پژوهشگر و استاد دانشگاه اردني تاکید کرد:

مانع اصلی اصلاحات خود شاه اردن است

مانع اصلی اصلاحات خود شاه اردن است
شنبه 9 ارديبهشت 1391 - 08:02

پژوهشگر و استاد دانشگاه اردني با تاکيد بر اينکه دليل استعفاي نخست وزير پيشين ناکامي وي در پيشبرد اصلاحات بود، مانع اصلي اصلاحات در اين کشور را ملک عبدالله پادشاه اردن دانست.

"فارس فايز" روز شنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم، اظهار داشت: "عون الخصاونه" نخست وزیر پیشین اردن قبل از آخرين استعفاي خود، دو بار دیگر استعفا كرده بود، زیرا از آزادي كافي براي اجراي برنامه هاي اصلاحي برخوردار نبود و ديوان پادشاهي مانع از تلاشهاي وي براي اصلاح مي شد .

پژوهشگر و استاد دانشگاه اردنی افزود: هيچ قصد و نيتي براي انجام اصلاحات وجود ندارد و همه آنچه كه تاكنون اتفاق افتاده است، اصلاحاتي ظاهري بوده است كه حتي يك چهارم از خواسته هاي مردم اردن را برآورده نكرده است؛ در نهایت اين امر منجر به تنشهاي بيشتري مي شود و حكومت آينده با مشكلات قبلي مواجه خواهد شد.

فايز اظهار داشت: ما  معتقديم كه همه كليدها به دست پادشاه است و او مي تواند طرح اصلاحات را ارائه دهد و اوست كه اين طرح را به تاخير مي اندازد؛ مردم اردن و نيز سياستمداران كشور اينك متقاعد شدند كه اين پادشاه است كه همه كليدها را در اختيار دارد و نه دولت و يا نخست وزير و يا حتي پارلمان فعلي که طبق خواسته ديوان پادشاهي عمل مي كند و از هیچ اختیاری برخوردار نیستند

وی تصريح كرد: نخست وزير مستعفي از وجود يك حكومت در سايه كه حكومتش را تحت فشار قرار مي داد و بر سر اقدامات آن مانع تراشي مي كرد، خبر داده است.

این پژوهشگر افزود: پادشاهي اردن يك پادشاهي با تمرکز فراوان قدرت است به رغم آنكه قانون اساسي از نظام سلطنتي مشروطه سخن مي گويد، نخست وزير هم به طور كامل از اختيارات برخوردار نيست و تحت فرمان كاخ و پادشاه قرار دارد.

پژوهشگر و استاد دانشگاه اردني درباره ميزان موفقيت حكومت "فايز الطراونه" نخست وزیر تازه منصوب شده اردن براي مقابله و حل بحرانهاي این کشور ، گفت: در اردن بحران اقتصادي بزرگي با بدهی هايي كه اينك به 21 ميليارد دلار رسيده است، وجود دارد؛ از اين رو اردن گرفتار يك بحران اقتصادي است كه بايد با تصميمات سياسي حل و فصل شود، اما سياستمداران از اتخاذ چنين تصميماتي عاجزند و با توجه به چنين حكومتهايي هيچ اصلاحاتي در اردن صورت نخواهد گرفت.

فارس فايز اظهار داشت: به نظر بسياري از مردم حكومت عون الخصاونه بسيار بهتر از حكومت فايز الطراونه است بويژه كه مخالفت طراونه با اصلاحات براي همگان معروف است لذا نشانه هايی برای حل و فصل اوضاع در آينده دور و يا نزديك مشاهده نمي شود.

پربیننده ترین خبرها