اهداف عربستان از بستن سفارت اين كشور درمصر

اهداف عربستان از بستن سفارت اين كشور درمصر
يکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 08:31

قاهره (العالم) ـ كارشناس مصري در امور عربي، اقدام عربستان سعودي به فراخواني سفير خود و بستن سفارت و كنسولگري هاي اين كشور در مصر را ننگين و شرم آور توصيف كرد و گفت: هدف رياض تحريك افكار عمومي و ايجاد فتنه و درگيري ميان مصري ها است.

فكري عبدالمطلب يكشنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم تصريح كرد: تظاهرات و اعتراضات مسالمت آميز در مقابل سفارت يك كشور مشخص پديده اي است كه در سراسر جهان وجود دارد و كشور مربوطه روابط ديپلماتيك خود را با كشور ديگر قطع نمي كند.

وي افزود: اقدام رياض به فراخواني سفير خود و بستن سفارت و كنسولگري هاي اين كشور در مصر نوعي باج خواهي است.

عبدالمطلب تصريح كرد:عربستان از اين طريق در صدد تحريك شوراي نظامي عليه جوانان انقلابي است و همچنين سعي دارد مصري هاي مقيم عربستان را عليه مردم انقلابي مصر با هدف ناكام گذاشتن انقلاب تحريك كند.

كارشناس مصري از موضع دولت مصر و وزارت امور خارجه و سكوت آنها در برابر درد و رنج و مشكلات مصري ها در عربستان و برخورد بد مقامات رياض با آنها انتقاد كرد و شوراي نظامي حاكم و اكثريت پارلماني يعني اخوان المسلمين را مسئول بحراني شدن روابط مصر و عربستان دانست.

عبدالمطلب هشدار داد كه عربستان ممكن است فشارهاي زيادي اعمال كند تا شوراي نظامي به خواسته هاي آن به ويژه در خصوص آزادي قاضي و معاون دادستاني سعودي كه در مصر در ارتباط با شبكه فحشا بازداشت شده اند، پاسخ مثبت بدهد.

وي تاكيد كرد: زماني كه مصر مبارزه با فساد سعودي ها را به صورت جدي در اين كشور آغاز كرد، رياض چانه زني و اتخاذ اينگونه اقدامات باج خواهانه و تهديد آميز را در پيش گرفت. 

ياد آور مي شود پس از اعتراض شمار زيادي از مردم مصر به اقدام مقام‌هاي سعودي در بازداشت "احمد الجيزاوي"، حقوقدان و فعال سياسي مصري، در عربستان رياض روز شنبه (9 ارديبهشت) سفيرش را از قاهره فرا خواند و سفارتش را در اين كشور تعطيل كرد.

28/س23:33

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها