موگرینی: سفارت جمهوری چک به بیت المقدس منتقل نمی شود

موگرینی: سفارت جمهوری چک به بیت المقدس منتقل نمی شود
شنبه 18 آذر 1396 - 18:37

روزنامه صهیونیستی هاآرتص روز شنبه با اشاره به سفر قریب الوقوع نخست وزیر این رژیم به اروپا به نقل از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که سفارت کشور اروپایی جمهوری چک از تل آویو به قدس منتقل نمی شود.

العالم ـ اروپا

براساس این گزارش، خانم فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز در یک کنفرانس خبری گفت: 'برخلاف اعلام روز پنجشنبه میلوش زِمان رئیس جمهوری چک برای جابجایی سفارت آن کشور در سرزمین های اشغالی، لوبومیر زائورالِک، وزیر خارجه این کشور اروپایی به من قول داد که برخلاف اظهارات زِمان، این سفارتخانه همچنان در تل آویو باقی می ماند'.
وی در این خصوص افزود: 'طبق وعده و تعهد وزیر خارجه جمهوری چک، این کشور اروپایی همچنان بر موضع اتحادیه اروپا مبنی بر پایبندی به راه حل تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل در سرزمین های اشغالی باقی است و قدس را به عنوان پایتخت این دو کشور در آینده به رسمیت می شناسد لذا تا زمان تشکیل این 'دو کشور در یک کشور'، سفارت خود را از تل آویو به بیت المقدس منتقل نمی کند'.
منابع خبری دیروز اعلام کردند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه بدون دعوت طرف اروپایی به بروکسل می رود تا با شرکت در نشست اتحادیه اروپا به نوعی با تحمیل خود به این اتحادیه، نظر اروپایی ها را برای حمایت از طرح ترامپ جلب کند.
بعد از آنکه برخی مسئولان در بروکسل این اقدام نتانیاهو را نوعی دور زدن و نقض پروتکل‌های دیپلماتیک اتحادیه اروپا تلقی کردند، وی عصر دیروز در سخنرانی که در کِنِست داشت، مدعی شده بود از سوی لیتوانی برای حضور در این نشست دعوت شده است.
با این وجود فدریکا موگرینی اظهار داشت: 'تصمیم جدید دولت جمهوری چک نشان می دهد که موضع آنها به هیچ وجه با موضع آمریکایی ها همسو نیست و آنها از سیاست های کلی اتحادیه اروپا تبعیت می کنند.
رئیس جمهوری چک پنجشنبه در یک کنفرانس خبری ضمن حمایت از تصمیم روز چهارشنبه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن یکجانبه قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، از طرح او حمایت کرد و در پاسخ به منتقدان رئیس جمهور آمریکا گفته بود که وی به وعده های انتخاباتی خود عمل کرده است. 
به گزارش ایرنا و براساس این گزارش، بعد از اطلاعیه روز چهارشنبه (15 آذرماه) آمریکا مبنی بر جابجایی سفارت واشنگتن در تل آویو به بیت المقدس، وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی با تمرکز بر متحدان خود در آمریکای لاتین، آسیا و آفریقا تلاش کرد این کشورها را به تبعیت از تصمیم رئیس جمهوری آمریکا وا دارد.
اگرچه نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه مدعی شده بود بسیاری از کشورها برای تبعیت از تصمیم آمریکا ، جابجایی سفارتشان را در دست بررسی دارند، با این وجود تاکنون فقط دولت فیلیپین از این تصمیم آمریکایی ها تبعیت کرده است.

پربیننده ترین خبرها