نماينده فرانسه در سازمان ملل: برجام نتيجه اراده جامعه بين المللی است

نماينده فرانسه در سازمان ملل: برجام نتيجه اراده جامعه بين المللی است
پنج‌شنبه 30 آذر 1396 - 02:57

نماینده فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید کرد مورد ایران در پرونده هسته ای نشان می دهد که اراده گرایی جامعه بین المللی همراه با چند جانبه گرایی عملگرایانه و واقع گرایانه، می تواند راه را برای یافتن راه حل های مشابه در مورد کره شمالی و سوریه باز کند. 

به گزارش پایگاه اینترنتی نمایندگی فرانسه در سازمان ملل، فرانسوا دولاتر در جلسه شورای امنیت سازمان ملل در باب برجام  که روز سه شنبه  تشکیل شد گفت: از سال ها قبل، این شورای به همراه باقی جامعه بین المللی تلاش کرده است تا یک نظام امنیت جمعی مستحکم و متقن ایجاد کند. در متن این اقدام، معماری عدم اشاعه هسته ای فعلی وجود دارد که هر یک از ما سهمی در تحکیم آن ایفا کرده ایم. این معماری امروز بر پایه اسناد بین المللی قوی قرار دارد که ما به آنها علاقه داریم و پیمان منع تکثیر سلاح های هسته ای سنگ بنای آن است. 
دولاتر در ادامه با اشاره به برجام گفت: پیمان هسته ای منعقد شده با ایران در چهارده ژوییه 2015 در وین، در این چارچوب می گنجد و باید آن را تقویت کرد. برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام)، تقریبا دو سال است لازم الاجرا شده است. با انعقاد این قرارداد، و از طریق حمایت و برسمیت شناختن آن در قالب قطعنامه 2231، ما توانستیم پاسخی قوی به یک بحران بزرگ اشاعه بدهیم؛ این توافق برای ده سال تضمین می کند که برنامه هسته ای ایران به سمت اهداف نظامی منحرف نشود. این یک مرحله کلیدی، هم برای تلاش های بین المللی در راستای منع تکثیر است هم برای صلح و امنیت بین المللی.
دولاتر افزود: برجام امروز به خوبی مستقر شده است و تصمیم آمریکا دایر بر عدم شناسایی و تایید آن بر اساس قانون خودشان، تغییری در وضعیت ایجاد نمی کند: برجام، باقی می ماند و باید به طور کامل اجرا شود. این تصمیم در عین حال برخی نقاط تاریک ایجاد کرده است، و در گزارش دبیرخانه به آنها اشاره شده است. تمام طرف های این توافق باید به آن وفادار باشند و این تامین کننده منافع جامعه بین المللی است که بحران های تکثیر هسته ای دیگری را نیز باید مدیریت کند؛ نباید فراموش کرد که رعایت تعهداتی که آزادانه به عهده گرفته شده است اصل اساسی در روابط بین المللی است. 
دولاتر ادامه داد: آقای رئیس، برجام و قطعنامه 2231 پیوند تنگاتنگی دارند. در این بستر، فرانسه از گزارش قوی و متعادل دبیر کل سازمان ملل درباره اجرای این قطعنامه استقبال می کند. پیگری دایم تعهدات ایرانی ها در قالب این قطعنامه، برای اینکه جامعه بین المللی بتواند وضعیت را با دقت ضروری لازمه آن پیگیری کند، امری اساسی است. فرانسه با هشیاری و دقت در مذاکرات مربوط به نهایی سازی این توافق محکم درباره برنامه هسته ای ایران مشارکت کرد؛ توافقی که در قالب قطعنامه 2231 مورد تایید و حمایت قرار گرفت. فرانسه بارها دلبستگی عمیق خود را هم به متن توافقات و هم به اجرای کامل و کارآمد آن توسط همه طرف های آن اعلام کرده است. فرانسه همچنین این فرصت را در اکتبر گذشته داشته است که از طریق رئیس جمهور مکرون، در همراهی با نخست وزیر انگلیس و صدر اعظم آلمان، بر اجرای کامل برجام تاکید کند. 
ایران تعهدات خود را در حوزه هسته ای در چارچوب برجام نقض نکرده است. اشاره می کنم که آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود در سیزده نوامبر گذشته، هیچ کمبودی از سوی ایران در اجرای تعهداتش در حوزه هسته ای در بازه زمانی موضوع بررسی مشاهده نکرده است. فرانسه از کار و فعالیت پیگیری و نظارت عالی آژانس بین المللی انرژی اتمی حمایت کامل می کند.  ما همچنین از اشاراتی که به کارآمدی کانال های دستیابی به اطلاعات شد، ابراز خرسندی می کنیم. 
دولاتر در ادامه تاکید کرد: با همه این احوال باید روراست باشیم: تعهدات به عهده گرفته از دو سال قبل از نظر شکلی به برجام محدود نمی شود همچنانکه از نظر محتوایی به برنامه هسته ای محدود نیست. همچنانکه رد کردن برجام یک اشتباه است، این نیز غیرمسوولانه است که اجرای گزینشی مفاد قطعنامه ای  که آن را تایید کرده است، دنبال کنیم. ایران باید به تمام تعهدات  در قالب قطعنامه 2231 عمل کند؛ تعهداتی که خودش قبول کرد آنها را اجرا کند. از این لحاظ، فهرست طولانی اطلاعات موجود در گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره رعایت نکردن دایمی بسیاری از مفاد مهم این قطعنامه از سوی ایران، بیشترین نگرانی را نزد ما ایجاد می کند. 
وی افزود: آقای رئیس، من نخست در اینجا به ادامه برنامه موشک های بالیستیک ایران و انتقال توانایی های موشک بالیستیک به منطقه اشاره می کنم. این فعالیت ها مایه نگرانی روزافزون کشور من است: این فعالیت ها در بی ثباتی منطقه اثر گذار است و منافع امنیتی کشورهای منطقه را تهدید می کند.  شلیک ها و آزمایش های اخیر موشک های طراحی شده با قابلیت حمل سلاح های هسته ای، مانند آنچه که در 18 ژوئن و 14 ژوییه گذشته مشاهده کردیم، همچنین پرتاب فضایی 27 ژوییه، با قطعنامه 2231 مطابقت ندارند. ما در این زمینه اشتباه نمی کنیم: این ها واقعا موشک هایی هستند که دارای پارامتر های فنی منطبق با موشک های  با قابلیت حمل سلاح های هسته ای هستند، که ایران متعهد شده بود آنها را توسعه ندهد. بر این اساس این فعالیت ها باید متوقف شوند؛ انجام این مهم برای ثبات منطقه ای و امنیت بین المللی ضروری است. 
در مورد ادعاهای مربوط به انتقال فناوری بالیستیک به حوثی های یمن، این امر اهمیت دارد که اطلاعات متقن مربوطه توسط دبیرخانه به طور دقیق بررسی شود. فرانسه در این زمینه از برگزاری جلسه ای مشترک با کمیته تحریم های یمن حمایت می کند.
دولاتر افزود: ما همچنین از بابت موارد توقیف سلاح که مبدا یا مقصد آنها به ظن یا به یقیق، ایران بوده است،  شدیدا ابراز نگرانی می کنیم. مواردی که دبیرخانه آنها را گزارش کرده یا تایید کرده است. این انتقال ها نقض قطعنامه 2231 محسوب می شود و بی اعتمادی را در بستر حساس منطقه ای تغذیه می کند. 
در نهایت ما همچنین از بابت اطلاعات مربوط به رفت و آمده های سردار سلیمانی به خارج از ایران، ابراز نگرانی می کنیم، در حالی که وی همچنان از مسافرت به خارج منع شده است. یادآور می شوم که تمامی کشورهای عضو سازمان ملل باید به تعهدات شان وفادار باشند، بالاخص به تعهدات مربوط به مسدود کردن دارایی ها و موارد منع سفر اشخاص. 
نماینده فرانسه در سازمان ملل در پایان سخنانش گفت: آقای رئیس، این شورا به طور منظم با پرونده های مربوط به کره شمالی و سوریه مواجه است که به بزرگی و حساسیت معادلات مربوط به تکثیر سلاح های کشتار جمعی است. مورد ایران نشان داد که اراده گرایی جامعه بین الملل، در همراهی با چندجانبه گرایی عملگرایانه و واقع گرایانه، می تواند راه را برای راه حل ها باز کند. جا افتادن این توافق به مانند دیگر اسناد بین المللی که قبلا به آن اشاره کردم، از طریق تعهد ورزی صادقانه و جمع در اجرای کامل و دقیق مفاد تایید شده است. از بابت تعهد فرانسه در این مسیر مطمن باشید. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها