قاسمی در گفت وگوی اختصاصی با العالم:

اقدام ترامپ علیه قدس گریبان آمریکا را خواهد گرفت/ مقاومت نگذاشت خواب های آشفته رژیم صهیونیستی تعبیر شود/ هیچگونه ارتباط تسلیحاتی با یمن نداریم

اقدام ترامپ علیه قدس گریبان آمریکا را خواهد گرفت/ مقاومت نگذاشت خواب های آشفته رژیم صهیونیستی تعبیر شود/ هیچگونه ارتباط تسلیحاتی با یمن نداریم
سه شنبه 28 آذر 1396 - 21:18

سخنگوی وزارت خارجه گفت: تبعات اعلام موضع جدید ترامپ نسبت به تغییر پایتخت رژیم اشغالگر قدس، گریبان دولت آمریکا را خواهد گرفت و منطقه را با بی ثباتی و آشوب های جدی مواجه خواهد کرد.

العالم ـ ایران / سیاسی

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم اظهار داشت: اقدامی که دولت آمریکا انجام داد و نشان داد که حاکمان این کشور هنوز نمی توانند درک درست و واقع بینانه ای ازمسائل منطقه داشته باشند و خطاهای گذشته خود را باز به شکل دیگری ادامه دادند و با اعلام موضع جدید نسبت به تغییر پایتخت رژیم اشغالگر قدس در واقع گام دیگری را در همان مسیر خطای قبلی برداشتند که آثار و عارضه های بسیار متعددی خواهد داشت که گریبانگیر دولت آمریکا و بسیاری از کشورها خواهد شد و می تواند منطقه را با آشوب های جدی، ناآرامی و بی ثباتی مواجه کند.

ملت مظلوم فلسطین راه مقاومت را ادامه خواهد داد

وی افزود: ملت مظلوم فلسطین  که طی چندین دهه گذشته تحت فشار و زیر ضربات شدید رژیم اشغالگر قدس قرار داشتند و حقوقشان پایمال شده، نهایتا راه خودشان که همان مقاومت است، ادامه خواهند داد و لذا این اقدام آمریکا می تواند موجی از بی ثباتی، ناآرامی و ناامنی را درمنطقه افزایش دهد و می تواند به حرکت های جدیدی در میان مردم فلسطین منجر شود که متاسفانه با برخورد و سرکوب اشغالگران صهیونیست مواجه شده لذا یک وضعیت دشوار و نابهنجاری را ما در منطقه می بینیم که می تواند روز به روز گسترده تر و وخیم تر شود.

ضعف جهان عرب، زمینه گستاخی آمریکا را فراهم کرده است

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: اتفاقاتی که در منطقه افتاده و اقدامی که توسط آمریکا صورت گرفته ناشی از برخی نقاط ضعفی است که به خصوص در جهان عرب وجود داشته و زمینه های لازم را برای این نوع گستاخی ها و این نوع تعرض ها فراهم کرده  است. بعد از این اعلام مواضع ،جهان اسلام و جهان عرب در یک حرکت جمعی این موضوع را محکوم و با آن مقابله کردند و اقداماتی هم به شکل دیپلماتیک صورت گرفت که قطعا اقدامات لازمی بود ولی کافی نیست از جمله اجلاس سازمان همکاری اسلامی در استانبول که خوشبختانه در سطح بسیار خوبی برگزار شد و تعداد روسای شرکت کننده از کشورهای اسلامی بسیار بود.

مواضع یکپارچه منطقه علیه ترامپ بجز یک طرف همسو با اشغالگران

وی گفت: اقدام آمریکا در جهان حامیانی نداشت به جز خود آمریکا و رژیم اشغالگر قدس و شاید یک طرف دیگری که با رفتار و کردار خودش در منطقه طی سالیان اخیر نشان داده که چه قدر همسو و همسان با اشغالگران قدس علیه منافع جهان اسلام و جهان عرب اقدام می کند اما باقی کشورها و دیگران در اعلام موضع و موضع گیری نسبت به تصمیم ترامپ مواضع خوبی داشتند و یک یکپارچگی را نشان دادند.

قاسمی افزود: انتظار می رود که بیش از این و به صورت فراگیرتر و جدی تر و در مرحله عمل جهان اسلام و جهان عرب بتوانند پاسخ دندان شکنی را به این روش و اقدام آمریکا بدهند.

سازمان کنفرانس اسلامی می تواند فراتر از این اقدم کند

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: با توجه به تعداد مسلمانان و کشورهای اسلامی، جهان اسلام و وجود سازمان همکاری اسلامی، می توانست و می تواند بیش از این، اقدام و اتخاذ موضع شود و ایجاد یک سری روندهای جدیدی را درجهان درپی این حوادث رقم بزند ولی متاسفانه اگر بخواهیم در یک شرایط واقع بینانه صحبت کنیم توقع ما و آن چیزی که انتظار داریم از سازمان همکاری اسلامی، جهان اسلام و جهان عرب در شرایط کنونی بسیار بیش از چیزی است که وجود دارد.

برخی ها درمنطقه سرنوشت خود را به مصالح صهیونیست ها و آمریکا گره زده اند

قاسمی تصریح کرد،: متاسفانه به علت ناکارآمدی و عدم درایت برخی از کشورهایی که در جهان عرب هستند و می توانند نفوذ داشته باشند ولی سرنوشت خود را به مصالح صهیونیست ها و امریکا گره زده اند، باعث تضعیف این سازمان شده و سازمان را تبدیل کرده اند به جایگاهی برای برخی از اهداف نامقدس خودشان که نهایتا در شرایط خطیر کنونی می بینیم که این سازمان و جهان عرب و جهان اسلام، آن مقداری که مردم مسلمان و مردم آزاده جهان انتظار دارند، نمی تواند آن کارایی لازم را داشته باشد.

اجلاس استانبول در واکنش به اقدام ترامپ، گامی رو به جلو بود

سخنگوی وزارت خارجه افزود: با توجه به وقایع و روند حوادث درسازمان همکاری اسلامی، می شود گفت آنچه که دراجلاس اخیر اتفاق افتاد گامی رو به جلو است و باید کمک کرد که مواضع کشورهای اسلامی در یک فرایند رو به جلو بتواند از استحکام و صدای فراتر و بلند تری برخوردار شود.

ایران حمایت خود را ازمردم مظلوم فلسطین ادامه خواهد داد

وی گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال قدس شریف، مردم فلسطین ومظلومیت فلسطین، تجاوزهای مکرر و متعدد و اشغالگری صهیونیست ها از ابتدا روشن، صریح و بسیار شفاف بوده و فکر می کنم تنها کشوری که در جهان اسلام همواره دغدغه مردم فلسطین را داشته جمهوری اسلامی ایران بوده است.

قاسمی افزود: دقایقی بعد از موضع گیری آمریکا، بلافاصله جمهوری اسلامی ایران مواضع خود را رسما اعلام و اقدام آمریکا را به شدت محکوم و اعلام کرد که این اتفاق شوم واین واقعه تلخ می تواند جهان و منطقه را با بی ثباتی هرچه بیشتر مواجه کند و بر مقاومت و نهضت مقاومت در منطقه تاکید کرد و ما همچنان حمایت خود را از مردم مستضعف فلسطین ادامه خواهیم داد.

مقاومت اجازه نداده بسیاری از خواب های آشفته رژیم صهیونیستی تعبیر شود

وی گفت: رژیم اشغالگر قدس چیزی جز زبان زرو نمی فهمد و تنها با یک مقاومت فراگیر می توان بر این اشغالگری ها پایان داد.

قاسمی تصریح کرد، طی دهه های گذشته مقاومت وجود داشته و اجازه نداده بسیاری ازخواب های آشفته رژیم صهیونیستی تعبیر شود و با مقاومت خودش با دستان خالی، راه افتخار آفرین خودش را در مقابله با اشغالگری و تجاوز ادامه داده است.

وی گفت: در جهان امروز کسان بسیاری هستند که  با روش ها و سیاست های آمریکا در منطقه و به خصوص در مورد اقدام اخیر مخالف هستند به طوری که ما در جهان شاهد یکپارچگی فراگیر و گسترده بودیم در ضدیت با مواضع ترامپ. در مجموع کشورهای اروپایی  ما این وحدت نظر را که با صدای بلند بیان شد، دیدیم و حتی در آمریکای شمالی و جنوبی و سایر نقاط جهان خارج از جهان اسلام و حتی جهان عرب این مخالفت صریح وجود داشت.

اثرات معکوس تصمیم ترامپ

قاسمی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اثرات معکوس تصمیم رئیس جمهوری آمریکا علیه قدس در جهان اسلام گفت: دولت آمریکا با در نظر گرفتن سیاست های عربستان  و نفاقی که این کشور در منطقه ایجاد کرده است  بر این تصور بود که بهترین زمان را برای اعلام این موضوع انتخاب کرده است ولی تاکنون موضع آمریکا نتایج معکوسی داشته و کمک کرده به ایجاد همبستگی و وحدت در جهان اسلام ، حتی خیزشی به نفع مردم فلسطین در جهان ایجاد کرده و این نشان دهنده اشتباه بزرگ ترامپ بوده است.

بازی کثیف نیکی هیلی شبیه به طنز بود 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهارت ضد ایرانی «نیکی هیلی» را نمایشی تکراری و مضحک دانست  و تصریح کرد: فرافکنی دولت آمریکا در بحران‌هایی که با آن مواجه می‌شود موضوع جدیدی نیست، خصومت‌های آمریکا از دیرباز در ایران وجود داشته چه زمانی که دولت ملی ایران را با کودتا برکنار کرد و چه پس از انقلاب و باتحریم های خصمانه، امروز هم طبیعی است که دولت آمریکا در جواب به شکست‌های خود در مقابل جمهوری اسلامی ایران دست به این‌گونه تبلیغات بزند و بخواهد شکست‌های هم‌پیمان های خود در منطقه را پوشش بدهد و کشور دیگری را متهم کند، قطعاً تمام کسانی که این دست اخبار را حتی در آمریکا دنبال می‌کنند این نوع نمایش و بازی کثیف را به طنز گرفتند و برای آنها مشخص است که این موضوع نمایشی با نتیجه مشخص است.

حضور ایران در سوریه و عراق مستشاری است

قاسمی افزود: ایران در کشورهای منطقه حضور نظامی به آن معنا که در جهان وجود دارد نداشته و صرفا کمک های مستشاری به دولت های سوریه و عراق برای تقویت روش های مبارزه کرده است و این اتهام که ایران به گروه های مختلف سلاح می دهد مردود است  و قویا آن را تکذیب می کنیم، این موضوع مشخص است که مردم این کشورها از کیان کشور خود دفاع کردند و نه گروه هایی که می خواهند با ایدئولوژی دیگران به کشوری نفوذ کنند و حاکمیت آن را از مردم بگیرند؛ در یمن نیز این مهم صادق است و این کشور در محاصره کامل است به نحوی که امکان ارسال کمک های بشردوستانه را هم ندارد.

هیچگونه ارتباط تسلیحاتی با یمن نداریم

قاسمی تاکید کرد: ما هیچگونه ارتباط تسلیحاتی با یمن نداریم، یمن در محاصره است و چنین امکانی در کل وجود ندارد در غیر اینصورت ایران به قدری شهامت دارد که چنین اقدام و سیاستی را اگر داشته باشد اعلام کند؛ آنچه امروز در دستان مردم یمن هست سلاح هایی است که از دولت های قبل در پادگان ها وجود داشته، امروز مشاهده می کنیم یمن برای آنکه در مقابل تجاوز و حملات بی امان از خود محافظت کند به سراغ تکنیک های درونی رفته و این طبیعی است.

بحث توانمندی دفاعی قابل مذاکره نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی پیرامون توانمندی دفاعی ایران گفت: بحث توانمندی دفاعی هر کشوری به خود آن کشور باز می‌گردد و قابل مذاکره نیست؛ ما با توجه به جایگاه خاص جغرافیایی خود و تجربه‌ای که پیش از این داشتیم آموختیم که باید توانمندی های خود را تقویت کنیم.

قاسمی تصریح کرد: ما از گفتگو ابایی نداریم و بارها این کار را کرده‌ایم اما آنچه که به مذاکره باز می‌گردد و این موضوع که بخواهند از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران عبور کنند و سیاست‌های دفاعی ایران را نادیده بگیرند و در مورد چه داشتن‌ها و چه نداشتن‌های ایران صحبت کنند قطعاً قابل پذیرش نیست و ما در این موضوع با هیچ کشوری مذاکره نخواهیم کرد.

بهرام قاسمی در رابطه با نقش حشدالشعبی گفت: نقش حشدالشعبی کاملا مشهود است و باید آنرا پاس داشت به نظرم این نوع مسایل در حیطه مسایل داخلی دولت عراق است و به مردم و دولت و تصمیماتی که با توجه به رهنمودهای مرجعیت محترم در عراق خواهند گرفت مربوط می شود و ما باید نظاره گر باشیم و بببینیم که مردم و دولت عراق چه تصمیمی برای ادامه مسیر دموکراتیک و مردم سالاری و مبارزه با تروریسم اتخاذ می کنند.

پربیننده ترین خبرها