بدهی انگلیس به ایران چقدر است؟

بدهی انگلیس به ایران چقدر است؟
شنبه 25 آذر 1396 - 20:11

عضو مجلس شورای اسلامی گفت: میزان بدهی دولت انگلیس به ایران بر اساس محاسبات انجام شده مشخص شده است.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

به گزارش افکار نیوز، احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به محاسبات انجام گرفته بدهی دولت انگلستان به ایران 360 میلیون پوند است و دولت انگلیس باید این بدهی را بپردازد.

بدهی انگلیس به ایران مربوط به مطالبات تهران از شرکت نظامی انگلیس در زمان قبل از انقلاب است. قراردادهایی که ایران با شرکت انگلیسی برای خرید تانک‌های چیفتن و تعدادی خودروهای نظامی در سال 1974 و 1976 داشته است که بالغ ‌بر بیش از 40 سال پیش امضاشده اند.
بعد از انقلاب اسلامی عمده این قرارداد اجرا نشد و تعداد زیادی از تانک‌های چیفتن به ایران تحویل نگردید و اجرای آن قراردادها از سوی انگلیس نقض شد. به دنبال این مساله، ایران ادعای حقوقی علیه شرکت انگلیسی اقامه کرد و بر اساس آن دیوان داوری لاهه که به‌عنوان نهادی که بتواند اختلافات دو طرف را حل‌وفصل کند، تعیین شده بود، وارد رسیدگی اختلاف گردید.

با پیگیری شکایت ایران در دیوان داوری، برای اولین بار در سال 2001 حکم دیوان داوری صادر شد و در هر دو مورد قرارداد، طرف انگلیسی محکوم شناخته شد و دادگاه مصوب کرد که طرف انگلیسی موظف است بدهی‌های ایران را تأدیه کند.

پربیننده ترین خبرها