لاریجانی در نشست تروئیکا:

جمهوری اسلامی از مقاومت حمایت نظامی کرده و خواهد کرد اما در یمن دخالتی نداشته است

جمهوری اسلامی از مقاومت حمایت نظامی کرده و خواهد کرد اما در یمن دخالتی نداشته است
دوشنبه 27 آذر 1396 - 18:09

رئیس مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی از مقاومت حمایت نظامی کرده و خواهد کرد گفت: ایران رفتار موجود در یمن را اشتباه می داند اما در این کشور کار نظامی نکرده است.

العالم - ایران / سیاسی

علی لاریجانی در نشست عصر امروز(دوشنبه 27 آذرماه) در نشست تروئیکا درباره مسئله فلسطین و شرایط امروز امت های اسلامی ضمن تشکر مجدد از اعضای کمیته فلسطین اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی و روسای پارلمان های عراق و مالی برای حضور در اجلاس تهران گفت: نکاتی در این جلسه باید مورد توجه قرار گیرد که علت اتخاذ تصمیم دولتمردان آمریکایی درباره فلسطین در شرایط کنونی نخستین نکته است، در واقع نفرت نسبت به دولتمردان آمریکایی و رژیم صهیونیستی امروزه در کشورهای اسلامی نشان داده شده، همچنین برخی از کشورهای غربی و کشورهای عربی و اسلامی غیرغرب نیز در این زمینه یکصدا هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اعضای کمیته فلسطین اتحادیه نیز در جلسه صبح نظرات خود را به طور شفاف در مورد تصمیم غلط رئیس جمهور آمریکا اعلام کردند. رئیس پارلمان عراق و مالی نیز نقطه نظرات خود را در این زمینه مطرح کردند، لذا این اظهارات نمونه بارز از شرایط امروز دنیا است.

تصمیم ترامپ درباره انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل مصداق کامل مثال "عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد" بود

وی با اشاره به ضرب المثل "عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد" گفت: در برخی موارد همچون تصمیم اخیر ترامپ، دشمن اقدام به انجام کارهایی می کند که به خیر و مصلحت امت اسلامی ختم می شود، در واقع دشمنان به دنبال غفلت جهان از فلسطین بودند، اما با اعلام این نظر نتیجه عکس حاصل شد.

لاریجانی ادامه داد: تلقی دولتمردان آمریکایی از شرایط به وجود آمده در کشورهای اسلامی و راهکارهای نجات مردم فلسطین از دیگر نکاتی است که در این جلسه باید بدان پرداخت، اما درخصوص اینکه چرا آمریکا در شرایط کنونی چنین تصمیمی گرفت، باید پدیده شوم تروریسم که در 3 دهه اخیر که در منطقه خاورمیانه و حتی خارج از این منطقه رشد کرده را در نظر بگیریم.

رشد کیفی و کمی زاد و ولد تروریسم در سال های اخیر غیرقابل انکار است

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سال های اخیر زاد و ولد تروریسم از لحاظ کمی و کیفی رشد بسیاری داشته حال آنکه بدون حمایت کشورهایی چون آمریکا و برخی کشورهای منطقه که به اشتباه با دشمنان همراه شدند، این میزان رشد امکانپذیر نبود.

ایجاد تجهیزات 27 میلیارد دلاری داعش بدون حمایت آمریکا ممکن نبود

وی یادآور شد: زمانی وزیر دفاع عراق به کشور ایران سفر کرد، در واقع زمانی که داعش برخی از مناطق عراق را تصرف کرده بود، وی از تجهیزات نظامی 27 میلیارد دلاری داعش خبر داد که قطعاً این میزان تجهیزات بدون حمایت آمریکایی ها ممکن نبود.

حمایت های آمریکا در ایجاد داعش یادآور نقش واشنگتن در به وجود آمدن طالبان بود

رئیس مجلس شورای اسلامی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده را یادآور شد و گفت: در زمان انتخابات یکی از کاندیداها به طور شفاف از نقش آمریکا در به وجود آوردن داعش سخن گفت. البته بنا به اطلاعات موثق ما بر این موضوع واقف بودیم، همانگونه که در گذشته به کمک آنها طالبان به وجود آمد.

داعش برای ایجاد درگیری و اختلاف بین کشورهای اسلامی به وجود آمد

لاریجانی با بیان اینکه داعش برای ایجاد درگیری و اختلاف بین کشورهای اسلامی به وجود آمد، گفت: در سوریه نفوذ کردند و در سال های نخست به بهانه عدم وجود دموکراسی درگیری هایی را ایجاد کردند، اما در عراق نیز علی رغم وجود حکومت دموکرات، دست به این اقدامات زدند.

اسرائیل و تروریسم دو روی یک سکه هستند

لاریجانی در ادامه با اشاره به مشکلات امروز یمن اظهار داشت: نقطه مشترک اقدام تروریست ها با کمک آمریکا ایجاد آشفتگی در منطقه بود چنانچه اسرائیل در کنفرانسی که اخیرا داشت اعلام کرده بود ما بهترین شرایط را داریم چرا که کشورهای اسلامی دیگر درگیر تروریسم هستند از این رو با شکست داعش باید به جبهه النصره کمک کنیم تا به جنایات خود ادامه دهد.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه اسرائیل و تروریسم دو روی یک سکه هستند و یک هدف را دنبال می کنند، اظهار داشت: عراق و سوریه و نظامیان آن ها توانستند ضربه جدی به داعش و تروریسم وارد کنند که البته هنوز کار تروریسم خاتمه نیافته است.

صهیونیست ها بعد از ماجرای کردستان عراق سناریوی انتقال سفارت را طراحی کردند

وی ادامه داد: بعد از آن صهیونیست ها ماجرای کردستان عراق را ایجاد کردند و بعد از حل آن مسئله انتقال سفارت آمریکا از تل آویز به قدس مطرح شد لذا آن ها به دنبال سوءاستفاده از فضای آشفته منطقه هستند تا رژیم صهیونیستی را یک گام به جلو برده و آرمان های فلسطینی را دچار فراموشی کنند.

ضعف برخی کشورهای اسلامی در رویارویی با رژیم صهیونیستی باعث تقویت آن ها شد / ترامپ با ایجاد دشمنی های تصنعی میزان زیادی از اموال مسلمانان را گرفت

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه ضعف برخی کشورهای اسلامی در رویارویی با رژیم صهیونیستی باعث تقویت آن ها شد، اذعان کرد: برخی تصور کردند اگر از جرگه کشورهای اسلامی جدا شوند موفق خواهند بود که اشتباه می کردند لذا نباید از پهنه همکاری های مشترک برای نجات فلسطین خارج شویم چرا که ترامپ با ایجاد دشمنی های تصنعی میزان زیادی از اموال مسلمانان را گرفت و به جای حمایت این اقدام منحوس را انجام داد که دهن کجی به ملت های اسلامی است.

رئیس قوه مقننه بر همین اساس تصریح کرد: کشورهای اسلامی باید هوشیار باشند چرا که آمریکا می خواهد کشورهای اسلامی را کم وزن نشان دهد از این رو باید غیرت اسلامی و عربی به کار گرفته شود تا آمریکا این جرئت را نکند.

وی افزود: تصوری که آمریکایی ها از رژیم صهیونیستی دارند این است که سر و صدای عالم اسلام را بعد از مدتی خاموش خواهد کرد اما ایالات متحده باید متوجه باشد نمی توانند به عنوان یک کشور شرور در منطقه با آرمان های فلسطین بازی کنند چرا که ظرفیت کشورهای اسلامی بسیار زیاد است.

اتحادیه بین المجالس اسلامی باید در برابر رفتار خطای آمریکا اقدام موثر انجام دهد

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه اتحادیه بین المجالس اسلامی باید در برابر رفتار خطای آمریکا اقدام موثر انجام دهد، ابراز داشت: باید قبول کنیم مذاکرات سازش در چند دهه اخیر نتیجه ای جز عقب نشینی فلسطینی ها نداشته و اسرائیل به تعهدات خود عمل نکرده است و به شهرک سازی در کرانه باختری ادامه داده است.

نقطه آسیب پذیر رژیم صهیونیستی ادامه حضور مقاومت در بین ملت فلسطین است

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی جنگ سی و سه روزه لبنان را راه انداخت و بعد از شکست به واسطه مقاومت لبنان جنگ بیست و دو روزه غزه را راه انداخت و بعد از شکست در آن جنگ هشت روزه و پنجاه روزه را راه انداخت که موفق نشد.

پارلمان های اسلامی پایتخت قدس را به رسمیت بشناسند

لاریجانی همچنین تصریح کرد: نقطه آسیب پذیر رژیم صهیونیستی آنجایی است که نیروهای فلسطینی مقاومت کنند و راهی غیر از این نیست. همچنین پارلمان ها باید فلسطین را مورد تائید قرار داده و پایتخت آن را یعنی قدس به رسمیت بشناسد ضمن اینکه باید کشورهای عضو اتحادیه روابط خود را با رژیم صهیونیستی تعلیق کنند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با تاکید بر اینکه پارلمان ها باید دولت های خود را در این مسیر قرار دهند و از انتفاضه فلسطین حمایت کنند، عنوان کرد: وظیفه اسلامی و انسانی خود می دانیم تا از فلسطین حمایت کنیم و ترامپ باید متوجه شود کشورهای اسلامی را نمی تواند چپاول کند و بعد دعوای تصنعی راه بیندازد تا موضوع فلسطین فراموش شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حرف های ناصوابی علیه ایران زده می شود که تصور بلاوجه ایجاد می شود که ایران به دنبال امپراطوری است اما این صحیح نیست و ما به دنبال جدال با کشورها نیستیم و معتقدیم باید کشورهای اسلامی مستقل و با عزت باشند و روابط تجاری میان آن ها برقرار باشند.

در حادثه عراق و سوریه ایران به دعوت دولت این کشورها به آن ها کمک کرد

لاریجانی همچنین تاکید کرد: در حادثه عراق و سوریه ما به دعوت دولت این کشورها به آن ها کمک کردیم و بعد نیروهای مسلح آن ها موفق به ضربه زدن به داعش شدند اما بعد پشت سر ایران برخی کشورها می گویند ما به دنبال نفوذ هستیم اما اینگونه نیست ما صرفا به دنبال دوستی با وجدان هستیم.

وی با یادآوری اتهاماتی که نمایندگان ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل علیه ایران مطرح کردند، گفت: موشک هایی نشان داده شد و ادعا کردند که آنها موشک های ایران برای کمک نظامی به یمن است، حال آنکه این یک دروغ بزرگ است. در واقع جمهوری اسلامی اگر کاری را انجام دهد به جرأت و شجاعت آن را اعلام خواهد کرد، لذا با این نمایش ها نمی توانند اتهامی را به ما وارد کنند.

جمهوری اسلامی از مقاومت حمایت نظامی کرده و خواهد کرد اما در مورد یمن دخالتی نداشته است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران کشوری نیست که به سایر کشورها کمک نظامی کند و منکر آن شود، تاکید کرد: جمهوری اسلامی از مقاومت حمایت نظامی کرده و خواهد کرد اما در مورد یمن دخالتی نداشته است، لذا ادعایی مطرح شده که به موجب آن توهماتی را ایجاد کرده است، البته ما رفتار موجود در یمن را اشتباه می دانیم، اما کار نظامی نکرده ایم. ایالات متحده نیز اگر به دنبال مسئله سازی در منطقه است راه های دیگری را باید دنبال کند.

وی ادامه داد: اینکه برخی با احساس غرور در منطقه اموالی را بگیرند و بعد به ملت های مسلمان از سر اشتباه توهین کنند، همانند معاهده ای است که توسط 1+5 امضا شد و بعد گفتند دنبال اقدام دیگری هست. این افراد باید بدانند جمهوری اسلامی در برابر این اقدامات ایستادگی می کند، اما با تمام اقدامات صلح آمیز همکاری خواهد کرد.

پارلمان های اسلامی باید در حمایت از قدس به اقدامات عملی بپردازند

لاریجانی ادامه داد: پارلمان های اسلامی باید در حمایت از قدس به اقدامات عملی بپردازند زیرا از اهمیت بالاتری برخوردار است.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: جریان های اصلی برای حمایت از فلسطین حضور پیدا کرده اند، لذا این نشست به افزایش روابط دوستانه و برادرانه کمک خواهد کرد

پربیننده ترین خبرها