ایندیپندنت:

تصمیمات بن سلمان به تقویت نفوذ ایران در منطقه منجر شده است

تصمیمات بن سلمان به تقویت نفوذ ایران در منطقه منجر شده است
شنبه 25 آذر 1396 - 12:12

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت سیاست خارجی محمد بن سلمان ولیعهد جوان سعودی را باعث پس رفت جایگاه عربستان در سطح جهان و منطقه توصیف کرد و نوشت: این سیاست‌ها باعث تقویت نفوذ و نقش ایران در سطح منطقه شده است.

العالم ـ عربستان سعودی

روزنامه ایندیپندنت در مقاله امروز خود به قلم پاتریک کاکبرن با عنوان "تصمیمات محمد بن سلمان برپایه توصیه های نادرست جایگاه عربستان در جهان را متزلزل کرد"، نوشت: کشورها در خاورمیانه به خوبی درک کرده اند که بازنده و برنده وجود دارد و کسی تمایل ندارد که در تیم بازنده ها باشد.

وی افزود: محمد بن سلمان ولیعهد جوان سعودی بی شک بارزترین فرد در منطقه خاورمیانه در سال جاری میلادی است اما بزرگترین تاثیر او، بیشتر از اینکه به خاطر موفقیت باشد، به خاطر شکست است.

کاکبرن تصریح کرد: محمد بن سلمان با اتهام دنبال کردن سیاست های ماکیاولی برای باز کردن مسیر رسیدن به تاج و تخت و از بین بردن رقبای خود در داخل و خارج از خاندان سعودی روبرو است اما وقتی مسئله به جایگاه عربستان در سطح جهانی مربوط می شود، باید گفت که محاسبات اشتباه محمد بن سلمان باعث کاهش این جایگاه شده است.

این نویسنده تصریح کرد: این شاهزاده متهور سعودی خود را درگیر پروژه هایی در خارج از عربستان کرد که نتایج و پیامدهایی برخلاف خواست و اراده و نقشه هایش به همراه آورد. این شاهزاده سعودی وقتی پدرش در سال 2015 میلادی به تاج و تخت رسید، از گروه‌های معارض در سوریه حمایت و به آنها کمک کرد و وقتی این گروهها برخی پیروزیها را کسب کردند، روسیه به طور گسترده وارد عمل شد و به نوبه خود، ورق را به نفع بشار اسد رئیس جمهور سوریه و پیروزی بزرگ وی برگرداند.

کاکبرن افزود: محمد بن سلمان تقریبا همزمان نیز تحت عنوان "طوفان قاطعیت" در یمن دخالت نظامی کرد اما بعد از گذشت دو سال و نیم، نبردها در این کشور همچنان ادامه دارد و تاکنون بیش از 10 هزار نفر در یمن جان خود را از دست داده اند و حدود هفت میلیون نفر دیگر در آستانه قحطی قرار دارند.

به گزارش تسنیم ، این نویسنده تاکید کرد: سیاست خارجی محمد بن سلمان با شدت به مقابله با ایران و هم پیمانانش در منطقه پرداخت اما این سیاست ها در نهایت به توسعه نقش ایران و افزایش تاثیرگذاری این کشور در منطقه منجر شد.

به نوشته کاکبرن، اختلاف عربستان با قطر نیز که باعث محاصره این کشور شد، همچنان از پنج ماه پیش ادامه دارد و این محاصره باعث نزدیک شدن دوحه به تهران به جای دور شدن از آن شد. کاکبرن نوشت: محمد بن سلمان به شیوه ای غیرمنطقی تصمیم گرفت که عربستان باید نقش فعال و قاطع تری را بازی کند اما تا این لحظه، قدرت سیاسی و اقتصادی عربستان درحال پس رفت است و محمد بن سلمان به جلو می رود و دشمنان بسیاری برای خود می تراشد.

پربیننده ترین خبرها