جستجوی آخرین گمشده درقتلگاه کوهنوردان

جستجوی آخرین گمشده درقتلگاه کوهنوردان
دوشنبه 20 آذر 1396 - 08:56

پیکر جان باختگان آوار بهمن سهمگین در ارتفاعات «اشترانکوه»درحالی روز گذشته (یکشنبه) با بدرقه تیم‌های نجات و امدادگران به مشهد فرستاده شد که جستجو برای آخرین گمشده در قتلگاه کوهنوردان همچنان ادامه دارد.

العالم ـ ایران ـ ورزشی

به گزارش ایران، بامداد جمعه نخستین گزارش درباره مفقود شدن تیم کوهنوردی مشهد در ارتفاعات «اشترانکوه» استان لرستان به هلال احمر و تیم‌های نجات اعلام شد.

تیم کوهنوردی شامل 2 زن و 12 مرد بودند که با هدایت یک کوهنورد الیگودرزی به ارتفاعات «اشترانکوه» صعود کرده بودند. درحالی که همه شرایط عادی به نظر می‌رسید اما ناگهان اعضای تیم در مسیر بازگشت و حوالی قله «کول جنو» گرفتار بهمن و کولاک سهمگین شدند.

پس از اعزام نخستین گروه‌های نجات، بالگرد امدادی و سگ‌های زنده یاب و شروع عملیات ویژه، 5 کوهنورد زنده پیدا شدند و جسد یخ زده عضو 22 ساله تیم به پایین انتقال یافت. با توجه به نامساعد بودن هوا و صعب العبوربودن مسیر کوهستانی، جستجوها پس از کشف دومین جسد در روز اول با تاریک شدن هوا متوقف شد، اما ازصبح روزبعد تجسس‌ها بی‌وقفه ادامه یافت و تا غروب اجساد 7 کوهنورد دیگر از زیر بهمن بیرون کشیده شد و تنها سرنوشت «سیدعلی حسینی» نجاتگر هلال احمر نامعلوم باقی ماند. 
ثبت 13 سورتی پرواز در اشترانکوه 
محمد باقر محمدی- معاون جمعیت هلال‌احمر استان لرستان- گفت: «تا پایان روز دوم 13 سورتی پرواز توسط هلال احمر و اورژانس بر فراز اشترانکوه انجام شد و 60 نیروی امدادی و جست و جوگر به محل اعزام شدند. شامگاه شنبه 26 نفر در منطقه «کله جنو» ماندند و عملیات روز سوم نیزروزیکشنبه از هوا و زمین ازسرگرفته شد. 
شکستن رکورد جهانی برای یافتن گمشدگان 
صارم رضایی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان اظهارداشت: 60 نفر جست‌وجوگر به همراه تیم 20 نفره برای یافتن آخرین مفقودی وارد عمل شدند و پنج تیم پنج نفره نیز با بالگرد برای جست و جو در منطقه حضور دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد کوهنوردان با هم بودند و ممکن است با فاصله 10 یا 20 متر از یکدیگر جدا شده باشند.

به‌همین خاطر انتظار می‌رود با جست‌وجوی بیشتر، جسد آخرین عضو این تیم نیز در محدوده جست و جو پیدا شود. مدیرعامل جمعیت هلال احمر افزود: کشف اجساد 8 کوهنورد طی دو روز، کار بزرگی بوده و می‌توان گفت رکورد جهانی در این راستا شکسته شده است و البته این اتفاق به‌دلیل بااهمیت بودن موضوع و جست وجوهای میلیمتری بوده است. 
وداع با جان باختگان 
رضا آریایی، مدیرکل مدیریت بحران لرستان گفت: روز گذشته (یکشنبه) آیین وداع با جان‌باختگان حادثه اشترانکوه به شکلی مطلوب با حضور استاندار لرستان و مسئولان شهرستانی رأس ساعت ۱۵ در میدان ولیعصر ازنا برگزار شد؛ از آنجا که خانواده جان باختگان در مشهد منتظر رسیدن پیکر عزیزانشان بودند به همین خاطر اجساد به مشهد فرستاده شد.

همچنین تشییع پیکر «امان‌الله جوکار» کوهنورد فداکار الیگودرزی نیز که در این صعود راهنمای تیم مشهدی بوده است امروز (دوشنبه) برگزار می شود. 
روایت گمشدن کوهنوردان 
رضا زارعی، رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی نیز درپی این حادثه دلخراش گفت: در شرایطی که پیش‌تر هم هواشناسی از وضعیت ناپایدار جوی خبرداده بود، گروهی از کوهنوردان اهل خراسان رضوی به منطقه اشترانکوه رفتند. حال آنکه قله «کول جنو» یکی از وحشی‌ترین کوه‌های منطقه است که به‌دلیل بارش شدید برف و کولاک، این کوهنوردان هنگام بازگشت از قله، از مسیر زمستانی منحرف شده و وارد دره‌ای شدند که پیش‌تر هم سابقه سقوط بهمن را داشت.

برای صعود این تیم کوهنوردی هیچ گونه هماهنگی با هیأت کوهنوردی خراسان و لرستان صورت نگرفته بود بلکه فقط با راهنمایان محلی هماهنگ شده بود. ضمن اینکه تیم کوهنوردی حادثه دیده در زمان اوج بارش برف وارد منطقه شده بودند. ازطرف دیگربه دلیل اینکه برف گرم بوده، یک بهمن آبکی وارد دهلیز شده و کوهنوردان را بلعیده است.

با توجه به خطرات پیش روی کوهنوردان به خصوص درفصل سرما، تقاضای ما از جامعه کوهنوردی این است که در فصل زمستان که بسیار خشن وبی رحم است به هشدارها توجه کنند، چراکه حادثه‌های تلخ از جمله واقعه اشترانکوه به ورزش کوهنوردی لطمه‌های جدی زده و می‌زند. 
تداوم عملیات تجسس تا یافتن آخرین گمشده 
موسی خادمی، استاندار لرستان نیز اظهارداشت: عملیات جست‌ و‌ جو تا پیدا کردن آخرین فرد مفقود این حادثه با جدیت تمام توسط اعضای شورای عالی مدیریت بحران استان ادامه خواهد داشت. 
دریافت مدرک مربیگری به قیمت جان 
سید علی حسینی که تنها گمشده حادثه است، سال‌ها سابقه فعالیت در هلال احمر را داشت. او به گفته یکی از دوستانش برای گرفتن مدرک مربیگری خطر این صعود را به جان خریده بود، اما با وجود تجربه عملیات‌ کوهستانی، متأسفانه در بهمن و کولاک اشترانکوه گیر افتاد و گرفتار سرنوشت نامعلومی شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها