محمد بن سلمان بکجا میرود ... + فیلم

چهارشنبه 29 آذر 1396 - 22:26

نخستین کنسرت رپ در جده عربستان در حالی برگزار شد که به گفته بسیاری از مفسرین این دست اقدامات بن سلمان سرپوش گذاشتن برشکست های حجاز در منطقه است.

العالم - عربستان سعودی

رپر آمریکایی «نلی» به همراه رپری از الجزایر هفته گذشته کنسرتی 4  ساعته در جده برگزار کردند، این کنسرت با عنوان اولین «کنسرت رپ» در عربستان با مجوز سازمان تفریحات سعودی برگزار شد، این دست اقدامات محمد بن سلمان در حالی است که بسیاری از مفسران او را شکست خورده جنگ بزرگ منطقه می‌دانند و معتقدند او به دنبال راهی برای تغییر افکار عمومی است، برگزاری کنسرت و یا اجازه رانندگی به زنان به نوعی سرپوش گذاشتن برشکست های حجاز در یمن، سوریه و لبنان است.

بن سلمان بسیار سعی دارد از خود چهره‌ای ویژه و ساختارشکن در عربستان نشان دهد، از سوی دیگر بسیاری از تحولات اخیر عربستان سعودی، پوششی برای دستگیری‌ها و بازداشت‌های وسیع ماه‌های اخیر از سوی بن سلمان است. 

بن سلمان در تقابل با جامعه سنتی عربستان

مفسرین معتقدند ولیعهد جوان عربستان با هماهنگی آمریکا با ایجاد تغییرات شکلی و ظاهری در جامعه این کشور در تلاش است تا زمینه را برای پادشاهی خود فراهم کند، ملک سلمان با وجود کهولت سن نمی تواند مدت زیادی بر سر قدرت بماند و از نظر آمریکایی‌ها بهترین گزینه برای جانشینی سلمان پسر وی محمد است و او می تواند منافع آمریکایی‌ها را تامین کند.

از سوی دیگر اقدامات محمد بن سلمان، عربستان را به سمت درگیری داخلی سوق می دهد چراکه این اقدامات در طی سال‌های گذشته در عربستان سابقه نداشته است، تحلیل گران معتقدند بافت اجتماعی و قبیله‌ای عربستان به نحوی است که هر گونه تغییر دراماتیک در این کشور بدون در نظر گرفتن منافع ودیدگاه‌های قبایل دیگرموجب تقابل و درگیری می شود.

پربیننده ترین خبرها