وزیر خارجه ترکیه: نشست سازمان همکاری اسلامی پیام روشنی در حمایت از قدس خواهد داشت

وزیر خارجه ترکیه: نشست سازمان همکاری اسلامی پیام روشنی در حمایت از قدس خواهد داشت
سه شنبه 21 آذر 1396 - 21:33

مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت: نشست فوق العاده سران سازمان همکاری اسلامی که قرار است فردا در استانبول برگزار شود، پیام روشنی در حمایت از قدس و فلسطین خواهد داشت.

العالم - آسیا

چاووش اوغلو روز سه شنبه در گفتگو با شبکه ان.تی.وی ترکیه افزود: واکنش جهان عرب نسبت به اعلام قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی از سوی رییس جمهوری آمریکا ادامه دارد، اما برخی کشورها هنوز واکنش کافی نشان نداده اند.

وی نشست فردا را بسیار مهم دانست و بیان کرد: در این نشست وزیر امور خارجه امارات متحده عربی شرکت می کند اما از حضور نماینده عربستان سعودی مطمئن نیستیم که قرار است امروز مشخص شود. 

وی با اشاره به شرکت وزیر خارجه مصر نیز به نمایندگی از این کشور در این نشست اظهار کرد: شرکت چند کشور دیگر نیز هنوز مشخص نیست.

وی اضافه کرد: در پی تصمیم دونالد ترامپ در خصوص قدس برخی کشورهای اسلامی دچار ترس و وحشت شده اند. 

چاووش اوغلو همچنین گفت: هنگام عادی‌سازی رابطه با تل آویو، مقامات اسرائیلی از ما پرسیدند که آیا 'من بعد نیز از اسرائیل انتقاد می‌کنید؟' که پاسخ دادیم بله اگر خاک فلسطین را اشغال، به آنها حمله و زمین‌های فلسطین را غصب کنید، انتقاد خواهیم کرد.

وی ادامه داد: میزان انتقاد ما بستگی به اقدامات اسرائیل دارد. 
وی با بیان این که تصمیم ترامپ سودی برای این کشور و اسرائیل ندارد، افزود: این کار تنش را در منطقه افزایش داده و اقدامی تحریک آمیز بوده و هرگز آن را نخواهیم پذیرفت. 

وی با اشاره به ادامه ظلم اسرائیل علیه فلسطینی ها بیان کرد: مبارزه با گروه تروریستی داعش تمام نشده است و این مساله را در نشست سازمان همکاری اسلامی نیز بررسی خواهیم کرد.

فردا صبح نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در سالن لطفی کردار استانبول برگزار می شود.

در این نشست مقامات 48 کشور از جمله ایران، افغانستان، اردن، آذربایجان، بنگلادش، اندونزی، فلسطین، گینه، قطر، کویت، لیبی، لبنان، سومالی، سودان، توگو شرکت می کنند.

نخست وزیران جیبوتی، مالزی و پاکستان و روسای مجلس قزاقستان و ازبکستان، وزیر خارجه کومور و معاون نخست وزیر عمان نیز برای شرکت در این نشست به ترکیه می آیند.

بنا به دعوت ریاست سازمان همکاری های اسلامی، نماینده بخش ترک نشین قبرس و نیکولاس مادرو رئیس جمهور ونزوئلا به عنوان میهمان در این اجلاس حضور خواهند داشت.

هیات رسمی جمهوری اسلامی ایران به ریاست دکتر حسن روحانی رییس جمهوری و دکتر محمدجواد ظریف جهت شرکت در نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در باره قدس شریف شامگاه امشب وارد استانبول شد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها