در گفتگو با العالم صورت گرفت:

افشاي رسوايي دخالت گسترده عربستان در مصر

افشاي رسوايي دخالت گسترده عربستان در مصر
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 10:31

قاهره (العالم) ـ مسئول امور بين الملل مجله الاهرام به دنبال اقدام اخير رياض در خصوص بستن سفارت و كنسولگري هاي خود در مصر، دست به افشاگري در باره دخالت گسترده آل سعود در امورد داخلي مصر زد.

اسامه الدليل دوشنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم فاش كرد كه عربستان يكي از اصلي ترين متهمان پرونده حمايت مالي خارجي از گروه هاي فعال در مصر است و دادستاني كل هنوز اين بخش از پرونده را رسانه اي نكرده است.

وي گفت: آنچه رسانه اي شده حمايت مالي آمريكا و اروپا از سازمان هاي جامعه مدني در مصر است ولي حمايت مالي عربستان و قطر از گروه هاي سلفي ، وهابي و برخي گروه هاي اسلامي معروف هنوز مسكوت مانده است.
 
الدليل خاطرنشان كرد: عربستان و قطر درپي اجراي توطئه آمريكائي "براندازي نظام هاي جمهوري كشورهاي جهان عرب و تقسيم این كشورها براساس مذهب و دين يعني سني و شيعي، اسلامي و مسيحي "هستند تا پيروان اين مذاهب و اديان هميشه در حال تقابل با يكديگر باشند.

مسئول امور بين الملل مجله الاهرام مصر افزود: مساله دخالت عربستان در مصر و حمايت مالي آن از گروه هاي مصري تاكنون رسانه اي نشده است با این حال رياض با بستن سفارت خود در قاهره درپي اعمال فشار بر دولت مصر است.
 
الدليل گفت: عربستان برگه هاي زيادي براي اعمال فشار بر مصر در دست دارد كه فراخواندن سفير خود از قاهره و امتناع از اعطاي رواديد نمونه اي از اين برگه هاي فشار است.

وي خاطرنشان كرد: روابط مصر و عربستان مبتني بر همكاري دو طرفه بود و پس از سرنگوني رژيم حسني مبارك معلوم شد كه عربستان درپي وابسته كردن مصر به خود است.

مسئول امور بين الملل مجله الاهرام اظهار داشت: موضع منفي عربستان در قبال انقلاب مصر واضح و روشن است به طوري كه مخالفت رياض با محاكمه حسني مبارك و ارائه پيشنهاد درمان وي در خاك عربستان بيانگر اين موضوع است.
 
وي گفت: بيش از يك ميليون تبعه مصري در عربستان زندگي مي كنند كه اين كشور مي تواند آنها را اخراج كند علاوه بر اين وضعيت اقتصادي مصر نابسامان است و عربستان قريب 500 ميليون دلار "اعانه" به مصر اعطا كرده است.

الدليل افزود: ملت مصر نيز تعلق خاصي به اماكن مقدسه در عربستان دارند كه رياض با توجه به اين امور درپي زير فشار گذاشتن و بهره برداري از دولت مصر است.

وي گفت: عربستان با انقلاب مصر و بحران سوريه برخورد دوگانه اي دارد. عربستان درپي مسلح كردن معارضان سوري براي براندازي نظام حاكم سوريه است ولي با ملت مصر كه براي دست يابي به عدالت اجتماعي درپي سرنگون كردن رژيم مبارك بودند، دشمني مي كرد.

AM - 29 - 21:25

پربیننده ترین خبرها