل و هم پایتخت کشور مستقل فلسطینی باشد.

پربیننده ترین خبرها