خبرگزاری روسی از توافق در خصوص اصول مرزبندی خزر خبرداد

خبرگزاری روسی از توافق در خصوص اصول مرزبندی خزر خبرداد
شنبه 25 آذر 1396 - 23:11

خبرگزاری روسی اسپوتنیک گزارش داده که کشورهای حاشیه خزر در خصوص اصول مرزبندی خزر به توافق رسیده اند.

العالم ـ اروپا

این خبرگزاری روسی می گوید که کشورهای حاشیه خزر در مذاکرات مربوط به تعیین موقعیت حقوقی دریای خزر در ماه دسامبر توانستند به سازش برسند.

بنابر اعلام اسپوتنیک، ایگور براتچیکوف سفیر مأموریت های ویژه وزارت خارجه روسیه اعلام کرده که در این مذاکرات پنج کشور حاشیه خزر در باره مرزبندی خزر به عنوان مناطق تحت حاکمیت ملی، ماهیگیری و فضای مشترک آبی به توافق رسیدند.

به گفته وی در نشست وزیران خارجه کشورهای حاشیه خزر-روسیه، ایران، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان- تهیه طرح قابل قبول کنوانسیون مقام خزر به پایان رسیده است.

دیپلمات روسیه گفت:«به این ترتیب امضای کنوانسیون در پنجمین نشست خزر در اوایل 2018 در قزاقستان انجام خواهد شد».

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه گفته بود که کشورهای حاشیه دریای خزر بر تعیین عرض مناطق دریایی و بخش اعظم پیش نویس کنواسیون رژیم حقوقی خزر اتفاق نظر دارند.

ظریف روز سه‌شنبه (14 آذر ماه) در مراسم افتتاحیه هفتمین اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر شرکت کرد.

درهمین حال بهرام قاسمی روز جمعه (24 آذر ماه) در پاسخ به پرسش خبرنگاران درخصوص نتایج اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر که هفته گذشته در مسکو برگزار شد، ضمن رد موضوع تصمیم‌گیری درخصوص سهم کشورها در اجلاس یادشده، تاکید کرد که مسایل مربوط به تحدید حدود نه تنها به هیچ وجه نهایی نشده بلکه حتی در دستور کار مذاکرات اجلاس وزرا هم نبوده است. بنابراین، ایران در مواضع خود در زمینه تحدید حدود، هیچگونه تجدید نظری نداشته است. 

قاسمی خاطرنشان کرد که در اجلاس مسکو هیچ سندی امضا یا پاراف نشد اما تفاهم شد که پس از هماهنگی‌های داخلی و برگزاری چند جلسه کارشناسی پنج‌جانبه، برخی اقدامات حقوقی انجام گیرد و در نهایت هم تلاش خواهد شد کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر پس از نهایی شدن متن آن، در اجلاس آتی روسای جمهوری پنج کشور ساحلی دریای خزر، که تاریخ آن بعدا توافق خواهد شد، به امضا برسد.

مسئله تعیین موقعیت حقوقی دریای خزر و مرزبندی این دریا بین پنج کشور ساحلی آن ، پس از فروپاشی اتحاد شوروی و ظاهر شدن جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان به عنوان کشورهای مستقل مساله ساز شده است.

پربیننده ترین خبرها