عبدالباری عطوان:

سعودیها درک کنند مصر تغییر کرده است

سعودیها درک کنند مصر تغییر کرده است
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 06:56

عبدالباري عطوان نويسنده برجسته جهان عرب در اشاره به تنش اخير در روابط بين مصر و عربستان گفت: مقام هاي عربستان بايد بدانند که وضعيت مصر تغيير کرده است و دوران ديکتاتوري مبارک به پايان رسيده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، عبدالباری عطوان امروز در سرمقاله خود در روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی چاپ لندن با عنوان "هشدار به عربستان؛ مصر تغییر کرده است" نوشت: شدت تنش در روابط ریاض و قاهره بدنبال بازداشت احمد الجیزاوی وکیل و فعال حقوق بشر در فرودگاه جده و متهم کردن وی به توهین به عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سعودی و سپس داشتن قرص حاوی مواد مخدر افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: مصر درحال حاضر برای مهار این تنش بعد از تصمیم غیرمنتظره شاه سعودی برای بستن سفارت و کنسولگریهای عربستان در شهرهای اسکندریه و سوئز تلاش زیادی می کند.

عبدالباری عطوان افزود: اما این تنش زائیده امروز نبوده است و بازداشت الجیزاوی نوک کوه یخ در روابط ریاض و قاهره به شمار می رود.

وی در سرمقاله خود نوشت: روابط بین مصر و عربستان از زمان شروع انقلاب مصر و مواضع مخالف سعودیها درقبال این انقلاب و تلاش آنها برای ریشه کن کردن انقلاب مصر و ابقای رژیم مبارک با تمام راهها و ابزارهای ممکن تیره شد و پادشاه سعودی در راستای تلاش برای ریشه کنی انقلاب مصر با رئیس جمهوری آمریکا تماس گرفت و خواهان مداخله سریع او جهت جلوگیری از ایجاد تغییرات دمکراتیک در مصر شد.

عبدالباری عطوان ادامه داد: نارضایتی مقام های عربستان درپی پیروزی اسلامگرایان با بیش از 75 کرسی در مجلس الشعب مصر شدت گرفت زیرا سران سعودی از اخوان المسلمین تنفر دارند به گونه ای که نایف بن عبدالعزیز وزیر کشور کنونی عربستان آنها را ریشه بلای منطقه وصف کرده است.

وی در سرمقاله خود همچنین نوشت که واکنش مقام های عربستان به خشم معترضان مصری مبالغه آمیز بود؛ انگار این مقامها منتظر بهانه ای برای بستن سفارت و کنسولگریهای خود در مصر بودند زیرا پیش از این شاهد بودیم که مقام های سعودی با وجود برگزاری تظاهرات اتباع عربستان و عرب جلوی سفارتخانه های عربستان در کشورهای اسلامی و غیراسلامی مثل انگلیس، آمریکا و ایران، این سفارتخانه ها را نبستند.

این نویسنده برجسته عرب به ریشه مشکل پرداخت و نوشت: مشکل اساسی این است که مقام های عربستانی درک نمی کنند که مصر تغییر کرده است و حسنی مبارک دیگر در این کشور حکمران نیست و رژیمش دیگر بازنخواهد گشت و شرایط ایجاب می کند تا مقامات عربستانی خود را با این تغییرات وفق دهند و با آن همزیستی کنند.

وی با اشاره به بازداشت مصری ها و اتباع سایر کشورها در عربستان اشاره کرد و گفت: بازداشت مصری ها یا سایر عربها و انداختن آنها پشت میله های زندان بدون محاکمه، دیگر در دوران انقلاب های عربی و عصر اطلاعات قابل پذیرش نیست.

وی گفت: الجیزاوی جرقه تنش در روابط بین مصر و عربستان بود و درسایه نبود یک سیستم قضایی عادلانه درعربستان نمی توان درباره این پرونده قضاوت کرد.

عبدالباری عطوان تصریح کرد: مقام های عربستانی نمی توانند از عادل بودن دستگاه قضایی کشورشان سخن بگویند زیرا اگر نگوییم هزاران نفر، حداقل صدها نفر از زندانیان سیاسی بدون محاکمه در پشت میله های زندان به سرمی برند و از سوی دیگر نیز هزاران نفر بدون صدور هرگونه حکم قضایی علیه آنها، از خروج از کشور منع شده اند و حتی اگر حکم قضایی علیه آنها نیز صادره شده باشد و مدت کامل مجازات خود را گذرانده باشند، پس چرا مقام های سعودی گذرنامه های آنها را پس نمی دهند؟

وی خاطرنشان کرد: بحران الجیزاوی بین مردم مصر و همتایان عربستانی آنها نیست بلکه بین مردم مصر و دستگاه حاکم برعربستان است و این بحران در واقع پیامی برای تمام رژیم های حاکم دیگر عرب است که آنطور که باید و شایدنآن از شهروندان خود دفاع نمی کنند.

عبدالباری عطوان گفت: مصر تغییر کرده است و ملتهای عرب نیز تغییر کرده اند و درخصوص آنچه قبل از وقوع انقلاب های عربی سکوت می شد، دیگر سکوت نخواهد شد.

وی همچنین به تعرض مطبوعات عربستان به مردم مصر اشاره کرد و گفت: کشورهای عرب بسیاری با کشورهای دیگر دچار اختلاف می شوند اما به حداقل اصول و ادبیات دیپلماتیک و اخلاقی پایبند هستند.

عبدالباری عطوان تاکید کرد: حق مردم است که جلوی سفارت عربستان تظاهرات کنند.

وی سپس از نوع واکنش اعضای سفارت مصر در ریاض نسبت به پرونده الجیزاوی گفت: برخلاف سفارتخانه های کشورهای

 دیگر، دیدیم که دیپلماتهای مصری به گونه ای برخورد کردند که انگار وابسته به وزارت امور خارجه عربستان هستند.

این نویسنده برجسته جهان عرب تاکید کرد: تمام سیستم های قضایی عربی بویژه عربستان نیاز به اصلاحات ریشه

پربیننده ترین خبرها