كارشناس مسائل كشورهاي حوزه خليج فارس:

اولین موضع رسمی ریاض علیه انقلاب مصر

اولین موضع رسمی ریاض علیه انقلاب مصر
سه شنبه 12 ارديبهشت 1391 - 09:59

العالم،قاهره - انديشمند مصري و كارشناس مسائل كشورهاي حوزه خليج فارس، گفت: تنش در روابط عربستان و مصر، فراخواني سفير عربستان از قاهره و بستن سفارت خانه و كنسولگري اين كشور در مصر، اولين موضع رسمي علني عربستان عليه انقلاب مصر است.

" فكري عبد المطلب " روز سه شنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم، گفت: اين روند خصومت آميز از زماني شروع شد كه آل سعود تلاش خود را براي حمايت از رژيم مبارك و كمك به بقاي وي در قدرت شروع كرد و از دولت آمريكا خواست كه حمايت هاي خود را از اين كشور افزايش دهد.

کارشناس مصری خاطرنشان کرد: حمايت گسترده مالي آل سعود از گروه هاي سلفي و وهابي به ويژه جمعيت انصار السنه كه شاخه وهابي رسمي مصر از سال 1972 بعد از احياي آن از سوي انور السادات رئيس جمهوري پيشين مصر است ، از ديگر نشانه هاي خصومت اين خاندان با انقلاب مصر است.

كارشناس مسائل كشورهاي حوزه خليج فارس ادامه داد: موضع فعلي عربستان دراين زمينه از 25 ژانويه شروع شده است و تا كنون هم ادامه دارد و اينجاست كه مواضع عربستان در دشمني آشكار با مردم مصر و انقلاب آنان به وضوح معلوم مي شود و واضح است كه آل سعود از طريق گروه هاي وابسته به خود و از طريق نفوذ آنان در مصر به ويژه در داخل دولت مصر، درصدد به شكست كشاندن انقلاب مردم مصر است.

عبد المطلب گفت: عربستان تلاش مي كند تا خواسته هاي مصري ها را مبني بر برقراري روابط درست و متعادل با همه كشورهاي جهان و كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس ناكام بگذارد.

وي ادامه داد : بازداشت " احمد الجيزاوي " فعال مصري که برای حج به عربستان سفر کرده بود، با توجه به ابهامات حقوقي كه وجود دارد ، به منزله نقض حق مشروع اين شهروند مسلمان مصري در ورود به اراضي مقدس است و از اين رو، اهميت دعوت ايران و ديگر كشورهاي اسلامي به تاسيس يك نهاد اسلامي مستقل براي حرمين شريفين در خارج از عربستان مشخص مي شود، چرا كه عربستان از اين دو اثر اسلامي استفاده سياسي مي كند.

عبد المطلب تاكيد كرد: اتهام وارده از سوي مسئولان سعودي به الجيزاوي مبني بر همراه داشتن مواد مخدر، اتهامي كاملا بي پايه و اساس است، زيرا احمد الجيزاوي وكيل و فردي حقوقي است كه به عواقب چنين اقداماتي خوب واقف است، افزون بر اينكه اين اتهام ، تدابير امنيتي و بازرسي ها در فرودگاه قاهره از سوي نيروهاي امنيتي اين كشور را نيز زير سوال مي برد و مسئولان فرودگاه قاهره بايد با طرف سعودي درباره اين اقدام كه به شرافت و فعاليت حرفه اي آنان را زير سوال برده است ، گفتگو كنند؛ از سوی دیگر دولت مصر همه كشورهاي جهان به عملكرد درست خود مبني بر جلوگيري از قاچاق هر گونه كالايي ممنوعه از طريق فرودگاه هاي مصر اطمينان دارند.

وي تصریح کرد:اقدامات مربوط به دادخواهي در عربستان با استانداردهاي بين المللي هماهنگ نيست ، به عنوان مثال اگر يكي از فعالان رسانه هاي كه شهرت وي توسط رسانه هاي سعودي لكه دار شده است، بخواهد از عاملان اين اقدام به دستگاه قضايي سعودي شكايت كند ، در كمال ناباوري مشاهده مي كند كه پرونده وي به دستور شاهزاده نايف وليعهد عربستان به وزارت اطلاع رساني فرستاده شده است.

 اين كارشناس مصري گفت : آل سعود از مردم مصر مي خواهند كه همچنان تحت سلطه آنان باشند و آن ها را به عنوان نمايندگان اسلام در جهان بدانند كه به اعتقاد خودشان كسي برتر ازآنان درجهان وجود ندارد.

وي درپايان گفت : به نظر مي رسد كه آل سعود به پيش رو و پشت سر خود نگاه نمي كنند و نمي دانند كه در اطراف آنان چه تحولات عمده اي درحال رخ دادن است ؛ حكام سعودي كه مي خواهند عقربه هاي ساعت به عقب بازگردد، در وهم و خيال به سر مي برند و بايد بدانند كه در كودتا عليه انقلاب هاي مردم مصر و ديگر ملت هاي عربي پيروز نخواهند شد.

19:04 -30/04

 

 

 

 

 



پربیننده ترین خبرها