دیده‌بان حقوق بشر از کمیته المپیک خواست:

عربستان باید به زنان اجازه شرکت در المپیک دهد

عربستان باید به زنان اجازه شرکت در المپیک دهد
شنبه 9 ارديبهشت 1391 - 13:43

ديده‌بان حقوق بشر از کميته المپيک خواست در صورت مخالفت مقام‌هاي سعودي با شرکت ورزشکاران زن در مسابقات المپيک، از حضور ورزشکاران مرد سعودي نيز جلوگيري شود.

به گزارش روز شنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، سازمان دیده‌بان حقوق بشر از کمیته المپیک خواسته است در صورتی که مقام‌های عربستان اجازه ندهند ورزشکاران زن در مسابقات المپیک  شرکت نکنند، از  حضور ورزشکاران مرد سعودی نیز جلوگیری شود.

پس ازاین درخواست مقام‌های آل‌سعود با تشکیل کمیته‌ای وزارتی  تلاش می‌کنند در این باره تصمیم‌گیری کنند.

 «عبدالله الزمیل» یکی از مقامات ارشد وزارت رفاه جوانان که امور ورزشی نیز زیر نظر این وزارت خانه انجام می‌شود، گفت کمیته‌ای برای حل و فصل این موضوع شروع به فعالیت کرده است.

مفتی‌های ارشد سعودی با فعالیت‌های ورزشی زنان مخالف‌اند. از این رو زنان و دختران تنها می‌توانند در باشگاه‌ها و مدارس خصوصی ورزش کنند.

 ورزشگاه‌ها و ورزش زنان در عربستان هیچ متولی ندارد و حتی دختران در مدارس دولتی این کشور هم از ورزش کردن منع می‌شوند.

اخیرا وزارت رفاه جوانان که متولی امور ورزشی در عربستان است، رسما اعلام کرده که از حضور زنان در مسابقات المپیک ۲۰۱۲ لندن حمایت نمی‌کند.

زنان در عربستان سعودی علاوه بر اجازه نداشتن برای ورزش و تمرینات بدنی، مشکلات دیگری هم دارند؛ نداشتن حق رانندگی از دیگر مشکلات زنان عربستانی است و زنان حتی برای بیرون رفتن، کار کردن و افتتاح حساب بانکی هم نیاز به اجازه قیم قانونی خود دارند؛ پدیده‌هایی که در کمتر کشوری از دنیا به چشم می‌خورد.

اما سال گذشته زنان عربستانی حق ویژه‌ای به دست آوردند و اجازه یافتند تا در انتخابات شهرداری‌ها رای دهند؛ انتخابلات شهرداری تنها انتخابات عمومی در عربستان است که شهروندان در آن شرکت می‌کنند و بجز انتخاب شهردار مردم عربستان در تعیین هیچ پست و مقامی مشارکت ندارند.

 «نوری الفایز» تنها معاون وزیر زن در عربستان در واکنش به درخواست سازمان دیده‌بان حقوق بشر با ارسال نامه‌ای به این سازمان مدعی شد که برنامه‌هایی برای ورزش دختران در مدارس دولتی در دست تهیه است.

 

 

 





کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها