به منظور پاک کردن تخلفات سفارت عربستان:

هیات امنیتی سعودی به مراکش رفت

هیات امنیتی سعودی به مراکش رفت
سه شنبه 12 ارديبهشت 1391 - 06:45

يك هيات امنيتي عربستاني براي دلجويي از مردم مغرب به سبب تخلفات سفارت آل سعود در رباط، عازم مغرب شد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبكه خبري العالم، پايگاه اينترنتي مغربي هسبريس نوشت محمد بن عبدالرحمن البشر با نقض قوانين مغرب، شهروندان مغربي را براي كار در سفارت عربستان در رباط استخدام مي كرد.

بر پايه اين گزارش، سفارت عربستان شهروندان مغربي را خارج از نظام استخدام مغرب به كار مي گرفت و به اين ترتيب اين افراد فاقد بيمه تامين اجتماعي، حق بازنشستگي يا بيمه حوادث هستند.

بر اساس اين شيوه استخدام، سفير سعودي مي تواند هر وقت بخواهد و به هر صورت كه بخواهد بدون رعايت احساسات مردم مغرب، كارمندان مغربي خود را اخراج كند.

روابط عربستان و مغرب از سال 2009 به سبب بي‌سفير ماندن سفارتخانه مغرب در عربستان به سبب مرگ محمد السمار سفير این کشور در عربستان شاهد ركود بود زيرا پس از انتصاب محمد حصار به عنوان سفير جايگزين، ناگهان در لحظات آخر از اعزام اين شخص به عنوان سفير به ریاض خودداري شد و از آن زمان تاكنون هيچ سفير جايگزيني براي سفارت مغرب در عربستان تعيين نشده است.

محمد بن عبد الرحمن البشر سفير عربستان در مغرب، نمايندگاني از احزاب مختلف مغربي را به سفارتخانه فراخواند و درباره خدماتي كه اين سفارت مي تواند به آن ها ارائه دهد، جويا شد تا راه‌هاي تحكيم روابط با آن ها را بررسي كند. روز جمعه گذشته نيز در ديدار با نمايندگان حزب عدالت و توسعه؛ حزب اصلي حكومت در مغرب از تنش‌هاي گذشته عذرخواهي كرد.

علت تنش ميان سفير سعودي و دولت مغرب ، خودداري وي از صدور رواديد براي سفر عمره زنان مغربي جز بر اساس شرايط خاص بود. وي ادعا مي كرد كه برخي از زنان مغربي براي كارهاي ديگر به عربستان مي روند.

وي همچنين از گشايش پرونده‌اي براي تحقيقات در خصوص پرداخت رشوه از سوي برخي كارمندان سفارت عربستان به برخي اساتيد دانشگاه مغرب به منظور دريافت مدرك تحصيلات عالي خبر داد.

گفته می‌شود یکی از مهمترین دلایل سردی روابط میان ریاض و رباط به شخص سعود الفیصل وزیر امورخارجه عربستان و نگاهش به جایگاه مراکش در جهان عرب باز می‌گردد، تا جایی که همین سیاست باعث عدم رغبت رباط برای تشکیل باشگاه پادشاهان عرب به رهبری عربستان و نفرستادن سفیر جدید به ریاض شد.

 

26

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها