رئیس کمیته علمی کنفرانس امنیتی تهران:

الگوهای امنیتی منطقه باید درونزا باشد / نظام امنیتی در ایران مردم پایه است / رژیم صهیونیستی منشا چالش های منطقه ای است

الگوهای امنیتی منطقه باید درونزا باشد / نظام امنیتی در ایران مردم پایه است / رژیم صهیونیستی منشا چالش های منطقه ای است
يکشنبه 19 آذر 1396 - 21:38

جلال دهقانی فیروز آبادی رئیس کمیته علمی کنفرانس امنیتی تهران گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره براین باور بوده است که الگوهای امنیتی به کار رفته در منطقه ناکارآمد است، چراکه این نظام ها از خارج منطقه به منطقه تجویز شده است، ایران بر این باور است که الگوهای امنیتی منطقه باید درونزا باشد.

العالم - ایران / سیاسی

جلال دهقانی فیروز آبادی رئیس کمیته علمی کنفرانس امنیتی تهران در گفتگو با العالم گفت: کنفرانس امنیت تهران امسال در دو بخش برگزار می شود، در بخش علمی آن  سلسله همایش هایی به طور علمی و نظری با هدف بررسی امنیت منطقه برگزار می شود در این بعد 9 همایش تدارک دیده ایم اولین همایش در شهریور ماه امسال در بیروت برگزار شد، همایش بعدی 24 آبان در دانشگاه شهید بهشتی و هم اکنون شاهد برگزاری سومین همایش از این سلسله هستیم و همچنان 6 همایش باقی مانده است، در بعد دیگر کنفرانس سیاسی را در نظر داریم که این کنفرانس با هدف هم اندیشی مابین سران منطقه و کارشناسان اندیشه ورز، 18 دی ماه برگزار خواهد شد، در این کنفرانس حدود 100 میهمان خارجی چه در سطح دانشگاهی  و چه در سطح وزرا و سران کشورها دعوت شده اند.

الگوهای امنیتی منطقه باید درونزا باشد، چه در سطح دانشگاهی و چه در سطح بین المللی

فیروز آبادی با اشاره به نقش کلیدی ایران در منطقه و جایگاه انکار ناپذیر آن در خصوص اهمیت برگزاری چنین همایشی از سوی جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران کشوری با تاثیرگذار منطقه ای به حساب می آید، همواره از جمهوری اسلامی ایران انتظار می رفت که برگزار کننده کنفرانس های امنیتی باشد تا هم دیدگاه خود را منتقل کند و هم محفلی باشد برای گفتگوهای منطقه ای، جمهوری اسلامی ایران همواره براین باور بوده است که الگوهای امنیتی به کار رفته در منطقه ناکارآمد است، چراکه این نظام ها از خارج منطقه به منطقه تجویز شده است، ایران بر این باور است که الگوهای امنیتی منطقه باید درونزا باشد، چه در سطح دانشگاهی و چه در سطح بین المللی.

وی در خصوص میهمان این کنفرانس افزود: ما درصدد هستیم میهمان هایی از کشورهای منطقه را برای کنفرانس دعوت کنیم، به‌ویژه کشورهای همسایه و همچنین کشورهای آسیای مرکزی؛ استقبال می کنیم میزبان میهمان هایی از کشورهای جنوب خلیج فارس هم باشیم، البته بخشی از میمان های ما فرا منطقه ای هستند از کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و فرانسه؛ این کنفرانس میهمانانی دانشگاهی از آمریکا نیز خواهیم داشت

دهقانی اشاره کرد رئیس جمهور سخنران افتتاحیه این کنفرانس و رئیس مجلس سخنران مراسم اختتامیه خواهد بود.

نظام امنیتی در ایران نظام امنیتی مردم پایه است

رئیس کمیته علمی کنفرانس امنیتی تهران مهم‌ترین ویژگی الگوی امنیتی جمهوری اسلامی ایران و نمونه بودن آن برای سایر کشورهای منطقه گفت: الگوی امنیت مردم پایه اصل امنیت ملی جمهوری اسلامی است و بر حضور و مشارکت مردم پایه‌ریزی شده است، نمونه‌ای از این الگو را امروز در عراق شاهد هستیم، حضور نیروهای حشدالشعبی در کنار ارتش عراق توانست این کشور را از حضور تروریست‌های تکفیری پاک‌سازی کند، الگوی  منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، بر اساس الگوی مردم پایه و خودکفایی امنیتی است که الگوی مناسبی است که سایر کشورها می‌توانند از آن استفاده کنند، ایران الا رغم تهدیدات خارجی توانسته است بر اساس توان و اقتدار داخلی خود امنیتش را حفظ کند.

فیروزآبادی در ادامه در خصوص محورهای این کنفرانس گفت: این کنفرانس با محوریت امنیت منطقه ای در غرب آسیا، چالش ها و روند های نوظهور قرار است برگزار شود، این موضوع دومین کنفرانس امنیتی تهران است و این تم کلی را در 8 محور طراحی کردیم که هر محور در یکی از مرکز های آموزشی اجرا می شود و ابعاد مختلف امنیت منطقه ای در آن مورد بررسی قرار می گیرد برای نمونه در دانشگاه تهران بعد زیست محیطی امنیت مورد بررسی قرار گرفت.

رژیم صهیونیستی همواره منشا چالش های منطقه ای است

وی در ادامه به بررسی چالش‌های امنیتی منطقه‌ای پرداخت، او در خصوص تصریح کرد: چالش تروریسم، هنوز به رقم شکست داعش در منطقه، به لحاظ فکری و ایدئولوژیکی شکست نخورده است. دولت‌های ناکارآمد و ضعیف چالش امنیتی مهمی است که نمی‌توانند نیازهای مردمشان را تأمین کنند. هویت‌های که در حال شکل‌گیری است اگر آنها را به درستی نتوانند کشورها مدیریت کنند چالش مهمی خواهد شد که نهایتاً ممکن است به تغییر ژئوپولتیک منطقه و تجزیه کشورها منجر شود و نظم امنیتی در منطقه را به هم خواهد ریخت.

رئیس کمیته علمی کنفرانس امنیتی تهران یکی از چالش‌های مهم منطقه را حضور نیروهای خارجی دانست، کشورهایی که به اسم تأمین  امنیت منطقه به کشورها وارد می‌شوند و خود یک چالش جدید می‌شود، وی در این خصوص گفت: چالش دیگر که کمی سنتی است و همچنان در منطقه وجود دارد، مداخله قدرت‌های بزرگ و فرا منطقه ای برای تأمین امنیت خودشان بوده است درواقع قدرت‌های بزرگ برای تأمین منافع خودشان به‌نوعی ناامنی را در منطقه به وجود آورده‌اند؛ یک چالش ذاتی منطقه رژیم صهیونیستی است با توجه به منافع نامشروعی که دارد هم خود و هم به نمایندگی از قدرت‌های فرا منطقه ای همیشه منشأ یکی از چالش‌ها و تهدیدات منطقه‌ای است.

وی در ادامه تصریح کرد: توسعه اقتصادی و امنیت منطقه‌ای یکی از محورهایی است که ما در این کنفرانس پیش‌بینی کردیم، امنیت ملی امروزه فقط بعد نظامی ندارد و ابعاد مختلفی دارد از جمله اقتصادی،  سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی. یکی از چالش‌های بسیار بزرگ امنیتی در منطقه غرب آسیا توسعه توسعه نیافتگی اقتصادی است. با توجه به نقشی که امروز اقتصاد در توان ملی و پاسخ گویی به مطالبات مردم دارد، کشورهای منطقه اگر نتونند به سطحی از توسعه اقتصادی دست پیدا کنند که بتواند نیازهای مردم کشور خودش را تأمین کنند طبیعتاً دچار ضعف امنیتی می‌شوند.

وی تصریح کرد: یکی از چالشهای امنیتی در سطح منطقه عدم همکاریهای منطقه ای در بین کشور ها است. همواره کشور های منطقه برای تامین امنیت منطقه ای لازم است که در حوزه اقتصادی همکاری هایی داشته باشند.

پربیننده ترین خبرها