هیلی: اگر چین اقدامات بیشتری علیه کره شمالی انجام ندهد، واشنگتن وارد عمل می‌شود

هیلی: اگر چین اقدامات بیشتری علیه کره شمالی انجام ندهد، واشنگتن وارد عمل می‌شود
دوشنبه 20 آذر 1396 - 07:38

نماینده آمریکا در سازمان ملل هشدار داد که اگر چین اقدامات بیشتری برای متوقف کردن کره شمالی انجام ندهد، واشنگتن وارد عمل می‌شود و اداره امور را برعهده می گیرد.

العالم - روسیه

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل روز یکشنبه (دیروز) به وقت محلی در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌نیوز» تصریح کرد که چین باید اقدامات بیشتری برای مهار کره شمالی انجام دهد در غیراینصورت، آمریکا اداره امور را «به دستان خودمان می گیرد».

وی ادامه داد که پکن و باقی جامعه بین‌الملل در حال پیروی از تحریم‌ها علیه «پیونگ‌یانگ» به دلیل گسترش برنامه تسلیحات هسته‌ای می باشند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل همچنین در خصوص وظیفه چین در قبال کره شمالی اینگونه توضیح داد:‌«بخواهیم شفاف باشیم باید بگوییم که چین می‌تواند اقدامات بیشتری انجام دهد و تا جایی که بتوانیم فشار بیشتری به آنها در این خصوص وارد می آوریم».

هیلی گفت: «آخرین باری که به طور کامل نفت را قطع کردند، کره شمالی به میز مذاکره آمد و بنابراین به چین گفته‌ایم که می‌تواند اقدامات بیشتری انجام دهد. اگر اقدامات بیشتری انجام دهد، امور را به دست خود می‌گیریم و سپس مواجهه با تحریم‌های ثانویه را آغاز می‌کنیم».

این نماینده آمریکا توضیح داد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین «روابط بسیار خوبی دارند» اما ترامپ «واقعاً فشار آوردن را شروع کرده است و می‌گوید که آنها (چین) باید اقدامات بیشتری انجام دهد. هم‌اکنون زمان پاسخگویی چین رسیده است».

هیلی در اواخر مصاحبه خود در خصوص صحبت‌های غیردیپلماتیک خود مبنی بر اینکه وعده داده بود که کره شمالی در جنگ کاملاً نابود می‌شود، گفت: «این یک حقیقت است. منظورم این است که حقیقت این است که اگر کره شمالی حتی تلاش کند و آمریکا یا هریک از همپیمانان ما را تهدید کند، کاملاً نابود خواهد شد. همانطور که می‌دانید، دیپلماسی از برخی جهات بسیار عالی است اما شما باید صادق هم باشید. کره شمالی بسیار از حد گذرانده است».

اظهارات هیلی در جریان افشاگری اخیر «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه مطرح شده است که گفته بود، کره شمالی آمادگی تعامل مستقیم با آمریکا برای حفظ امنیت خود را دارد.

لاوروف گفته بود که روز پنجشنبه هفته گذشته، «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا را در نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا در وین در جریان این موضوع قرار داده است.

با اینحال، آمریکا، کره جنوبی و ژاپن برای رزمایش دو روزه ردگیری موشک در امتداد ساحل ژاپن آماده می‌شوند و قرار است این رزمایش‌ها روزهای دوشنبه و سه‌شنبه برگزار شود.

پربیننده ترین خبرها