تشخیص سریعتر و دقیق تر سرطان با استفاده از نانوذرات

يکشنبه 26 آذر 1396 - 09:44

دانشمندان به کمک نانوذرات به روشی برای تشخیص سریعتر و درمان دقیق تر انواع سرطان دست یافتند.

العالم - گوناگون

پایگاه خبری phys از درمان سریعتر و دقیقتر سرطان به کمک نانوذرات نوری(light-emitting)  خبر داد و نوشت : دانشمندان یک روش بسیار مؤثر برای تشخیص تومورهای کوچک سرطانی، ردیابی و درمان آنها را کشف کرده اند، که منجر به تشخیص زودتر سرطان و درمان دقیق تر آن می شود.

به گفته این پایگاه خبری ، این پژوهش که در مجله Nature Biomedical Engineering  منتشر شده، نشان می دهد روش جدید، بهتر از  تصویربرداری  (MRI)  و سایر تکنیک های نظارت بر سرطان، عمل می کند.

توانایی تشخیص تومورهای اولیه که شروع به گسترش می کنند، یک چالش مهم در تشخیص و درمان سرطان است، زیرا اکثر روش های تصویربرداری قادر به تشخیص ضایعات سرطانی در اولین حضور خود نیستند. اما مطالعه فوق نشان می دهد که تومورهای کوچک در موش ها را می توان  با تزریق نانو پروب ها(نانو پروب ها به کمک دستگاه های نوری میکروسکوپی تشخیص داده می شوند، نور مادون قرمز کوتاه مدت را از طریق جریان خون ، حتی ردیابی تومورهای کوچک در ارگان های مختلف را  منتقل کنند) تشخیص داد.

این پایگاه خبری به نقل از Vidya Ganapathy  نویسنده این پژوهش نوشت: در این پژوهش، نانو پروب ها خیلی سریع تر از MRI ​​ در تشخیص گسترش دقیق ضایعات کوچک و تومورهای غده فوق کلیه و استخوان های موش عمل کردند و این بدان معنی است که  نانو پروب هایی که در این مقاله توضیح داده شده راه حل بسیار مناسبی در تشخیص و درمان سرطان هستند.

به گفته این پژوهشگر سلول های سرطانی می توانند در اندام های مختلف بدن قرار گیرند و پروب ها به دنبال منشا و اولین سلول پخش کننده می روند که به کمک این روش، می توان تومورهای سرطانی را به صورت هوشمندانه درمان کرد چرا که پروب آدرس سرطان را مشخص کرده و پزشک می تواند مرحله ای که سرطان در آن قرار دارد و روش مناسب درمان آن را به راحتی تشخیص دهد .

به گفته  این پایگاه خبری محققان معتقدند که در آینده، نانو پروب ها می توانند در هر جراحی برای علامت گذاری بافت هایی که جراحان میخواهند حذف کنند،استفاده شوند. پروب ها همچنین می توانند برای ردیابی اثربخشی ایمنوتراپی (که شامل تحریک سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سلول های سرطانی می شود) مورد استفاده قرار گیرند.

خبرگزاری علم و فناوری