آغاز دهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین

آغاز دهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین
چهارشنبه 22 آذر 1396 - 12:36

دهمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه 1+5 و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل پله کوبورگ شهر وین آغاز شد.

العالم - اروپا

 دهمین نشست کمیسیون مشترک برجام به ریاست سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور معاونان و مدیران سیاسی شش کشور (آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلستان، چین و آلمان) دقایقی قبل در هتل پله کوبورگ شهر وین آغاز شد.

عراقچی روز دوشنبه ٢٠ آذر ماه در جمع خبرنگاران محورهای این نشست کمیسیون مشترک برجام را بحث های هسته ای و تعهدات ایران، همکاری‌هایی که بین دو طرف صورت می گیرد و رفع تحریم ها و مشکلات موجود اعلام کرد.

وی افزود: در حوزه هسته ای طبیعتا آخرین وضعیت همکاری هایی را که الان وجود دارد مرور می کنیم؛ از جمله طرح مدرن سازی رآکتور اراک که با سرعت نسبتا خوبی در حال اجراست و با همکاری چین پیشرفت های خوبی داشته است، طرح تولید ایزوتوپ های پایدار طرح دیگری است که با همکاری روسیه انجام می‌شود و پیشرفت‌های خوب و قابل ملاحظه‌ای داشته است.

عراقچی اضافه کرد: بر نحوه همکاری‌های هسته ای صلح آمیز که با اتحادیه اروپا در حوزه ایمنی و امنیت هسته‌ای داریم، مروری خواهیم داشت و در این باره که چگونه می‌شود این همکاری ها را با سرعت بیشتری جلو برد گفتگو خواهیم کرد.

معاون وزیر خارجه در ادامه تشریح نشست آینده کمیسیون مشترک برجام گفت: در قسمت دوم مروری بر جنبه های رفع تحریم در برجام می کنیم و موانعی که وجود دارد؛ در هر جلسه‌ای که تا الان برگزار کرده‌ایم، موانعی مانند موارد بدعهدی، تعلل و تاخیر و حتی موارد نقضی که به خصوص از طرف آمریکایی ها وجود دارد، مرور و یا تمهیداتی از طرف های اروپایی و دیگران در نظر گرفته می شود. 

وی افزود: در جلسات گذشته موارد بدعهدی و نقض برجام ازجانب آمریکایی ها را یادآوری و در این خصوص بحث کردیم.

معاون وزیر خارجه گفت: نتیجه جلسات گذشته و جمع بندی که خانم اشمید به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام ارائه می کند، همواره این بوده و هست که همه طرف ها باید به تمام بندهای برجام پایبند باشند و برجام را در فضایی سازنده همراه با حسن نیت اجرا کنند.

عراقچی تصریح کرد: البته حرکتی که دولت جدید آمریکا می کند و بیانیه ها و سخنان آقای ترامپ بر خلاف اصل حسن نیت و اصل فضای سازنده ای است که در بندهای 26، 28 و 29 مورد تاکید قرار گرفته است و در این نشست تلاش خواهد شد به درک واحد و جمع بندی های واحدی برسیم.

وی در خصوص ترکیب هیأت ایرانی در کمیسیون مشترک برجام نیز گفت: در ترکیب هیأت، بنده هستم و جمعی از کارشناسان وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی؛ در دوره های گذشته در خدمت آقای تخت روانچی بودیم ولی در این جلسه از این حضور محروم هستیم و ایشان در سمت های مهم تر هستند و وظایف مهم تری را در دفتر آقای رئیس جمهور بر عهده دارد.

بعد از حصول توافق وین در 23 تیر ماه 1394 چندین نوبت نشست کمیسیون مشترک برجام برگزار شده است که پیش از این هفت دور آن در وین و دو دور نیز در نیویورک برگزار شد. (دو دور نشست این کمیسیون قبل از اجرای برجام برگزار شد و هفت نشست بعدی پس از اجرای توافق وین (26 دی ماه 1394) برگزار شده است.) البته تاکنون دو دور نشست هم در سطح وزرای خارجه و در شهر نیویورک برگزار شده است.

پربیننده ترین خبرها