مالکی: برای رسیدن به تمدن اسلامی باید با دولت‌های حامی تکفیر و تندروی مقابله کرد

مالکی: برای رسیدن به تمدن اسلامی باید با دولت‌های حامی تکفیر و تندروی مقابله کرد
سه شنبه 21 آذر 1396 - 17:09

نوری المالکی نخست‌وزیر پیشین عراق در یادداشتی شرط ورود به تمدن اسلامی جدید را گذار از تفکر تکفیری و فرقه‌گرا معرفی می‌کند که جز از راه غلبه بر منابع دولتی این تفکر میسر نیست.

العالم - عراق

«نوری المالکی» دبیر کل حزب الدعوه عراق و نخست‌وزیر سابق این کشور در یادداشتی بر لزوم بازسازی تمدن اسلامی جهت گذار از مشکلات و تهدیدها تأکید کرد و با خطاب قرار دادن متفکران و علمای اسلامی برای رسیدن به این هدف، دو شرط اساسی و یا گام مهم را لازم دانست.

المالکی در این یادداشت که در روزنامه الصباح عراق منتشر شد، گام اول را بازگشت به اصول اسلامی و پژوهش علمی در این باره که خواسته‌های حال و آینده را پاسخ دهد دانست. او تأکید کرد که باید در این راه از پیچیدگی‌ها و فقه سنتی جدا شد و به ابزارهای اجتهاد جدید استناد کرد و قرآن کریم و سنت را بر اساس موضوعات جدید مورد بررسی قرار داد.

نخست‌وزیر سابق عراق، گام دوم را بهره‌وری از علوم و فنون عصر جدید در تمامی رشته‌ها تا جایی که با شریعت و اهداف آن در تعارض نباشد، دانست و در این باره تأکید کرد که باید بهره وری همراه با ابداع و نوآوری‌ باشد و صرفا تقلیدی نباشد.

نوری المالکی در ادامه یادداشت خود آورده است که علمای شریعت و متخصصان علوم جدید باید برای تطابق موارد گفته شده، با یکدیگر همکاری و مشورت کنند تا بتوان یک نظریه اسلامی و جامع و شامل که تمدن‌ساز باشد ارائه کرد و این نظریه باید بتواند مذاهب اسلامی را به یکدیگر نزدیک کرده و مواضع آن‌ها را یکسان کند.

مالکی از دیگر ویژگی‌های یک نظریه اسلامی تمدن‌ساز را این می‌داند که بتواند اختلافات فقهی و تاریخی و عقیدتی و تفاوت‌های اجتماعی را به حاشیه براند.

وی سپس تفکر انحرافی و تندروی را از مهم‌ترین تهدیدات پیش روی تمدن‌سازی اسلامی معرفی می‌کند و تفکر تکفیری فرقه‌گرا را مهم‌ترین مصداق انحراف و تندروی می‌شمارد و تأکید می‌کند: «تفکر تکفیری تروریستی صرفا یک فکر یا نظریه و پروژه نیست، بلکه یک عقیده و فقه یک و منظومه ایدئولوژیک فعال است که عمر آن به نزدیک سه قرن می‌رسد.»

وی برون داد این ایدئولوژی را مخالفت با هر مفهوم و عقیده و منافع سیاسی نا همسو عنوان کرد که به دخالت آشکار در امور دیگر کشورهای عربی و اسلامی منجر می‌شود و نهایتا جنگ و کشتار و ویرانی و محاصره اقتصادی را در پی دارد چرا که این ایدئولوژی صرفا در کتاب‌ها و رسانه‌ها دنبال نمی‌شود، بلکه از سوی کشورهایی حمایت و تقویت می‌شود.

نوری المالکی در بخش پایانی یادداشت خود، تحقق وحدت اسلامی و تمدن اسلامی را جز از راه غلبه بر عقاید تکفیری و فرقه‌گرایی نمی‌داند و تأکید می‌کند که این مهم میسر نمی‌شود جز با غلبه بر دولت‌هایی که این نوع تفکر را تغذیه و تقویت می‌کنند.

نخست‌وزیر پیشین عراق در آخر به برنامه‌ریزی‌ها برای دخالت‌ها و فتنه انگیزی‌ها درعراق اشاره می‌کند که همراه با نزدیک شدن به موعد انتخابات پارلمانی از سوی سازمان‌های تکفیری و فرقه‌گرا در این کشور در حال فعال شدن است.

فارس

پربیننده ترین خبرها