عربستان تغييرات درمصر را باورنكرده است

عربستان تغييرات درمصر را باورنكرده است
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 09:47

لندن (العالم) ـ يك كارشناس مصري با اشاره به واكنش اغراق آميز عربستان مبني بر حمله معترضان به سفارت و كنسولگري آن در مصر گفت: اين امر نشان مي دهد كه رياض هنوز انقلاب و تغييرات موجود در مصر را باور نكرده است.

حسن عبدربه المصري دوشنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم اظهار داشت: واكنش اغراق آميز عربستان برخاسته از اين مساله است كه رياض اصلا تغيير ايجاد شده در مصر را به رسميت نمي شناسد.

وي خواستار آن شد تا عربستان هر چه سريعتر براي حل مشكل موجود با مصر از راه هاي ديپلماتيك وارد شود.

عربستان در پاسخ به آنچه كه تلاش براي حمله به سفارت و كنسولگريهاي خود توسط تظاهركنندگان خشمگين مصري در اعتراض به بازداشت "احمد الجيزاوي"، حقوقدان و فعال سياسي مصري به اتهام حمل مواد مخدر توصيف كرد، سفارت و كنسولگريهاي خود را در قاهره و ديگر شهرهاي مصر بست. تظاهركنندگان خواستار پايان دادن به دخالت عربستان در كشورشان از طريق حمايت از جريان سلفي شدند.

نويسنده و تحليلگر سياسي مصري دراين خصوص گفت: تصميم عربستان به بستن سفارت و كنسولگريهاي خود در مصر به ضرر دو طرف است. و اين در حالي است كه برخورد عربستان با تلاشها براي حمله به سفارتش اگر در يك كشور اروپايي اتفاق مي افتاد، به نحو ديگري صورت می گرفت.

وي افزود: موضع رسمي عربستان در قبال حوادث مصر از يك سال و نيم مثبت نبوده است و بيانگر به رسميت نشناختن تغيير ايجاد شده در اين كشور است.

المصري خاطرنشان كرد: نمي توان ملتي را به خاطر جنايت يك شخص و يا گروهي كوچك مجازات كرد. برخي از تظاهركنندگان تلاش كردند كه به سفارت عربستان و يا كنسولگريهاي آن حمله كنند، نبايد اين امر بهانه اي براي توهين به كرامت ملت مصر باشد.

وي اظهار داشت: پس از اين اقدام عربستان، كانالهاي ديپلماسي از كار افتاد و مواضع رسانه اي شديدتر شد ولي همچنان مي توان مساله را به طور اساسي و در همه سطوح حل و فصل كرد.

المصري از تاخير مقامات مصر در تعامل با مساله بازداشت شهروند مصري در عربستان انتقاد كرد و بر لزوم حفظ عزت و كرامت وي از سوي رياض و محاكمه اش در حضور سركنسول مصر تاكيد كرد.

وي خواستار حل مشكل قاهره و رياض به طور متمدنانه و در سريع ترين زمان ممكن شد تا ضررهاي بيشتري بويژه از لحاظ اقتصادي از اين ناحيه وارد نشود.

 به دنبال اعتراض شمار زيادي از مردم مصر به اقدام مقام‌هاي سعودي در بازداشت "احمد الجيزاوي"، حقوقدان و فعال سياسي مصري، در عربستان رياض روز شنبه (9 ارديبهشت) سفيرش را از قاهره فرا خواند و سفارتش را در اين كشور تعطيل كرد.

20:39

پربیننده ترین خبرها