سخنگوی دولت عراق: بيش از دو ميليون آواره عراقی به مناطق خود بازگشته اند

سخنگوی دولت عراق: بيش از دو ميليون آواره عراقی به مناطق خود بازگشته اند
سه شنبه 21 آذر 1396 - 04:28

سخنگوی دولت عراق در گفتگو با الحدث گفت: بیش از دو میلیون آواره عراقی به مناطق خود بازگشته اند.

سعد الحدیثی در گفتگو با شبکه الحدث درباره برنامه دولت عراق پس از نابودی گروه وهابی صهیونیستی داعش و در پاسخ به این پرسش که برنامه دولت عراق پس از نابودی داعش در حوزه های تقویت امنیت، مبارزه با فساد، برگزاری انتخابات و سامان دادن به اوضاع داخلی چیست، گفت:سازمان ملل در این زمینه گزارشی درباره آینده عراق و برنامه دولت این کشور داشته است و این برنامه در دولت عراق نیز وجود دارد. بنابراین در این گزارش مسئله جدیدی وجود ندارد و دولت عراق بر اساس دیدگاه سیاسی خود به این موضوعات عمل می کند.

وی در پاسخ به این پرسش که هنوز شمار زیادی از آوارگان نتوانسته اند به خانه های خود بازگردند و با اوضاع بسیار بدی روبرو هستند، برنامه دولت عراق در این زمینه چیست، گفت: آخرین عملیات نظامی در شهر الراوه در منتهی الیه غرب استان الانبار یک ماه پیش به وقوع پیوست. ادامه پیدا کردن عملیات نظامی در عراق به مانعی در مسیر بازگشت خانواده های آواره عراق به خانه و کاشانه خود تبدیل شده بود.

وی افزود: با وجود مشکلاتی که وجود دارد، روند بازگشت آوارگان در اوائل سال 2016 آغاز شد و در طی این مدت بیش از دو میلیون و پانصد هزار نفر از آوارگان به مناطق خود بازگشته اند. این افراد نیمی از جمعیت آوارگان را تشکیل می دهند. با وجود شرایط اقتصادی و مالی بد کشور و همچنین تهدیدات تروریستی و درگیری ها در برخی از مناطق ولی این برنامه وجود دارد که باید امنیت مناطق آزاد شده تقویت شود.

الحدیثی گفت : تلاش نیروهای عراقی برای پاکسازی مناطق آزاد شده از مین ها و بسته های انفجاری ادامه دارد. همچنین در مسئله از سرگیری خدمات رسانی آب و برق به بودجه سنگینی نیاز داریم. دولت عراق به خدمات رسانی به شهروندان خود متعهد است. پیروزی اصلی به معنای بازگشت امن و سریع شهروندان عراقی به مناطق خود و ارائه خدمات اساسی به آنان و تقویت امنیت این مناطق است. ما تلاش هایی در این زمینه داریم و بر اساس ارتباطاتی که با جامعه بین المللی داریم، قرار است کنفرانس بین المللی کمک به عراق در کویت در ماه فوریه آینده برگزار شود.

پربیننده ترین خبرها